Gezocht: toongenerator/speaker

Dit topic is gesloten

Hallo hallo,

Een toongenerator/speaker welk op een frequentie van 95 tot 262 hz geluid op een (zeer)laag geluidsterkte genereerd en kan worden aangestuurd dmv een arduino in ferqeuntie en sterkte.

Dit object moet in een kunstarm komen om bepaalde menselijke tonen te genereren welk enkel hoorbaar zijn dmv een stethoscoop te gebruiken

Zelf dacht ik eerst aan een piezo element maar bij nader onderzoek blijkt dit niet echt verkrijgbaar met mijn specificaties en wensen.

Dat is eigenlijk heel beknopt wat ik zoek, Mijn zoektocht verloopt op dit moment nogal stroef
en ik hoop dat iemand hier wel mee verder komt. en zijn info wilt delen

Met vriendelijke groet
P Potlood

Arco

Special Member

Voor lage frequenties is een piezo ongeschikt. Beter een klein (kwaliteits)luidsprekertje gebruiken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

De arduino kan je toch gebruiken als toongenerator, meer als een condensator en een speaker heb je niet nodig.

Leesvoer: http://www.instructables.com/id/Arduino-Basics-Making-Sound/?ALLSTEPS

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 11 februari 2016 15:05:29 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Shiptronic, jazeker en dit idee was ook mijn beodeling. aleen het geluid dat van het speakertje afkomt moet een lagere freqeuntie zijn dan bijv een C toon.
en ook zachter.
Zou het mogelijk zijn bijv poort 11 te pakken en met de spanningen te knoeien?

Arco

Special Member

Je hoeft niks met spanningen te knoeien. Gewoon een versterkertje plus luidspreker. I.v.m. de zeer lage frequentie moet het wel een redelijk speakertje zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pcb_nl

Golden Member

Ik heb wel eens een speaker aan een pic 12f1822 gekoppeld met een transistor als versterkertje er tussen. De pic genereerde verschillende tonen via pwm.
Is misschien te luid voor een Stethoscoop :)

Paulinha_B

Honourable Member

Akkoord met eerdere: het genereren van de toon kan vlotjes met de Arduino. Het regelen van het volume kan ik me zo gelijk niet voorstellen, maar er zal wel iets op te vinden zijn.

Twee nevenbedenkingen, slechts:

1/ als het geproduceerde geluid min of meer lichaamsgeluiden moet imiteren, dan kan het beter een beetje sinusvormig zijn, terwijl de Arduino een blokgolf produceert. Ik zou een laagdoorlaatfilter aanbevelen tussen Arduino en versterker.

2/ de te produceren frequenties zijn inderdaad behoorlijk laag. Inderdaad niet het eerste het beste luidsprekertje gebruiken. En denk ook aan de inbouw: monteer uw luidsprekertje maar eens tegen een plank met een (gepast) gat erin, en verbaas u over het verschil in klank!

Ik zou eerder een DAC toevoegen.
Dat kan heel simpel. Bijv https://www.digikey.nl/en/maker/tutorials/2022/how-to-build-a-simple-r…

En als het op een protoboard moet dan een arduino nano, dat past beter dan een uno.

Dan nog een klein versterkertje zoals bijv https://nl.aliexpress.com/item/1005006676388153.html

En dan een sinus generator in software. Daar wil ik wel bij helpen.

Zonder DAC wordt het moeilijk. Dan kun je wel tonen genereren maar dat zijn dan vooral blok-golven, en dan moet je nog een list verzinnen om het volume te kunnen regelen.

Derde nevenbedenking: Piet Potlood heeft in de afgelopen 9 jaar toch hopelijk het probleem wel opgelost gekregen....

Een toongenerator/speaker welk op een frequentie van 95 tot 262 hz geluid op een (zeer)laag geluidsterkte genereerd en kan worden aangestuurd dmv een arduino in ferqeuntie en sterkte.

Er zijn behoorlijk wat zendamateurs die zelfbouw sub-audio/CTCSS generatortjes hebben gebouwd op basis van een klein PICje. CTCSS zijn toontjes die zich in uw frequentiebereik bevinden (67-254 Hz), en met laag volume. Mogelijk is zo'n schakelingetje te gebruiken? Daarmee lijkt me 95% van het werk reeds gedaan....

https://en.wikipedia.org/wiki/Continuous_Tone-Coded_Squelch_System

Enfin, 't is mosterd na de maaltijd, maar beter laat dan nooit, zullen we maar denken....

set SCE to AUX.
Arco

Special Member

Ik neem aan dat TS wel een oplossing heeft na 9 jaar... :)

Paulinha_B

Honourable Member

Oepsie! Voor deze ene keer had ik eroverheen gekeken.

Dit topic is gesloten