Miele S2131 HS 12 Motor

Hallo,

Ik heb een Miele stofzuiger die gestopt is met werken.
Ruikt niet verbrand of zo bij het openen is er niks verbrand op de printplaat.

Het is zo'n motor met ingebouwde triac.
Motor heeft 4 aansluitingen.

Weet er iemand of zo'n motor apart te testen is?

Er zit rechtstreeks 230V naar de motor en 2 extra draden met op printplaat Gate en A2.

Iemand een tip om deze motor te openen?

Nr op motor is MRG 136-42/2

vaak is juist de print stuk bij deze motoren. de triac is dan dood, dit is tevens de slow turn on. deze motoren trekken anders zoveel aanloopstroom dat deze een B16 automaat laten trippen.

de motor kan op 230V rechtstreeks, maar hij zal bijna op willen stijgen dan, zet hem dus vast..

deze motoren werken ook op Dc, bijv van een gereedschap accu . 12 of 24V werkt hij al op.

soms zijn de koolborstels op, maar ik heb nog niet veel van dit soort motoren gezien die dat hebben gehaald. hun jaren 90 voorgangers konden dat nog wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt voor uw reactie.

Hoe test ik nu de motor?

Ik heb 4 klemmen.

op 2 rechtstreeks 230V

en dan?

Hoe laat ik hem draaien?

alvast merci

Shiptronic

Overleden

A, Goed vast zetten voor testen !!!
B. kijk uit voor op hol slaan, zeker als je de aanzuigkant blokkeert ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Iemand die weet hoe ik hem moet aansluiten?

zitten er 3 draden op de stekker?
maak daar even een foto van.

Hallo,

Motor heeft 4 aansluitingen.
Waarvan er op 2 rechtstreeks 230V zit.

De andere is Gate en A2

Ik denk dat het schema is zoals tekening in bijlage.

Dan kan ik gewoon 230V tussen 1 en 4 steken en motor zou moeten draaien?

Ik kan hem alleen maar met 3 draden en deze kan gewoon even draaien op 220v
ik gok als het schema goed is dat je hem zo kan aansluiten
gr, ad

Hallo,

Dit lukt idd om zo motor te laten draaien, schiet in gang als een trein. Ik heb dan externe triac aangesloten op print en dus zonder ingebouwde triac.
Dit was geen succes gate weerstand is doorgebrand op de print.

Ik ga nog triac testen in motor met triac tester.

Iemand idee waar ik zo'n motorsturingsprintje kan kopen?

10357390 - Elektr.besturing cpl. EDW2202 S2 KD
kost 52,61 excl btw bij miele

Je kan hem ook zonder print laten werken.
In de serie zonder regelaar is ook de motor direct op 230v aangesloten.

het kan idd direct op 230V, echter trekt de motor veel aanloopstroom. een groep die al belast is kan uitvallen met het aanzetten van de stofzuiger. de motorregeling is tevens een slow turn on regeling..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Of je koopt ergens een dimmerprintje en fixt dat in een gesloopte adapter welke dan de stekker van het toestel gaat worden.
+ 50€ bij Miele is meer dan aan het haar getrokken, en hoeveel zou het dan wel zijn als hun technieker dat moet komen doen!

Is nogal duur zo'n printje.
maar volle bak kleeft die stofzuiger aan de grond. :-)

misschien eens zelf printje maken met een pic.
of motorregeling kopen in china voor 2.8€

Mijn stofzuigermotor deed het niet meer en bij demonteren zag ik dat het stof op de middelste pin van de triac bruin was. Aan de achterkant van de printplaat zag ik dat het soldeer zover was weggesmolten dat de pin geen contact meer maakte. Ik heb hem verder niet getest maar ging ervan uit dat ie naar zijn grootje is omdat ie te warm is geworden.

De triac is een model BTB16 van ST Microelectronics. Die vind je voor tussen de 18 cent en 3€60 via internet (bijvoorbeeld via https://composant-electronique.fr/triac-btb16-600bw?source=shopping&am… of bij Aliexpress : https://fr.aliexpress.com/item/32904326825.html?src=google&src=goo…).
Dan moet je hem wel even zelf insolderen.

Veel sterkte met de reparatie.

Randy

Kruimel

Golden Member

Komaan jong, je reageert nu op een topic van vier jaar oud. Als het goed is krijg je ook een waarschuwing dat je reageert op een topic van meer dan 90 dagen oud. De topic starter zal inmiddels echt wel actie hebben ondernomen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 19 april 2020 01:06:48 (21%)

Op zondag 6 maart 2016 15:14:41 schreef blownelco:
Hallo,

Motor heeft 4 aansluitingen.
Waarvan er op 2 rechtstreeks 230V zit.

De andere is Gate en A2

Ik denk dat het schema is zoals tekening in bijlage.

Dan kan ik gewoon 230V tussen 1 en 4 steken en motor zou moeten draaien?

[bijlage]

[bijlage][bijlage]

Hallo, motor Miele C3 is bij ons ook ineens uitgevallen en deze was NIET warm. Ik heb een nagekeken (echter ben leek in electra) en heb de motot ook rechtstreeks op het net aangesloten. Middels pin 1 en 3 en daarna 1 en 4. In beide gevallen werkte de motor geheel niet. Kan ik concluderen dat de motor stuk is en indien ik een nieuwe motor bestel/plaats de stofzuiger weer werkt?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Gr. Roel

Kruimel

Golden Member

Tussen pin 1 en 3? Als hij dan niet stuk was, was hij dat nu wel...

Het klinkt alsof er geen contact is ergens, het zou kunnen dat de koolborstels kapot zijn of los zitten. Dat zijn twee koolstof staven die het contact tussen de externe stroom toevoer en het draaiende deel. Ik ken deze specifieke motoren niet, hopelijk kan je er hier bij door ergens een afdekking los te schroeven.

PS Ik weet niet op welke manier je de motor hebt geprobeerd aan te sluiten, maar houd rekening met een defect netsnoer of schakelaar.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zaterdag 6 april 2024 13:04:15 (15%)

Rely

Golden Member

Bij veel stofzuigermotoren waarbij de Triac in de motor zit bevindt zich ook vaak een thermische zekering, te zien aan de metalen behuizing met 2 aansluitpennen.
Heb je deze al doorgepiept?