Zo zie je maar weer wat een driver uit kan maken.
Special Member
Zo zie je maar weer wat een driver uit kan maken.
Sorry, even deze thread niet meer gezien.
Op 2 februari 2016 21:33:19 schreef Arco:
Zonder driver moet de fet veel meer dissiperen door het trage schakelen.
Guys, het heated bed wordt inderdaad met PWM aangestuurd als TS de standaard software gebruikt.
Zoals ik hierboven al schreef, die PWM draait vrij langzaam. Iets van 0.2Hz. De schakelverliezen door het "niet gebruiken van een driver" zullen dus niet 10 duizend keer per seconden optreden. Twee keer per vijf seconden, namelijk.
Bovendien was het plan van de TS volgens mij om de gate aan te sluiten op de "heated bed" uitgang van z'n driver print (RAMPS of zo). Dan zit er een pittige mosfet die de boel laag trekt. Allicht beter dan de zielige 2A fetjes in een gate driver. De andere kant op gaat dan via een weerstand, dat is inderdaad "voor verbetering vatbaar", maar omdat het slechts een paar keer per minuut hoeft te schakelen, is het niet de moeite waard om daar een driver voor te gaan halen.
@Roland, tonhek:
In het datasheet staat iets over "thermal ratings". Daar zoek je de Junction-ambient op. Bijvoorbeeld voor de IRF540: 62 graden per Watt.
Daarmee kan je dan de (maximale) temperatuur in "continue bedrijf" uitrekenen van je mosfet.
Bijvoorbeeld voor de IRF540: 77mOhm * 24A = 1.85V, Vervolgens: 1.85V * 24A = 44W.
Met 44W en 62 graden per watt reken je dan uit dat de FET zo'n 2750 graden zal worden. Daar kan ie ruimschoots "niet tegen".
De opmerking:
Op 6 februari 2016 14:48:10 schreef 19roland70:
En de schakeling werkt perfect.
Kan ik dan ook vanuit theoretisch oogpunt niet verklaren.
edit: Oh, nog een tip: Bij datasheets van MOSFETs zie je vaak dat bepaalde parameters bij een bepaalde stroom gemeten worden. Bijvoorbeeld voor de IRF540: RDS(ON) wordt gemeten bij "ID 17A". Dat is een hint dat ze dat zo'n beetje de praktisch haalbare maximum stroom vinden. Je moet GOED weten wat je thermisch doet als je meer wilt hebben. En ook die 17A zal niet zonder koeling lukken.
[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 6 februari 2016 22:34:54 (11%)
Special Member
Op 6 februari 2016 22:31:38 schreef rew:
Kan ik dan ook vanuit theoretisch oogpunt niet verklaren.
Dat kan ik eigenlijk ook niet, een IRF540 is nu niet een fet waar je van zegt toppie, er zijn betere.
Maar je bent toch wel met me eens dat een driver beter is dan alleen een optocoupler met een pull down weerstand. En ik weet niet hoe of waaruit de fet aangestuurd wordt.
Bovendien was het plan van de TS volgens mij om de gate aan te sluiten op de "heated bed" uitgang van z'n driver print (RAMPS of zo). Dan zit er een pittige mosfet die de boel laag trekt. Allicht beter dan de zielige 2A fetjes in een gate driver.
En wil hij hem hier mee aansturen, ik weet het niet.
De aansturing komt vanuit een Ramps bordje ,Ik kan de aanwezige fet ook wel vervangen maar wil eigenlijk zo min mogelijk (niet)modificeren aan het origineel printje.(welke is afgezekerd op 11A )
Ik heb de IRF540 vervangen door de IRFZ48N, deze heeft een Rdson van 14mV mΩ
Special Member
Op 7 februari 2016 13:27:01 schreef 19roland70:
De aansturing komt vanuit een Ramps bordje ,Ik kan de aanwezige fet ook wel vervangen maar wil eigenlijk zo min mogelijk (niet)modificeren aan het origineel printje.
Dat snap ik, zou ik zelf ook niet doen.
Ik heb de IRF540 vervangen door de IRFZ48N, deze heeft een Rdson van 14mV
Ik neem aan dat je dit bedoeld een RDSON van14mOhm.
En wat is het verschil met de IRFZ48N ten opzichte van de IRF540? Wordt die minder warm?
Op 7 februari 2016 14:29:37 schreef Lambiek:
Ik neem aan dat je dit bedoeld een RDSON van14mOhm.
En wat is het verschil met de IRFZ48N ten opzichte van de IRF540? Wordt die minder warm?
14mΩbedoel ik idd ,en als ik deze goed koel lijkt me dat dit wel moet gezien de stroom waarbij RDS(ON)wordt gemeten
Op 6 februari 2016 22:31:38 schreef rew:
edit: Oh, nog een tip: Bij datasheets van MOSFETs zie je vaak dat bepaalde parameters bij een bepaalde stroom gemeten worden. Bijvoorbeeld voor de IRF540: RDS(ON) wordt gemeten bij "ID 17A". Dat is een hint dat ze dat zo'n beetje de praktisch haalbare maximum stroom vinden. Je moet GOED weten wat je thermisch doet als je meer wilt hebben. En ook die 17A zal niet zonder koeling lukken.
RDSONwordt bij deze gemeten bij een stroom van 32A
Special Member
Maar wordt de IRFZ48N nu minder warm dan de IRF540? Dat zou wel moeten.
Op 7 februari 2016 15:21:52 schreef Lambiek:
Maar wordt de IRFZ48N nu minder warm dan de IRF540? Dat zou wel moeten.
Ik heb deze nu op een heatsink zitten en de fet voelt "lauw" aan.
Ik ben nu de print aan het ontwerpen maar nu vraag ik me af hoe ik de spoorbreedte van de pcb moet ontwerpen.
Als ik pakweg 30A wil schakelen moet ik zowat een spoorbreedte van 20mm aanhouden.
Kan ik het printspoortje ook bv 5mm maken en dan een cu 4 draad erop solderen ?
Wat is eigenlijk gebruikelijk als er grote stromen geschakeld moeten worden?
Golden Member
Wij solderen dan een stuk vd draad op een spoor van 4 a 5 mm.
Nog nooit geen last mee gehad.