Hi,
Door mijn frutten met Arduino is het nu makkelijker voor mij een aantal meetapparaatjes te maken.
Dat geld ook voor twee referentie weerstanden en wel een 1K en een 10K weerstand.
Wat is nu de basis, kijk hieronder een doos vol weerstanden van 2K en het type is: 8E16D
Voor de liefhebbers is dit de datasheet van deze weerstanden.
www.bramcam.nl/NA/1K-10K-Referentie\8E16D.pdf
Ik werk nu dus ook weer met de materialen die ik heb liggen.
Er zijn natuurlijk betere weerstanden, ondermeer die van Vishay die rond de 40€ per stuk kosten.
Deze weerstanden uit mijn doosje zijn al erg goed en als deze in een Arduino oven van mij geplaatst wordt,
hoop ik de temperatuur afwijkingen goed onder controle te houden.
Een kanttekening hierbij, ook weerstaden hebben een hysteresis dus als de oven uit is en daarna weer naar 40C gebracht wordt, kan de waarde van de weerstanden zo er 1 a 2 PPM er naast zitten.
Nog een beperking, weerstaden zijn veel lastiger goed/nauwkering te meten.
Kijk maar naar de specificaties van de HP 3458A, je hebt altijd twee variabelen, het referentie circuit in je DMM en de stroombron.
Bijde hebben hun ruis en drift en dat maakt de specs voor R meting een stuk moeilijker dan DC metingen.
Ook was het knap lastig de Heer Seebeck buiten de deur te houden met de vertinde draden van de weerstanden.
Ik heb al wat proefjes gedaan met fijn schuurpapier zodat ik direct op het koper meet.
Ik had een jaar of twee geleden al een aantal weerstanden geselecteerd
Dit zijn vijf geselecteerde 2K weerstanden omwikkeld met koperfolie.
Een zijde reeds opgevuld met thermische lijm.
Zo ziet de andere zijde er uit die nog niet opgevult is.
Vier draads meting d.m.v. een 3458A DMM, 2,7PPM te hoog in waarde.
Nu denk je misschien, dan zet je er toch een weerstand aan parallel om hem mooi af te ronden naar precies 10K.
Nou laten we dat eens testen
Welke weerstand staat er nu parallel aan mijn 10K weerstand denken jullie?
Dit is hem! jammer genoeg niet zo goed afleesbaar, maar hij is 100Meg
Dit zegt de TEK DMM4050 van de 100Meg weerstands waarde.
Dit wordt dan mijn 1K referentie weerstand, hij is nog niet met koper omwikkeld,
Omdat ik wil kijken of ik toch nog een betere comby kan vinden.
De waarde die de HP 3458A aangeeft voor dit setje.
Een Pro mini Arduino gaat het oventje regelen, het breadbordje geeft de afmeting een beetje aan
Dit is wel een tijdrovend werkje, regelmatig de HP 3458A een autocal laten doen, dat kost vele minuten.
Ook het wachten tot alle verbindingen tijdens het meten thermisch stabiel zijn geworden kost veel tijd.
Je kan dan wel leuke spullen hebben, maar "tijd" is a bitch, vraag maar aan Henk met zijn ruismetingen
Laters meer en groet,
Blackdog