Goedemiddag iedereen.
Laat ik mij eerst even voorstellen aangezien ik hier nieuw in dit topic kom.
Mijn naam is Van Stolk hier op dit (en andere) forum(s). En ik ben een man van 44 jaar jong. Relevant voor dit forum is dat ik in mijn jeugd eind jaren 80 eens wat heb gespeeld met philips electronica lab sets(plaatje geleend van internet) verder rommel ik nog iets met elektriciteit om mijn geld te verdienen.
Na het vinden van de you-tube serie van Ben vorig jaar. Ben ik deze gaan volgen tot waar we eigenlijk nu zijn, Bij een uitleg voor een vrijwel voltooid apparaat.
Ondertussen tot de conclusie gekomen dit deze IC set zich laat samenbouwen als lego blokken eens gekeken of ik hier een replica voor mij zelf van kan bouwen. En vanuit daar dus weer dit topic gevonden.
Na succesvol en moeiteloos de klok module en de drie registers gebouwd te hebben is het nu tijd om de RAM module op te bouwen. Mijn bouwvolgorde laat zich dicteren door de leveringen uit Hong Kong.
Nu komt echter het probleem. Na de RAM module te hebben opgebouwd worden de LS189 IC aanzienlijk warm. en doet de schakeling niet wat je er van verwacht.
Om het een en ander voor mij zelf te testen heb ik een nieuwe ls189 even los in een test schakeling gebouwd zodat ik het één en ander kan uitproberen.
Ik hoop dat de foto een beetje duidelijk is.
Ik heb de meeste pins vast aangesloten behalve pin 1,3 en 4. deze jumper draden gebruik ik om wat te kunnen proberen.
De LED op pin 5 wordt aanvullen in serie met een weerstand van 330 Ohm geplaatst. Dit om zeker te weten dat ik geen grote stroom trek.
Tot mijn verbazing wordt nu ook deze IC voelbaar warm.
IK heb op dit moment even geen idee waarom het nu fout gaat. Heeft iemand hier een idee waar ik het moet zoeken?
vast bedankt voor enige bijdrage.