hoe USB3.0 verlengkabel inkorten -> solderen / kroonsteentje?

Hallo,
Omdat ik mijn USB3.0 hardeschijf wil wegwerken in een kast heb ik een 5 meter lange usb3 verlengkabel gekocht. Helaas werkte deze niet omdat 5 meter de max is qua bereik usb. Nu heb ik aan beide kanten de pluggen met stukje snoer er af geknipt (foutje; dus nu moet ik ze beiden weer aansluiten). Ik heb al op internet gekeken hoe ik dit moet solderen, maar ik kan helaas niet goed solderen en het lukt me niet om een goede verbinding te krijgen. Ik heb alle aarde draadjes aan elkaar vastgedraaid. Ik vroeg me af of dit ook te repareren is d.m.v. een kroonsteentje of ander soort verbindingstukje?

gaat dit uberhaubt werken? Ik heb de coating weg gebrand dmv een aansteker.

http://i.imgur.com/4TSiCxq.jpg

http://i.imgur.com/EkrtLRM.jpg

Hugo Welther

Moderator

Ander (kortere) verlengkabel gaan halen? Is bij de Action niet zo kostbaar.
De verknipte kabel weer netjes solderen en de aders en buitenzijde afwerken met krimpkous is de enige goede optie lijkt mijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

En ook een nette soldeer-actie kan ervoor zorgen dat de kabel zijn snelheden niet meer haalt. Vergelijk een onderbreking bijvoorbeeld met een meter extra lengte (geschat getal).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het ding wegkieperen en een nieuwe halen (jammer maar helaas). Met solderen zou het misschien nog enigszins gaan, maar met kroonsteentjes wordt het toch huilen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Voor zulke afstanden moet je eigenlijk een actief USB kabel gebruiken daar zitten versterkers ingebouwd in 1 van de connectorren.

Het gaat om een USB-3 kabel. Daar zit naast het standaard USB aderpaar ook nog een sata-achtig aderpaar in. Dat komt heel nauw met betrekking tot hoe ver het draadje van z'n complementaire draadje af mag zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

USB3 loopt op 5 GBit/sec. Eigenlijk al een wonder dat dat door een kabeltje kan.

High met Henk

Special Member

ik zou er AMP stekers (schuifjes en platte of kogeltjes)
aanzetten of euro stekers |:( |:(

Moraal: niet zomaar kabels doorknippen als je niet zeker weet dat je ze weer kunt fixen..

nu uithuilen en andere kabel halen!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Korter kabeltje kopen. Dan weet je zeker dat het werkt. 5 GHz symmetrische signaaloverdracht is geen kattepis.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik heb eigenlijk wel 4 meter nodig.
Kan ik dan ook een 3 meter verlengkabel kopen, daar vervolgens nog een 1 meter verlengkabel achterknopen en vervolgens de kabel die naar mijn HD loopt van 30cm (dus total lengte 4,50m). Of krijg ik hier te maken met signaalverlies?

Het gaat om een USB3 HD met films. Kan ik met deze kapotgeknipte kabel nog iemand blij maken? Mag opgehaald worden in Zwolle :)

[Bericht gewijzigd door soldeer-ding op zaterdag 7 januari 2017 14:20:05 (13%)

Daar is dit soort verbindingen niet voor gemaakt.
Als het de benodigde snelheid haalt zou een gewone NAS met netwerk overwegen.

Op 7 januari 2017 14:19:18 schreef soldeer-ding:
Ik heb eigenlijk wel 4 meter nodig.
Kan ik dan ook een 3 meter verlengkabel kopen, daar vervolgens nog een 1 meter verlengkabel achterknopen en vervolgens de kabel die naar mijn HD loopt van 30cm (dus total lengte 4,50m). Of krijg ik hier te maken met signaalverlies?

Het gaat om een USB3 HD met films. Kan ik met deze kapotgeknipte kabel nog iemand blij maken? Mag opgehaald worden in Zwolle :)

Ook een nette connector geeft enig verlies, dus 2 keer verlengen op 4,50m is wel een beetje de goden verzoeken. Denk dat je eens goed naar je ontwerp moet kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zoals al gezegd, langere lengtes en USB (3) is geen optie.

Ik zou zeker niet boven de 3m gaan als je uberhaupt nog fatsoenlijk dat ding wilt kunnen gebruiken.

