Bewegingssensor plaatsen

Goede avond,

Zoals je al las heb ik een probleem met het plaatsen van een Niko 350-20056.

Ik ben geen electricien ik ken er maar een beetje van dus graag jullie hulp hiermee.

Vraag is: ik heb een schakelaar waar de lamp op werkte voorheen een enkelpolige. Dan heb ik De sensor maar het lukt met niet om het deftig te laten werken, ofwel flikkert ie enorm of er branden lampen niet.

Graag een uitleg waar een beginnende iets mee kan als het mogelijk is een schetsje erbij.

PDF http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM350-20056.pdf schets staat achteraan laatste pag.

Dank bij voorbaat,

John

Willie W

Golden Member

Als je het hebt aangesloten volgens het schema in de handleiding zou je nog wat kunnen
Experimenteren met de mikro schakelaars om hem in te stellen.
Verders kan hier weinig aan fout.

PS. Ik weet niet of je er led verlichting achter hebt zitten? Het zou kunnen dat dat niet gaat werken.

[Bericht gewijzigd door Willie W op maandag 28 december 2015 18:24:20 (22%)

Dank Willy,

Maar daar gaat het net fout met die aansluiting, er zijn maar twee draden dus veel kan je niet verkeerd doen denk ik.

Groeten.

Willie W

Golden Member

Dus je hebt geen blauwe draad?
Die heb je wel nodig voor de goede werking.
Kun je niet een blauwe draad bijtrekken vanuit de centraaldoos?

Heb je alleen maar zwart en bruin in de doos?

[Bericht gewijzigd door Willie W op maandag 28 december 2015 18:27:41 (15%)

Ja idd zwart en bruin dat is zo gedaan 10 jaar geleden door electricien. Lamp heeft altijd zonder fout gebrand.

Maar je meer heb ik niet nodig voor een enkelpolige schakelaar dacht ik. Sensor heeft genoeg aan enkelpolig.

Bedankt voor het meedenken.

Sjeezs ja had ik niet gelezen

Ja zitten ledspots op maar die werken gewoon op 230 Vac dus lijkt me niet verkeerd te kunnen gaan, en anders is het zeker dat wel.

Dank voor je reactie en sorry voor te rap (niet) lezen.

Hoi,

Zo is het dus aangesloten als op eerste plan dat je kunt zien op PDF

Eerste N zit aan bruine draad

Tweede N komt van sensor

Derde T zit niets in voorlopig

Vierde L X zwarte draad

Vijfde zit ook aan sensor

Groeten en bedankt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 december 2015 22:34:17 (49%)

Arco

Special Member

N(Neutral) hoort een blauwe draad op, geen bruine; die hoort op L(Live).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco,

Ik heb alleen een Bruine en Zwarte draad is een enkelpolig systeem, kleur van draden hangt er niet vanaf denk omdat het eerder altijd gewerkt heeft.

Bedankt voor je meedenken.

Arco

Special Member

Voorheen was dat met een gewone schakelaar. Die heeft geen spanning nodig.
De PIR uiteraard wel, zonder spanning werkt de electronica niet, bij verkeerd aansluiten blaas je de boel op. Volg het schema in de handleiding.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco,

Ja dat wil ik wel maar ofwel brandt de ene helft of de andere helft aan half vermogen en sensor werkt helemaal niet.

Dus ja als er iemand kan even uitleggen hoe het wel moet dan ben ik eruit, volgens mij doe ik niets verkeerd maar goed het kan maar zo natuurlijk.

Bedankt voor het meedenken iig.

Uitleg:

De bewegingsschakelaar die jij wilt plaatsen is een apparaat.
Dit apparaat heeft energie nodig om te werken.
Een fase heeft hij al (om uiteindelijk toch je lamp te voeden).
Net als uiteindelijk je lamp heeft ook de bewegingsschakelaar een nul nodig om te kunnen werken.
Dus fase en nul op de bewegingsschakelaar zetten, en een zwarte richting je lamp.

Dat het met een "gewone" schakelaar altijd gewerkt heeft is niet belangerijk, omdat een bewegingsschakelaar geen gewone schakelaar is.

Dus gewoon een nul er bij in trekken, aansluiten, en gaan met die banaan.

Werkt het dan nog niet, dan is er iets heel anders aan de hand :P.

