Esaki oscillator in aansteker

Veel erger nog: Ik kan m'n tunneldiode niet meer vinden

Das echt ernstig, veel licht, veel geduld :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 29 december 2016 00:14:46 (33%)

OHM PI zit er in een vliegen mepper dan de goede transformator

Hubie

Golden Member

Op 28 december 2016 23:46:56 schreef floris tentij 2003:
Hallo allemaal ik ben ook bezig met mijn ijgen plasma aansteker te maken. ik heb een irfz44n tranzistor en een resistoren daarmee zet ik mijn gelijk stroom van mijn baterij om naar wisselstroom. alleen mijn probleem is dat ik mijn ijgen transvormatortje probeerden te draaien maar dat lukte me niet dus ik vraag me af of iemand een site weet waar je doe hoog volt transvormators kan kopen behalven op ebay en aliexpress.

Bedank vriendelijk groet Floris

Ik heb nog nooit zoveel fouten gelezen in zo'n kort stukje tekst
Als je Zuid-Afrikaan of buitenlander bent vergeef ik het je. ;-)

If you want to succeed, double your failure rate.

Er zit in ieder geval een transformator in die van 1,5V 1000V maakt

Ik kom uit Syrië en ik ben gaan emigreren naar Nederland met een bom alleen ik kan mijn bom niet aansteken dus ben ik een plasma aansteker aan het maken

Je kunt toch gewoon je bom met een lucifer aansteken?
Dat is veel gemakkelijker.

fred101

Golden Member

Als je 13 bent mag je nog niet met lucifers spelen...

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Op 28 december 2016 23:46:56 schreef floris tentij 2003:
Hallo allemaal ik ben ook bezig met mijn ijgen plasma aansteker te maken. ik heb een irfz44n tranzistor en een resistoren daarmee zet ik mijn gelijk stroom van mijn baterij om naar wisselstroom. alleen mijn probleem is dat ik mijn ijgen transvormatortje probeerden te draaien maar dat lukte me niet dus ik vraag me af of iemand een site weet waar je doe hoog volt transvormators kan kopen behalven op ebay en aliexpress.

Bedank vriendelijk groet Floris

die zit naast de Nederlandse taalsite... >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 december 2016 16:23:32 schreef fred101:
Als je 13 bent mag je nog niet met lucifers spelen...

Fred, je hebt gelijk. Vloris, vraag maar aan papa of mama of één van hen de bom wil aansteken.

Hubie

Golden Member

Ik heb geen verstand van bommen maar met een lucifer aansteken is natuurlijk primitief gedoe.
Volgens mij gebruiken ze daar tegenwoordig een GSM telefoon voor.
Dat is wel zo veilig.Hoef je ook niet zo hard weg te rennen. ;-)

..of een wekkertje werkt ook goed, of een echte mechanische timer, zoiets bijv.

uit de doka, werkt altijd, zolang de veer opgedraaid is :-)
Niet dat ik verstand van bommen heb, is trouwens een no go hier.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 30 december 2016 01:49:37 (17%)

Handig ding oja en Floris is met een (F) niet met een v. Maar ja maakt niet uit

Waarschijnlijk wisten jullie het al maar voor de zekerheid. Ik heb geen bom en ik kom niet uit Syrië

Hubie

Golden Member

Joh,vloris wat een verrassing.
Ik ben werkelijk verbijsterd ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 30 december 2016 02:46:26 (38%)

fred101

Golden Member

Oja,
ijgen is met een ei
tranzistor met een s
resistoren bestaan niet, dat zijn resistors of weerstanden
baterij is met 2xt
transvormatortje is met een f ipv v
hoog volt zal wel hoge spanning moeten zijn
behalven moet zonder n

Maar dat geeft allemaal niet hoor, zeker als je 13 bent, we begrijpen het toch wel. Maar daar komt dat Vloris vandaan ;-)

Dit zijn geen experimenten voor beginners. Niet alleen qua veiligheid maar vooral qua slagingskans. Het schema is eenvoudig maar de uitvoering is meestal heel kritisch. Ze werken meestal op de aanwezige parasitaire eigenschappen van de onderdelen.

Vonken trekken is niet zo'n probleem (als je de oscillator aan de gang krijgt, maar een plasma boog is een ander verhaal. Daarbij heb je hoge spanning en redelijk wat stroom nodig. Het nadeel van die hoge spanning is dat hij ook wil overslaan op andere punten in je circuit. Ik heb zoiets gemaakt wat ongeveer 1 cm overbrugde. Dat trok niet alleen een paar ampere stroom. Ik heb de pootjes van de flyback met teflon moeten isoleren om te voorkomen dat hij daar oversloeg.

Zie: http://www.pa4tim.nl/?p=1747

Ik weet niet of zo'n vliegenmepper trafo bruikbaar is voor een plasma boog, maar ik denk het niet. Waarschijnlijk slaat hij door.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 30 december 2016 09:58:06 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ja ik gebruik ook geen vliegen mepper transformator.

Oké en als je plasma door slaat kan je het ook ik een bakje olie doen of je giet hem in epoxie dat doen ze ook bij een. Bobine

Dat is handiger dan alles inwikkelen met teflon

Ik weet dat ik het meeste fout schrijf maar dat maakt mij niet uit ik ben meer geïntreseerd naar hoe alles werkt

(Floris schrijf je echt met een f). VRED

Op 30 december 2016 12:57:55 schreef floris tentij 2003:
Ik weet dat ik het meeste fout schrijf maar dat maakt mij niet uit ik ben meer geïntreseerd naar hoe alles werkt

(Floris schrijf je echt met een f). VRED

..en je vindt wel erg dat Vred en ik jou aanspreken met Vloris??? Wij op dit forum stellen het op prijs dat in de posts zo weinig mogelijk taalfouten voorkomen. Dat leest voor ons het gemakkelijkst. Er zijn op dit forum meer mensjes die veel taalfouten in hun posts maken. Soms is het zelfs zo erg dat het onleesbaar wordt. Dan stop ik ook met lezen. Er is ook zoiets als spellingscontrole. Die kan je aan zetten.