Voor langere afstanden is het gewoon niet geschikt. En klooien met actieve verlengkabels enz... neem dan gewoon een NAS. Dan kun je tot 100M zonder problemen, en is zelf een kabel maken eventueel ook prima haalbaar.

Waarom moet die harddisk 4.5m van de PC vandaan zitten dan? Dat is om te beginnen een slecht ontwerp. Als het fatsoenlijk gewerkt heeft met die kabel van 5m voordat je daar in ging knippen, zou je zo'n nieuwe kunnen gebruiken en van de overlengte met wat tywraps een paar lussen kunnen maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb een NAS maar die gebruik ik voor Films, muziek, programma's , spellen etc en is verbonden met internet. Deze hardeschijf wil ik in mn tv kastje wegwerken; daar heb ik al m'n prive videos / foto's / documenten / diploma's opstaan en dat wil ik liever gescheiden houden van het internet. Mijn laptop staat op de tafel en daar wil ik dan de usb kabel op inprikken, zou een 3 meter verlengkabel + de 30cm kabel die al bij de HD zat gaan werken? Deze 5 meter kabel + de 30 cm kabel van HD gaf geen signaal.

Arco

Special Member

USB is voor dit soort zaken niet echt geschikt. Beter een netwerkverbinding nemen. (De NAS is toch al aan het netwerk verbonden, en daar kun je ook een 'dichtgetimmerde' partitie op aanmaken voor prive)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Koop een wat duurdere USB kabel (Niet bij de Action) dan heb je meer kans dat het gaat werken. Er is veel verschil in kwaliteit. Let op de specificaties (minimaal USB 3.0)

Ik heb net een "koop USB-3 ding, krijg USB-2" en "koop USB-2 en krijg USB-1" achter de rug.

Je moet even slim testen of je verlengkabel ook echt USB-3 is. Bovendien mag een USB 3.0 kabel nooit langer zijn dan 3 meter. Dus 4 of vijf kan eigenlijk nooit. En een 3m kabel verlengen zou eventueel kunnen werken, maar "geen garanties" Als het niet werkt, is het JOU probleem.

Er schijnen "actieve" kabels te zijn. Daarmee kan je wel de gewenste lengte halen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

en als je nu eens een usb to lan convertertje erin steekt? dan plug je die via een netwerkkabel in je pc. die is dan nog steeds niet verbonden met het internet, maar je kan er wel gewoon aan met je pc.
http://the-gadgeteer.com/wp-content/uploads/2009/07/simplenet-nas.jpg

+3meter lange usb kabel van een kast naar een pc is vragen voor problemen, dat is er gewoon niet voor geschikt
je kan eventueel met een usb2 kabel gaan werken. usb3 toestellen zijn backward compatible, maar t zal je wel een pak snelheid kosten

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 8 januari 2017 08:17:08 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 januari 2017 08:16:35 schreef fcapri:
en als je nu eens een usb to lan convertertje erin steekt? dan plug je die via een netwerkkabel in je pc. die is dan nog steeds niet verbonden met het internet, maar je kan er wel gewoon aan met je pc.
[afbeelding]

+3meter lange usb kabel van een kast naar een pc is vragen voor problemen, dat is er gewoon niet voor geschikt
je kan eventueel met een usb2 kabel gaan werken. usb3 toestellen zijn backward compatible, maar t zal je wel een pak snelheid kosten

Dan maak je dus van je externe hdd een NAS.

Met een beetje geluk kan je router dat ook, genoeg routers die ook een USB poort ervoor hebben. De snelheid is echter wel traag dan. Dat Simplenet ding zou ik niet kopen,voor dat geld koop je ook een 2e hands NAS wat een stuk vlotter werkt.

ja, maar TS wou die privé schrijf niet op zijn netwerk.
ik ga er vanuit dat zijn pc via wifi is verbonden. als je dan je schijf via je lan poort verbind, kan in principe enkel die ene pc eraan (tenzij je je network zou bridgen of internet sharing zou hebben tussen wifi en lan).
ik nam ook maar de eerste beste foto van het internet van zo een RJ45->usb converter.

ik heb ook een HDD die nooit op het net komt en af en toe gewoon aan de pc wordt aangesloten. ik verzet de laptop dan wel waar mijn usb kabel van 1meter nog geraakt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken