Hi,
Een van de redenen dat ik de Rigol DP832 niet al eerste voeding gebruik bij het testen van schakelingen,
is ondermeer het gevolg van de straaljager achter in deze unit.
Ik had wat ventilatoren besteld en wat van die rubber staafjes waar je de ventilator enigzins trilvrij kan monteren.
Toen het materiaal binnen was kwam ik er achter dat ik vergeten was een rooster mee te bestellen.
Een zoektocht naar dit rooster in de ventilatorbak leverder nog meer 80x80 ventilatoren op,
ik was vergeten dat voor mijn dummy load projecten ook een aantel typen besteld had.
Uiteindelijk is er dus een ander type in de voeding gekomen dan de gene die ik net besteld had
Het is de volgende ventilator geworden: Artic PST F8 PWM
https://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f8-pwm-co.html
Ik vond na wat testen betreffende het geluid en de capaciteit van deze ventilator dat ik deze het beste vond
om de de Rigol DP832 te plaatsen van alle ventilatoren die ik hier had, en dat waren 10 verschillende.
Ieder mag zelf uitmaken of men deze ventilator goed genoeg vind.
Ik hoor de voeding in rust net en het geluid als de ventilator vol draaid is minder en "prettiger" dan met de Sunon.
Verder heb ik de massa verbinding tussen uitgang-2 en uitgang-3 laag Ohmig gemaakt.
En als laatste heb ik de bedrading aangepast die naar de uitgansbussen loopt.
Deze bedrading was zo uitgevoerd dat kleur bij kleur getwist was.
Dit is niet altijd gunstig voor het dynamische gedrag.
Ik heb de stroomvoerende bedrading getwist en de sens draden appart getwist, dit kan je later op de plaatjes zien.
Ok, dan nu de golf van plaatjes...
Het begin van het verwijderen van het rooster.
Dit is de manier hoe ik het rooster met zo min mogelijk bewerkingen verwijderd heb, met een nog scherp genoeg kniptangetje.
De bek van deze tang is zo, dat je heel vlak kan afknippen, het nadeel is voor de tang dat hij dan eerder bot wordt.
Deze tang die ik hier gebruikte was al afgeschreven.
Tada, rooster is er uit!
Met dit setje begon ik te testen, en de ventilator die ik uiteindelijk gebruikt heb staat hier niet op.
Terug naar de kast, zoals jullie kunnen zien, gaat het uitstekend met het kniptangetje.
De print die onder in de kast ligt, moest er even uit omdat ik de overgebleven scherpe randjes wou wegvijlen.
De onderzijde van de print, netjes gemaakt.
Plaaje van de bovenzijde, een klein beetje stoffig en je kan bij twee IC's zien dat ze met een Laser bewerkt zijn...
Zij aanzicht van een voedingsdeel geen idee welke, dat heb ik verder niet uitgezocht
Binnenaanzicht met de nieuwe ventilator, oja, ik gebruik alleen de zwarte en de rode draad van de ventilator.
Dan draait de ventilator op de maximale snelheid, als er geen pwm sturing aanwezig is.
Het stroomverbruik van deze ventilator komt vrij goed overeen met de Sunon die er eerst in zat en zal daardoor geen problemen geven
bij de detectie die aanwezig is of de ventilator draaid of stuk is.
Zo ziet het er aan de achterzijde uit.
Rubber matje van de bedien toetsen.
En dit is de print waar dit matje op gemonteerd zit.
En ja, ik heb het display schoongemaakt voor ik alles weer samen bouwde.
Zo zit de bedrading "geklodderd" op de aansluitbussen.
Hier is het wat beter te zien.
Dit laat goed zien hoe de bedrading van één connector, die van de print naar de uitgangsbussen loopt is aangepast.
Deze connector voorziet twee uitgangen van energie, de dunne draden zijn de sens leidingen.
Hier kan je de doorverbinding tussen de twee massa klemmen zien en mijn andere manier van het bedraden van de sens leidingen.
De sense zit naast de moer voor een optimaal resultaat.
Het soldeerwerk is niet helemaal mijn standaard, en heeft denk ik, de zelfde rede als het loodgieterswerk van Rigol.
Ik moest de soldeerbout tegen de 400C aan zetten, om het enigzins goed te kunnen solderen.
En het moest ook snel, ander smelt het plastic waar het geheel in gemonteerd zit.
Let op de rode cirkel, er zit daar een soldeer klodder, deze heb ik zonder mijn weten daar aangebracht
Ik wil als tip meegeven, als je zoals in dit apparaat flink aan het solderen bent, zoek dan goed naar allerlij soldeer klodders
en/of kleine druppeltje tin die weggesprongen zijn.
Nu kunen ze nog vast zitten aan de behuizing maar later kunen ze los komen en sluiting veroorzaken op de printen.
Overzicht van de opnieuw getwiste bedrading, ook bij de eerste uitgang is nu de bedrading anders getwist.
Nu is het ook zichtbaar dat ik het plastic gepoetst heb om alle soldeer druppeltjes te vewijderen,
de zwarte 8 met viltstift gescheven door Rigol aan de binnenzijde is verdwenen, dit is de schuld van IPA
Het meten van de weerstand tussen de twee massa klemmen, dat is knap lastig, ook met een 4 draads meting zoals hier.
Deze aansluitklemmen zijn in het geheel niet geschikt als uitgangsklemmen voor een spannings referentie!
De te meten weerstandwaarde danste voortdurend heen en weer, ook na het schoonmaken van de klemmen, voor normaal gebruik is dit geen probleem.
Er was ook nogal wat afwijking door temperatuurs verschillen, ik heb het maar 10 minuten laten liggen op deze manier.
De waarde zit net onder de 0,003 Ohm en dat is veel beter dan de 0,33 Ohm die ik meette voor ik begon.
Ik heb snel wat metingen gedaan aan de DC Ri van de drie uitgangen, deze zaten nu allen beneden de 0,001 Ohm wat netjes is.
Later zal ik ook meten wat het AC gedrag geworden is, dit zullen jullie dan hier kunen lezen/zien.
Gegroet,
Blackdog