hoe schokdempers siemens wasmachine vervangen

High met Henk

Special Member

Heeft iemand ENIG idee hoe ik de schokdempers van onze siemens WM14A161FN/29 wasmachine vervang?

hij bonkt als een malle met een volle wasmachine en de schokdemper vertonen vetsporen (en zijn m.i. behoorlijk infantiel!)

nou snap ik best wel dat ik aan de onderkant de bout eruit oet draaien, maar aan de bovenkant zit dat ding tussen de 2 helften van de kunstof kuip en die zijn aan elkaar gesealed. hoe haal ik die schokbrekers daar los?

Edit: ik had wel ergens iets gevonden met uitboren? Nu op de foto? zie ik ook een kuiltje.

Gaat iemand mij nu ECHT vertellen dat ik
.1 de hele wasmachine moet demonteren
.2 die gaten uit moet boren
.3 er straks bouten/pennen in moet zetten?

WELKE RANDD**IEL verzint zo'n systeem??? een gat en een boutje/pen lost het op..

en dan nog de vraag passen deze schokbrekers?
http://www.europart.nl/c/wasmachine-onderdelen/siemens/schokbreker/sie…

want die zien er wel minder infantiel uit!

* High met Henk HAAT witgoed herstellingen..... maar dat was vast nog niet duidelijk

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 25 februari 2017 09:11:25 (41%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

t zou me niet verbazen als je de 2 delen kunt scheiden, dat je het bovenste deel zo eruit kunt trekken onder de juiste hoek. ik heb bij de mijne een tijd terug die dingen uitelkaar gehaald, schoongemaakt en nieuw vet erin gedaan. dat scheelde ook al.

bout losmaken, schuin duwen en je kunt de delen uitelkaar halen. check eerst of de machine nog wel waterpas staat, als er 1 pootje wiebelt dan bonkt hij ook behoorlijk..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 25 februari 2017 09:40:57 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Je bedoelt de 2 delen van de schokbreker??

De machine wordt redelijk intensief gebruikt, dus vindt slijtage niet vreemd. Monteer liever compleet nieuwe schokdempers

Edit: machine staat stabiel: de droger bovenop trilt niet: het is alleen de kuip die bonkt

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 25 februari 2017 09:56:40 (22%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wat testman probeert te zeggen is dat je met de schokbreker als hefboom de twee plastic helften uit mekaar kan drukken zodat je hem er uit kan halen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Ik ben bang dat ik de kuip dan splijt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het blokkeer lipje van het metalen deel van de schokbreker iets open buigen waarnaar je het kunststof deel eruit kunt schuiven en die alleen vervangen. Kwartiertje werk als je de machiene deels achterover kantelt.

High met Henk

Special Member

en hoe kom ik aan het kunststof deel? en hoe weet ik dat het probleem daarin zit en niet in de buitenkant.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb een paar bij een 2e hands winkel kunnen scoren. Het probleem was dat het dempende vet grotendeels eruit verdwenen was. Is goed te zien aan de vettige vervuiling.
Onze machine draait weer lekker "rustig" ?
Was overigens een tip via internet.

High met Henk

Special Member

Dan ben ik nog eerder geneigd hier ogen aan te lassen en normale schokbrekers te plaatsen i.p.v. dit inferieure product...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als je die mogelijkheid hebt, Oke.

de schokbrekers uit de link hebben al ogen eraan zitten. die passen wrs zo in die gaten in de kuiprand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

de huidige schokbrekers verwijderen en deze gewoon op die ogen plaatsen?
die ogen zijn eigenlijk bedoeld voor het fixeren van de trommel tijdens transploft.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ben je van plan in de komende 6 jaar te verhuizen dan? 9 van de 10 machines wordt niet vastgezet met transport en gaat bijna altijd goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je de schokdempers wil vervangen door originele dan moet je de oude uitboren met een 13mm boor aan de kuip.
Je kan het ook het onderste deel vervangen zoals al beschreven was.
Die van aeg passen waarschijnlijk ook.

http://www.wasmachineschokbrekers.nl/

Op 25 februari 2017 23:35:03 schreef A3vp:
Als je de schokdempers wil vervangen door originele dan moet je de oude uitboren met een 13mm boor aan de kuip.
Je kan het ook het onderste deel vervangen zoals al beschreven was.
Die van aeg passen waarschijnlijk ook.

http://www.wasmachineschokbrekers.nl/

Linken naar een obviously overpriced site http://i.fok.nl/s/emo.gif!

Hier voor 18 euro per stuk: http://onderdelenexpertshop.nl/product/7892/220-000-1014-AEG-Electrolu…

Is van AEG maar da's de zelfde troep die Siemens gebruikt in hun machines.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
maartenbakker

Golden Member

Ik mis iets misschien, maar de prijzen zitten op de eerste site ook rod de 18 euro.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Ik heb ze uitgeboord vanochtend....
Wat een T*RING werk en je vraagt je echt af welke B*SM*NGOOL van een engineer zulke constructies bedenkt.

maar ik vind de frictie kunststof dempers nou niet ECHT geweldig qua ontwerp en ook niet qua uitvoering. Hetgeen ik uit de eerdere link postte was weliswaar duurder, maar ik voel mij toch prettiger bij gas/olie gevulde dempers...

