TV over de Fritz!box, moet dat rechtstreeks ?

Vandaag kreeg ik de installatie spullen van XS4all televisie.
Daarbij moeten de nieuwe tuners woden gekoppeld aan lan2 en lan3 van de Fritz!Box.

Nu heb ik al heel lang een fritz!box voor internet, en daar gebruik ik de ingebouwde panpoorten als switch voor mijn netwerk. En bij de TV ligt al een netwerkkabel voor mijn streamer.

Kan ik niet makkelijker gewoon daar een switch neerleggen en de nieuwe tuner er op, of moet hij echt zelf aan de fritz ? Dat scheelt een kabel trekken door mijn huis.....

Thomas

Moet jammer genoeg over een aparte kabel.
De Fritzbox splits het binnenkomend signaal op in een TV en internet signaal (verschillende VLAN netwerken) Je kan dus niet over 1 ethernet aansluiting tegelijk internet en TV verkrijgen.

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

met een beetje creativiteit lukt het misschien net.
bij gewone 100Mbit netwerken worden namelijk maar 4 van de 8 UTP draadjes gebruikt. zijn er dus nog 4 vrij ;-)

als je zelf de paartjes opsplitst, kan je 2 connectors aansluiten op 1 kabel en kan je aan de andere kant ook hetzelfde doen.
ik gebruik hiervoor opbouw RJ45 dozen
http://image.made-in-china.com/2f0j00oeYQlkPzJOcT/UTP-Cat-6-Surface-Mount-Box-2-Port-RJ45-PCB-Type-SB14-.jpg
4 draadjes in de linkse, 4 draadjes in de rechtse en dan kan je TV en internet aftakken in 1 der kanten.
aan de andere kant van je kabel doe je hetzelfde en moet je dan 1 aansluiting op de TV uitgang patchen, en 1 uitgang op een lan uitgang patchen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pola

Golden Member

Hier, nog steeds tot mijn vreugde werkt zowel TV als internet over een switch, en de andere TV en internet over een switch (HP geleverd door KPN). Is niets gegeven over speciale poorten voor TV. Wel alle 8 aders gebruiken. En het gaat hier over de FB 7490.

Al mijn voedingen zijn geschakeld, zelfs die met een trafo. Dubbelpolig

http://netwerkje.com/iptv

Daar staat het antwoord denk ik:

Van oudsher gebruikt KPN de zogenaamde "bridged IPTV" methode om IPTV aan te bieden. Hierbij vormt de experiabox slechts een brug tussen de decoders en het IPTV netwerk, maar voegt verder geen functionaliteit toe. De decoders zitten op hun eigen netwerk, los van het netwerk thuis.
Sinds 2015 stapt KPN over op "routed IPTV" waarbij de IPTV decoders wel een onderdeel vormen van het thuis netwerk, daarom ook een IP adres krijgen van de experiabox in dezelfde range als alle andere apparaten en waarbij de routering naar het IPTV netwerk ook door de experiabox gedaan wordt. De integratie met het thuisnetwerk en het internet biedt mogelijkheden voor nieuwe functionaliteiten.

Dus in dit geval is het denk ik afhankelijk of Xs4all deze zelfde omzet heeft gedaan.

Hensz

Golden Member

Bij de nieuwere (v9 en V10) experiaboxen van KPN is er in ieder geval geen aparte 'TV-poort' meer.
Daarnaast is het voor de andere experiaboxen zo dat een 2e TV-ontvanger op een willekeurige poort van de experiabox aangesloten kan/moet worden en dan gewoon werkt zoals het hoort.
Geen idee wat een Fritzbox doet, maar ik zou zeggen dat dat heel snel is uit te proberen.

Don't Panic!

Dat klopt, echter wordt dat concept een flexpoort genoemd. Hierbij controleert het modem wat voor een apparaat op de poort is aangesloten. Als het een TV-ontvanger betreft zal hiervoor een iTV VLAN adres uitgegeven worden, bij een ander apparaat wordt een intern netwerkadres uitgegeven.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 november 2015 20:18:17 (45%)

Ik heb gister de eerste TV aan de praat gekregen over de oude FritzBox 7360. Het werkte pas nadat ik had gegoogeld dat hij op LAN-4 moest (per sé). Anders wilde de set-top niet de software laden.

Ik heb de 7490 nog niet ingezet, want de DSL stekker is een andere dan de mijne, dus daar mag de monteur naar kijken die nog moet komen.

Helaas wil de 2e TV het niet doen. Die zit dus op een andere lam-poort (dan 4) en ik heb ze allemaal al geprobeerd. Helaas geen netwerk 'gevonden'.

Er is wel degelijk netwerk op alle poorten, ook aan het eind van die kabel, dat heb ik getest.

Is er iets speciaals met de 2e aansluiting nodig ?

