Update waarde en drift van mijn referentie weerstanden
Ik ben de afgelopen tijd weer aan het meten geweest aan mijn referentie weerstanden.
Op het moment logeert de 3458A van Blackdog weer bij mij. Een goed moment om mijn referentie weerstanden te meten .
Extra leuk is dat de meter begin van het jaar gekalibreerd en gejusteerd is. De onzekerheid is nu dus een stuk kleiner. Nog leuker is dat je bij kalibratie een rapport krijgt, waar zowel de gemeten waarden bij binnenkomst, als de gemeten waarden na justeren vermeld worden.
Door nu m'n metingen van vorig jaar te corrigeren aan de hand van die "waarden bij binnenkomst", zitten die cijfers van vorig jaar nu ook dichter bij de waarheid. (Tot nu toe paste ik daar een correctie toe op basis van het vorige kalibratie rapport, uit 2014, en dat is een stuk verder weg...).
Hier alle resultaten op een rijtje:
klik op tabel voor een grotere versie
Alle weerstandwaarden hier zij het gemiddelde van meerdere (meestal 3) verschillende metingen. Hierdoor worden meetonzekerheden verkleind, en invloed van LF ruis (nog) verder onderdrukt
Van de nieuwe weerstanden is uiteraard nog geen langere termijn drift bekend.
Maar wel valt op hoe mooi die Vishay VHP101 op waarde is! 0,46ppm afwijking. Dat terwijl de gespecificeerde tolerantie ±0,005% (=±50ppm) is…. Kennelijk hebben ze dat goed onder controle bij Vishay, want ook de Z201 zit met z'n 2,3ppm vèr binnen de spec van ±0,005% / ±50ppm.
Bedenk verder dat mijn VHP101 een tempco van -0,35ppm heeft. Dus kun je door veranderen van je normtemperatuur die weerstand precies op 10k krijgen . Mijn normtemperatuur is 20°C, maar als je die (zoals meer gebruikelijk) wat hoger kiest, dan zit je bij 21,3°C op precies 10k rond....
En zelfs de in dit gezelschap minder lijkende 1Ω VCS332T zit met z'n opvallend grote afwijking van -41,3ppm hèèl ver binnen de spec van ±0,1% (= ±1000ppm!) Die VCS332T komt dan ook uit een goedkopere serie, en met een ander gebruiksdoel: meetshunt.
In de waarde van de nieuwe 1Ω Vishay VCS332 zit nog niet de invloed van z'n tempco verwerkt.
Maar de metingen zijn dichtbij de 20°C gedaan, en gezien mijn ervaringen met de lage tempco van de andere Vishays zal het wel loslopen. (Tempco meting loopt op dit moment...)
Drift over een jaar
Als we kijken naar de drift over (bijna) een jaar, dan valt het volgende op:
- De Vishay Z201 doet het niet beter dan z'n draadgewonden soortgenoten. Dat valt me een beetje tegen. Maar natuurlijk is het een ongelijke vergelijking. De Z201 is de enige nieuwe weerstand in dit gezelschap. De overigen hebben al 29 jaar (Econistors) of langer de tijd gehad om te verouderen....
- Vooral de weerstanden van Ite (de Cal-R en Julie Labs) doen het erg goed! (Maar ze zijn ook het oudst...)
En dat terwijl dit de twee weerstanden zijn die ik met hulpweerstanden weer op waarde heb gebracht. Met name naar die Giga Ohm weerstanden parallel aan de 100k Cal-R was ik benieuwd. Die GigaOhm weerstanden hadden (relatief) wel èrg slechte specs.... Maar de trim blijkt inderdaad klein genoeg om een mooie weerstand niet te verpesten .
Opvallend is dat alle weerstanden omlaag gedrift zijn.
Normaal zou ik dan gaan denken aan drift van de meter zelf. Maar in dit geval kon ik aan de hand van de kalibratierapporten uitrekenen dat de meter zelf (op het 10k bereik) -0,1ppm per jaar drift.
Verder denk ik dat aan deze cijfers wat betreft lange termijndrift nog niet te veel conclusies te ontlenen zijn. De weerstandsbakjes waren vorig jaar nog vers, en bovendien gemangeld door de tempco metingen.... Ze zullen dus aan het begin van de periode nog niet erg stabiel geweest zijn.
Maar voorlopig kan ik wel blij zijn met deze cijfers. Met dank aan Blackdog .
Veel dichter bij de waarheid zal ik niet komen. Ik ben benieuwd hoe m'n referentie weerstanden er over een jaar bij staan....
En het plaatje aan het begin van deze post? Gewoon een mooi plaatje .
Iedereen die dit soort metingen doet zal de ervaring hebben dat, terwijl je zit te meten, van alles langzaam drift: de temperatuur, de meter zelf. En dan komt er soms een mooi plaatje voorbij.... (en dat is zelden ook de eindwaarde ).
Groet, Gertjan.