IR lichtsluis korte afstand

Beste mensen,

Ik ben bezig om een lichtsluis te maken voor een afstand van 7-10 cm. Ik weet dat er de mogelijkheid is om dit met tsop receivers te doen (3 pootjes) echter heb ik nog een berg receivers liggen met 2 pootjes en op zo'n korte afstand zou dat toch moeten kunnen?(waar heb je ze anders voor)
Wanneer ik een scope hang aan de receiver dan zie ik feitelijk alleen iets bij verandering. Wanneer de afstand veranderd of onderbroken wordt zie ik een puls maar deze verdwijnt direct weer tot de volgende verandering. Is dit normaal? Is er een manier om deze verandering te behouden?

Ik hoor graag van jullie

Arco

Special Member

Wat zijn het? (diodes, transistors...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De receivers met 2 pootjes zijn diodes. Het heeft de vorm van een 5mm led maar dan met een zeer donker blauwe housing

Arco

Special Member

Waarschijnlijk toch een diode of transistor? (complete receivers hebben meestal geen 2 pootjes)

http://img.directindustry.de/images_di/photo-m2/33535-2583889.jpg

Die ziet normaal alleen verschil tussen licht/geen licht...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste,

http://www.goodluckbuy.com/images/detailed_images/sku_70585_0.jpg
Zo ziet deze eruit. Het is ook geen complete receiver, sorry als ik die indruk gewekt heb. Wat ik probeerde te zeggen was dat het de ontvangende kant is. Ik ben ook niet geïnteresseerd in de afstand ik wil alleen kunnen zien wel of geen onderbreking op een afstand 7-10 cm. Dit zou mogelijk moeten zijn lijkt me. Momenteel heb ik de ontvangende kant tussen de basis van een BC547 en de ground liggen en een weerstand van 80k tussen + en de basis. de collector hang aan een input van een andere schakeling(s88 modelspoor).

Arco

Special Member

Dat werkt maar dat is te complex, ik heb deze schakeling ongeveer 50 keer nodig, het lijkt me dus simpeler te moeten kunnen. Daarbij maak ik uit de omschrijving op dat deze schakeling speciaal geschikt is voor situaties met omgevingslicht. dit is niet het geval bij mij.

Dus bestaat hier geen simpelere variant van?

Kasper

Voor een spoorbaan? Eenvoudiger als dit kan ik het me niet voorstellen.

http://www.christian-luetgens.de/eisenbahn/elektronik/ls1/lichtschranke.gif

Ik haalde dit van deze site en dit forum

Depeet

Opgepast, er is een verschil tussen een fotodiode en fototransistor.
Bovenstaand schema werkt enkel met een fototransistor.

En ik haat schema's met het relais aan de emitter.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 26 februari 2016 10:02:17 (18%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 26 februari 2016 07:47:18 schreef tvtje007:
Dat werkt maar dat is te complex, ik heb deze schakeling ongeveer 50 keer nodig, het lijkt me dus simpeler te moeten kunnen.

Deze is IR gemoduleerd, het zal best simpeler kunnen. Maar wat is belangrijker, iets complexer en goed werkend, of minder complex en het werkt af en toe wel en dan weer niet.

IR gemoduleerd werkt vele malen beter en betrouwbaarder dan een continue IR signaal. Gemoduleerd is nog zuiniger in gebruik ook.

En je zal toch eerst moeten weten wat voor ontvanger je hebt, een diode of een transistor.

Op 26 februari 2016 09:59:37 schreef MGP:
En ik haat schema's met het relais aan de emitter.

Helemaal mee eens MGP. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb dit schema inderdaad gebouwd maar dan heb ik een afstand van max 5 cm en dat is te weinig. is er een mogelijkheid om met een vergelijkbaar circuits het zelfde te bereiken?

Lambiek

Special Member

Welk schema, die van depeet of van de site?

Als het om het schema van de peet gaat, meer stroom door de IR-led sturen. De meeste IR-leds mogen max zo'n 100mA hebben, dat moet je niet doen natuurlijk, maar 50 tot 60mA moet kunnen.

Je ontvangst gedeelte daar kan je bijv. een andere transistor gebruiken. Als je daar bijv. een BC517 gebruikt, die heeft een grotere versterking. En dan je relais tussen de voeding en de collector zetten en niet tussen emitter en de gnd.

En zet een diode over de relaisspoel!

Maar dan moet je ontvanger wel een IR-transistor zijn natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je kunt het relais ook in de collectorleiding zetten met een blusdiode, dan hangt de spanning over het relais niet af van de belichting van de ir-transistor.

Emitter aan de GND en elco over de voedingsspanning.

LDmicro user.

Beste,

Is er een mogelijkheid om een IR diode te gebruiken voor een lichtsluis over een afstand van 7-10 cm? Geen IR transistor maar een IR diode.

Alvast vriendelijk bedankt.

Kasper

Arco

Special Member

Of nog eenvoudiger, die 1K vervangen door uw relais met blusdiode.
Type PNP transistor speelt een rol, BC557 is ook goed.

Als je geen ledaanduiding nodig hebt mag die led en 100ohm weerstand ook weg.

Opgelet, is zeer gevoelig, eventueel de IRdiode in een buisje steken.
Voedingsspanning van 5V tot 12V en ledweerstand verhogen naar 270ohm

LDmicro user.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Er zijn betrouwbaardere detectoren dan een lichtsluis voor een modelbaan. Ik denk dan eerder aan stroomdetectie (2-rail) of massa detectie (3-rail) de gedetecteerde en bewaakte zone wordt zo vele malen groter. Met beide systemen kan je ook 'verloren' wagons gaan detecteren. Met IR dien je al veel geluk te hebben dat het net in je lichtsluis gebeurd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

uw IR led pulserend aansturen zou beter werken. BV 40kHz erdoor jagen met PWM van 30% ofzo. dan mag de stroom vele malen hoger zijn zonder de led te slopen.

moet je secundair wel zien dat je IR ontvanger niet telkens schakeld bij die PWM frequentie (condensatortje erover ofzo)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Beste mensen,

Ik weet niet waarom maar ik heb de diode al die tijd verkeerd om aangesloten |:(
Tot ik het schema zag van Arco en mezelf realiseerde waar de fout zat! Inmiddels werkt t perfect. de IR diode zit in het spoor en de lichtbron hangt boven het spoor. Mijn s88 bus reageerd precies zoals ik verwacht.

Bedankt voor jullie hulp!

Kasper