Past dat ook in deze machine? Zolang de lagers hee blijven vind ik het de moeite waard (zijn de lagers van deze machine eigenlijk ook te vervangen, toen die er bij mijn bosch uitliepen was ik er wel klaar mee....)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 februari 2017 16:59:36 schreef High met Henk:
Ik heb ze uitgeboord vanochtend....
Wat een T*RING werk en je vraagt je echt af welke B*SM*NGOOL van een engineer zulke constructies bedenkt.

maar ik vind de frictie kunststof dempers nou niet ECHT geweldig qua ontwerp en ook niet qua uitvoering. Hetgeen ik uit de eerdere link postte was weliswaar duurder, maar ik voel mij toch prettiger bij gas/olie gevulde dempers...

Past dat ook in deze machine? Zolang de lagers hee blijven vind ik het de moeite waard (zijn de lagers van deze machine eigenlijk ook te vervangen, toen die er bij mijn bosch uitliepen was ik er wel klaar mee....)

Je zou kunnen proberen een paar Miele oliegedempte dempers erin te doen, maar of die passen: idk!

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Sorry hoor maar zo maar iets roepen zonder er het fijne van af te weten gaat er niet hele maal goed in.

Nu je ze heb uit geboord moet je wel een setje bestellen waar de plaatjes bij zitten voor de bevestiging dit is van belang.

High met Henk

Special Member

@A3vp:

ik had in mijn eerste post andere dempers die volgens het bijschrift ook in mijn machine passen en olie/gas gevuld lijken te zijn. Zomaar gokken op een Miele demper lijkt mij niet handig....

en nee: ik ben niet handig met witgoed, maar weet wel redelijk hoe een schokdemper werkt, maar dan in het groot: voertuigen zijn mijn hobby. Dan merk je wel verschil met dee budget zooi: dit is nog slechter dan Monroe onder een auto/motor (en das ook echt zooi!)

bovendien zag ik dat nedis die dingen uit mijn 1e link ook had en die zijn dan niet zo gek duur: http://webshop.nedis.nl/nl-nl/1018298/448032

als daarmee de machine langer mee gaat.

Maar bij mijn vorige bosch ging de manchet kapot: vervang de manchet en een week lager stuiteren de lagers eruit die ik met die kuip niet vervangen kreeg: kun je die uberhaupt vervangen? dit is ook zo? zelfde machine...
Wil dus graag weten of het loont.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 26 februari 2017 22:20:56 (58%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@high met henk

Ik had het niet over u .
De dempers die u in beide opgeef zijn gewoon vrijvings dempers met de juiste bevestigingen.

Er wordt alleen zomaar geroepen om er miele dempers in te zetten die 25 jaar geleden werden gebruikt.

Of je er nieuwe lagers in kan zetten kan je zien ,dan moeten er schroeven in de twee kuipdelen zitten.

Op 26 februari 2017 23:00:31 schreef A3vp:
@high met henk

Ik had het niet over u .
De dempers die u in beide opgeef zijn gewoon vrijvings dempers met de juiste bevestigingen.

Er wordt alleen zomaar geroepen om er miele dempers in te zetten die 25 jaar geleden werden gebruikt.

Of je er nieuwe lagers in kan zetten kan je zien ,dan moeten er schroeven in de twee kuipdelen zitten.

Dus jij impliceert dat die Alukleurige flutfrictiedempers van Suspa beter zijn dan de zwarte oliegedempte?

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

ik heb al vaker oude mieles gesloopt van begin 90's, die alu suspa schokbrekers zijn dan ook wel op. kun je zo op en neer schuiven. dat verraad de schacht al van de gasdrukveer, die is duidelijk aan het slijten op 1 cm..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

ik dacht schokdempers besteld te hebben
ik kreeg vanochtend...
schokdemper (juist enkelvoud!)
blijkt dat nedis die dingen per stuk levert!!!!

dan blijken die dingen ook nog geen eindstop te hebben, dus ze schuiven zo compleet uit elkaar. (echt een koopje is het dus ook niet echt, nu met alle kosten erbij ca 100 euro)

voor de mensen die dit ook overwegen: Je moet de nieuwe dempers inderdaad monteren op de gaten waar je de trommel mee vast zet: die andere krijg je ze never nooit niet fatsoenlijk in! Gevolg is dan ook dat de trommel zijdelinks meer speling krijgt, daar de dempers nu rechter op staan.

De handleiding erbij spreekt van maar 1 gat in de trommel: het zijn er duidelijk 2! ik heb hem nu dus in de buitsenste zitten, want de binnenste is geen ruimte voor de ringen.

wordt wederom vervolgt!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???