Thomas

High met Henk

Special Member

je zou kunnen proberen om een switch op die poort 4 te zetten.
Dat is zover ik weet de enige kans van slagen, maar ik moet dat binnenkort zelf ook gaan proberen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Je kan vanaf poort 4 naar een (domme)switch gaan en vervolgens naar je TV. (Dit werkt omdat je VLAN untagged is vanuit die fritzbox)

Je kan over 1 kabel internet en TV laten gaan, maar dit vereist aan beide kanten een layer 2 switch. Zo heb ik het hier ook geregeld om geen meerdere kabels nodig te hebben voor internet en IPTV naar een plek te krijgen.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik weet niet of je glasvezel hebt, maar bij xs4all moet de UTP van de glasconverter in LAN1 van de fritzbox. De TV moet in LAN4. Als je meerdere TVs wil gebruiken moet er een switch komen op poort LAN4 en in die switch komen dan de 2 TV ontvangers.

Ik heb het een en ander opgesplitst met VLAN switches (de netgear GS108EV2), omdat ik maar 1 LAN kabel heb lopen.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Shiptronic

Overleden

Ben voor een kennis ook aan het zoeken wat nu een goede oplossing is voor zijn situatie. Mooie oplossing zelf vind ik DVB-C, helaas is er bijna geen aanbieder meer die het heeft.(buiten ZIGGO/UPC)

In het verleden hier ook uitgezocht, via glas kreeg je een module aan de muur, 1 vezel voor Internet, 1 vezel voor TV.(Lijbrandt)

De tv module had ook coax uit, dat was bij inschrijving(haalbaarheids studie), tijdens graven, kabel leggen en aansluiten zat een 1/2 tot 3/4 jaar.

In die periode waren er een aantal zaken veranderd, in eerst instantie zou het tv signaal rechtstreek van media park komen, helaas zat er in de eind route ineens een KPN station tussen die de boel comprimeerde en pas doorzond. Ook de apparatuur was aan gepast, geen coax uit meer :(

Ik heb dan ook geweigert dit af te nemen, tot aan deurwaarder toe :)

Die heb ik snel duidelijk gemaakt waar die zijn geld kon gaan halen, en dat was niet hier ! Bij de uitleg van het verhaal; kunt u dat even op papier aantonen? Sorry zo werkt ik niet. Laat eerst maar eens zijn dat Lijbrand een geldig contract met mij heeft, praten we daarna verder.En dan wel met lijbrand, het deurwaarders kantoor heb ik helemaal geen relatie mee! Dat contract is nooit gevonden of aangetoond en deurwaarder heeft de boel ingetrokken.

Helaas ligt er op zijn adres geen Kabel, en kan het alleen via koper.

Waarom is dat, waarom allemaal van die losse module's kastje's dubbele AB's ? draden puinhoop.

Het is ook bijna onmogelijk te zien wat je nu krijgt, ze zitten nu in het buiten gebeid, en via ADSL? hebben ze nu max 5,2 MB down en 0,8 up. Als je gaat informeren beloven ze op het nieuwe adres 38MBdown (ook buiten gebeid, maar zou VDSL zijn) Maar ik krijg geen duidelijk antwoord of dit nu het max haalbare is voor de techniek, of op zijn adres. Angst is een beetje nu afsluiten en er dan achterkomen dat in reel live , door te lange afstand van wijk centrale ook maar 5 a 6 down haal baar is.

Helaas is er dus geen enkele aanbieder die via *DSL DVB-C beid, ze zijn er wel geweest, oude aansluitingen blijven dan ook met die apparatuur werken, maar bij nieuwe aansluitingen kan het niet meer :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb VDSL los van ISDN , over koper.
Ik zal eerst de poort4 over een switch eens proberen.

Poort 1 loopt al naar mijn centrale switch, maar die wil ik nog niet met de TV signalen en Internet verkeer belasten, want die is hoofdzakelijk voor het intranet. Ik heb nog wel een klein spare gigabit switchje liggen.

Wort vervolgd.

Nou, dat was geen succes.

Zodra de TV op de switch (Gigabit) stond in poort 4, ging hij haperen.
ook als de 2e tuner niet aan stond en ook als daarvan de netwerkkabel niet in de switch zat.

De uplink was een nieuwe kabel van Xs4all, dus cat5e of hoger.

Dus ook een lege switch geeft latency op het signaal ........

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 4 december 2015 19:51:42 (33%)

Blue Sky

Cableguy

Je hebt een switch nodig die IGMP snooping ondersteund. Op het KPN forum staan veel discussies over dit onderwerp.

Waar rook is, is stroom
High met Henk

Special Member

Heb hier 2 switches
Zal beide proberen voor je..

High met Henk

Special Member

Heb die ook, maar ook een 3 com 19".

Heb wel de xs4all fritz en daar moet ik port 1 van de switch hebben

Nou, het was ludiek.

Op pag 8 van het boekje 'Aansluiten xs4all televisie' stond dat ik het profiel 'Xs4all IPTV' moest configureren. Dat was dus fout.

Helpdesk gaf aan dat ik het oude profiel (internet only) weer moest gebruiken, hetgeen alle poorten hybride maakt. En dat was het dus :-)

Nu prima beeld, op beide boxen, elk rechtstreeks in de Fritz!

Ik ga maar niet meer experimenteren met de switch er tussen :-)

bedankt voor het meedenken allemaal.
Thomas