probleem met aardlekschakelaar

Hallo iedereen,

Ik heb al enige tijd een probleem met de aardlek van het huis. De stroom gaat er elke dag wel 1x uit. Als je daarna de aardlek weer probeert aan te zetten lukt dat niet direct en springt hij elke keer terug.

Ik weet dat dit waarschijnlijk ligt aan dat er stroom weg lekt. Maar hoe is dit op te lossen? En ligt dit nu aan de apparaten of aan de bekabeling?

Alvast bedankt!
Jules

Kan ook zijn dat je aardlek schakelaar aan vervanging toe is, al geprobeert met een ander?

Je kan het trouwens meten, meet de stroom door de fase en de nul, haal ze van elkaar af en je hebt de lekstroom. Met een gevoelige amperetang moet het ook kunnen. Gewoon de tang om fase én nul tegelijk hangen.
Haal nu een voor een alle apparaten los en kijk of het wat uitmaakt.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

De standaardmethode is alle verdachte apparaten er uit te trekken (waterkokers, wasmachines, dat soort spul) en zo uit te vinden welke het probleem veroorzaakt.

Amperetang is een erg goede suggestie, maar zo gevoelig zijn de meeste volgens mij helaas niet.

Okey... Ik weet niet of ik deze vraag hier wel mag stellen?

Als ik op mijn testknopje druk klapt hij niet om is dit erg?
Op het plaatje is te zien dat de TestWeerstand over F1 en F2 staat maar ik heb helemaal geen 2 de fase!
Kan dit de oorzaak zijn?

ik heb een bedrijf laten kijken naar het probleem. Ik heb de noodstromen hier staan. Bij deze noodstromen zit waarschijnlijk het probleem zeggen ze. Maar ik vind dit heel raar omdat ze allemaal nieuw zijn en van apc.

Het kan zijn dat die dingen relatief grote C's tussen aarde en fase/nul hebben staan. PC-voedingen hebben dat ook. Door die C's loopt altijd een kleine lekstroom.

Als je zeker weet dat die kasten altijd geaard zijn kun je ze eruit slopen meen ik. Ze dienen alleen voor de afvloeiing van statische ladingen door de fase/nul wanneer de aarde ontbreekt. Maar dat zou je nog even moeten navragen (misschien dat iemand hier het weet te bevestigen).

Johan: Óf je hebt de verkeerde aardlek, óf hij is kapot. met F2 kunnen ze misschien ook de 0 bedoelen?

[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 27 augustus 2004 15:24:49

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Netfilters behoren geen probleem te vormen, maar als het er veel zijn kan ik me er iets bij voorstellen.

Meer dan 1 UPS is niet echt meer een huis tuin en keuken situatie, er zijn voor dat soort gevallen ook minder gevoelige aardlekschakelaars in de handel (50 mA, 100 mA, 500 mA) Die beschermen dan niet meer bij aanraking, maar wel bij andere mogelijk gevaarlijke fouten.

Alleen gebruiken op de groep waar de apparatuur op zit, en nergenst anders voor dus.

Zelf knutselen aan je installatie en UPS'sen zou ik niet doen.

[edit]
De testknop op een aardlek werkt -bij gebrek aan een aardaansluiting op het ding- als volgt: Men schakelt een R tussen de N voor en de (of een) L na de schakelaar.
De stroom door deze R zal de schakelaar zien als een foutstroom.
De testknop zit er natuurlijk niet voor niets, als 'ie niet meer reageert is er iets mis en moet het gemaakt worden. Logisch lijkt me :)

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 27 augustus 2004 15:36:42

Vandaag heb ik met een fluke multimeter en stroomtang alles gecontroleerd in het hele huis. Ik heb volgens mij bijna alle problemen gevonden.

De zelf gemaakte kabel tussen de noodstroom en een computer was niet goed gemaakt. Toen ik de connector opende waren de connectors binnen in de stekker helemaal verkleurd. Na het testen met een nieuwe kabel kon ik de noodstroom gewoon in het uit schakelen zonder dat de aardlek omging.

Het 2de probleem was ook weer een kabel. Het probleem is echter dat dit waarschijnlijk niet aan de uiteinde zit maar ergens in de kabel....

Probleem 3 is de magnetron. Helaas heb ik nog geen kabelproblemen kunnen vinden. Hopelijk ligt het niet aan de magnetron.

welke aardwachter heb je? ik bedoel, de gevoeligheid?
Heb je meer dan één aardwachter (vochtige plaatsen,...?
Toch nergens drijfkracht in huis, en per ongeluk de neuter aan de aarding gelegd ofzo?

pff.....

Op 27 augustus 2004 14:40:41 schreef Johan v. Althuis:

Op het plaatje is te zien dat de TestWeerstand over F1 en F2 staat maar ik heb helemaal geen 2 de fase!
Kan dit de oorzaak zijn?

Is wel de moeite om ff na te laten kijken.

Op 1 september 2004 00:09:58 schreef necessaryevil3000:
[...]

Is wel de moeite om ff na te laten kijken.

IDD die test knop is juist om te kijken of hij nog werkt of wel of hij dus nog uitschakelt. bij ons pa hebben we het ook ooit gehad dat gewoon de aardlek verrot was vervangen die zooi want die APC's zullen wel niet het probleem zijn. zou mooi zijn op een colocatie. waar ze overal van die dingen hebben staan. of de jouwe moeten roesten of zo. maar ik denk de aardlek

Op 27 augustus 2004 14:40:41 schreef Johan v. Althuis:

Kan dit de oorzaak zijn?

Die is naar z'n grootje is ie er vaker uitgevlogen ? Ik zou voor de zekerheid toch een ieuwe plaatsen als ik jou was je weet nooit. Dalijk maakt je wasmachine oid een keer kortsluiting en hang je aan de 230 d'as niet lekker.