Ik soldeer op gas :P.

Niels,

Yes, hier kan ik iets mee.

Waarom verkopen ze het dan op die manier kan je wel denken maar er moet een oplossing komen, en daar kom jij mee lijkt me.

Wil je me uitleggen : Dus fase en nul op de bewegingsschakelaar zetten, en een zwarte richting je lamp.

Bedoel je draad bijtrekken? dit gaat niet lukken.

Ik hoor het graag van je,

Bedankt voor de reactie

Arco

Special Member

Bedoel je draad bijtrekken? dit gaat niet lukken.

Zal toch moeten, anders werkt 't niet... Je hebt blauw (nul) en bruin (fase) nodig.
Koop anders een lamp met ingebouwde bewegingsschakelaar, en laat de gewone lichtschakelaar altijd op aan staan. (dan heb je geen extra draad nodig)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 28 december 2015 20:49:04 (33%)

Arco,

Gesnapt, ik heb een stopcontact eronder ik zal morgen eens proberen, ik hou je op de hoogte.

Superbedankt!

Dan heb je ook een nul (blauw).
Op je stopcontact zit die.
(Ik ga er vanuit dat je in Nederland woont overigens).
Als je geen blauw hebt, en een oud huis hebt is het rood.
Let wel op dat die nul die je pakt van de zelfde groep in de meterkast moet zijn!

Op 28 december 2015 21:02:37 schreef John1973:
Arco,

Gesnapt, ik heb een stopcontact eronder ik zal morgen eens proberen, ik hou je op de hoogte.

Superbedankt!

Check voor de zekerheid even of stopcontact en lamp op dezelfde groep zitten (uitschakelen in je meterkast en dan meten). Een bruine fasedraad van de ene groep en een blauwe nuldraad van een andere groep nemen moet je niet doen. Grote kans dat het dezelfde groep is, maar je weet ooit nooit niet. Anders: Heb je geen blauwe draad bij de lamp zitten, die je door de buis waar de zwarte van de schakelaar naar de lamp gaat kunt doortrekken?

Edit: Niels was me voor.

http://myalbum.com/photo/Bj46zgnqfy5H/360.jpg
Zoiets moet je je er bij voorstellen.
Niet erg kundig getekend, maar om een idee te krijgen.

http://myalbum.com/photo/NPWJ18kwh68r/360.jpg

Dank je wel Iedereen,

Ik vind de inzet van iedereen heel knap en apprecieer dat enorm , als er ooit een probleem met meubelmaken is hoor ik het graag.

Sorry ben van Belgium ;) afknappertje?

Ik ga morgen een draadje doen Kilian, Niels bedankt voor je tekening ik kan er zeker wat mee.

Super werk gasten,

Als het niet lukte hoor je van me ;) anders ook

Ciao

Op 28 december 2015 21:37:46 schreef John1973:

Ja, dat natuurlijk ook :+ maar ik denk dat zijn vraag vooral was ingegeven doordat er verschillen in regelgeving en dus mogelijk in uitvoering van installaties kunnen zijn tussen Be en NL. Hoewel er niet zo veel verschil is tussen Belgische en Nederlandse electronen.

Op 28 december 2015 21:37:46 schreef John1973:

Op 28 december 2015 21:49:32 schreef Kilian:
Ja, dat natuurlijk ook :+ maar ik denk dat zijn vraag vooral was ingegeven doordat er verschillen in regelgeving en dus mogelijk in uitvoering van installaties kunnen zijn tussen Be en NL. Hoewel er niet zo veel verschil is tussen Belgische en Nederlandse electronen.

Haha, zeker geen afknapper!

Ik las vorige week in een ander topic dat er in België stelsels (installaties) zijn waarbij 230V~ is zonder nul, maar tussen 2 fasen.
Als Nederlander ben ik hier totaal onbekend mee, maar ik roep de hele tijd Nul, en blauw, maar dit is voor wat we hier in Nederland kennen in zulke installaties. In België kan dat dus blijkbaar anders zijn in oude gedeelten ofzo...

Hi,

Ja ben er eindelijk uitgeraakt, bedankt voor de hulp ben er erg blij mee. Was een domme denkfout van mij weer maar door jullie gedachten te lezen ben ik er toch geraakt.

Groetsels, mersie

John