Veiling van antieke buizenradio's

maartenbakker

Golden Member

Op 12 oktober 2016 22:19:20 schreef repair-boy:
Bij een bedrijf waar ik werkte een 15 jaar geleden verkochten we Mazda tl armaturen,
daar werd ons bij verteld door de vertegenwoordiger van de toe leverancier dat het philips fabrikaat was.
????

Dat kan kloppen. Mazda verlichting was een handelsnaam van MBLE en MBLE is langzamerhand in Philips geïntegreerd dus Philips kon die naam vrijelijk gebruiken. Mazda electronenbuizen was een handelsnaam van British Thomson Houston en daar de rechtsopvolgers van in de respectievelijke landen, en dat zal dan wel de reden voor MBLE zijn geweest om Adzam te gebruiken voor electronenbuizen.

Op 12 oktober 2016 23:40:38 schreef RAAF12:
Er zijn zelfs Adzam buisjes in SQ uitvoering. Nep?
[bijlage]

Als die uit Nieuwe Oude Stok komen, zullen ze best origineel zijn. De eventuele aanwezigheid van een Philips productiecode is een sterke aanwijzing inderdaad. Als je die buizen in je bezit hebt, ben ik niet alleen geïnteresseerd in de productiecodes van de buizen, maar ook in het codenummer van de doosjes (in de onderflap).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Deze is in ieder geval van Philips productie, code VD4 [deltateken]OH5. Uit Heerlen dus. Op flap staat '11', denk niet dat dat veel zegt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dankje! 11 zegt niet zoveel inderdaad, maar dan op een van de onder-zijflapjes misschien toch een oud codenummer dat begint met 30 of een nieuw codenummer dat begint met 3322. Of bijvoorbeeld 3304, des te interessanter want die heb ik nog niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Golden Member

Hier twee NOS Adzam buizen met code 7E8
L3K4
Ook hier staat 11 op de flap,verder geen nummers.

Arco

Special Member

Heb een aantal bekeken, allemaal alleen '11' op de flap (schijnbaar iets van de doosjesmaker...)
De 'L' op jouw buis duidt op de MBLE fabriek te brussel, 7E is PCL82...

Heb ook nog een Telefunken buis gevonden uit Philips productie. Code Lt3 [plusminus teken]2J. (Fabriek Siemens und Halske, München)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Wat raar dat daar geen codes op staan. Philips was daar erg strict in en MBLE in die jaren ook al. Nouja, in elk geval leuk om die buisjes met hun codes te zien. Zijn buizen van de jaren '60 of '70 als ik het zonder verder opzoeken zo even zeg (L3K4 en delta0H5, dat laatste cijfer is de productieweek en in de jaren '50 deden ze daar nog niet aan).

Hubie

Golden Member

Bij het eerste beste Philips doosje wat ik nakeek vond ik idd een nummer.

3322 200 29612

Codering op de buis is 15G2 of I5G2
Ik neem dat het een 1 is (Philips Eindhoven afd.22020?)

Ik schat dat ik zo'n stuk of 40 Philips doosjes met buis hebt en verder ook andere Philips dochters Pope,Silvania,Valvo etc.etc.

Zal ze t.z.t.wel een keer nakijken voor nummers op een regenachtige zondagmiddag ;-)

maartenbakker

Golden Member

@Hubie: altijd leuk, dankjewel. Voor de volledigheid is ook de bovenste coderegel van belang, zo op de foto te zien A3, staat daar nog een teken achter?

Op 13 oktober 2016 01:52:09 schreef Arco:

Heb ook nog een Telefunken buis gevonden uit Philips productie. Code Lt3 [plusminus teken]2J. (Fabriek Siemens und Halske, München)

[bijlage]
[bijlage]

Even een oude koe uit de sloot trekken, ben de adminstratie aan het bijwerken... Als het goed is en als ik goed kijk staat daar een = met een verticale streep erdoor en geen plusminusteken (andere fabriek). Klopt dat?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 5 januari 2017 18:04:37 (11%)

Arco

Special Member

Hubie

Golden Member

Op 5 januari 2017 17:57:38 schreef maartenbakker:
@Hubie: altijd leuk, dankjewel. Voor de volledigheid is ook de bovenste coderegel van belang, zo op de foto te zien A3, staat daar nog een teken achter?

[...]Even een oude koe uit de sloot trekken, ben de adminstratie aan het bijwerken... Als het goed is en als ik goed kijk staat daar een = met een verticale streep erdoor en geen plusminusteken (andere fabriek). Klopt dat?

@maarten\ A34 en daaronder /1 47J3 (waarbij /1 = half driehoekje)

Heb hier nog ergens een hele lijst voor al die philips buizen nummers en tekens maar die heb je zelf ongetwijfeld ook. ;-)

Edit\ Nog maart eens een buisje gepakt.

ECC2000 nummer op flap van het doosje is idem als hierboven.
Op de buis zelf W60 daaronder 19B4 (de 1 met een vlaggetje)

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 5 januari 2017 19:53:57 (11%)