Hoe repareer ik deze printplaat het beste en gemakkelijkste?

Hallo,
Hoe repareer ik deze printplaat het beste en het gemakkelijkste ;-). Het is van een afzuigkap, Veschillende knoppen voor standen van de afzuiging en de lampjes aan/uit.

Vriendelijke groet, Frank

maartenbakker

Golden Member

Het gemakkelijkste is om een nieuwe module te zoeken (op merk en type van het apparaat, bij een reparatievraag altijd spontaan in de startpost doorgeven!). Soms valt dat best mee.

Het beste kan niet omdat daar teveel voor is weggebrand.

Een mogelijk compromis ;-) kun je bereiken door eerst even uit te zoeken of er een oorzaak is voor de schade (bijvoorbeeld sluiting in de bedrading of een doorgebrand lampje). Vervolgens de twee defecte printsporen grondig verwijderen en eventuele opgedampte of verkoolde resten ook. Dan de draden die via de connector contact moesten maken met de defecte sporen, rechtstreeks op de printeilandjes van de schakelaar solderen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik gok dat er kookvet op dit printje heeft gestaan. de sporen zijn wel te maken door de hobbyist met soldeer ervaring. de stekker eraf knippen en draden rechtstreeks op de print solderen is het enige wat nog kan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Optie 1:
Knip de draden van de connector en soldeer deze direct op de print.

Optie 2:
Soldeer Faston printdelen op de print, sluit de draden aan met een vlaksteker.

Optie 3:
Soldeer printkroonsteentjes op de print.

Shiptronic

Overleden

Voor het repareren van de print , eerst onderzoeken waarom de sporen verbrand zijn en dit eerst oplossen. Anders brand de rest van de sporen er ook af.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Optie 4, herstel het PCB door nieuwe traces te maken uit koperfolie, ik doe dat regelmatig, soms eerst een stuk PCB uitfrezen en er een nieuw stuk inzetten. Pace heeft video's hierover.
Hier wat foto's van een stukje pcb wat er nog veel erger aan toe was

Nieuw stuk ingezet maar nog niet aangesloten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

tja, voor meetapparaten die 20K nieuw kosten is een dergelijke reparatie wel interessant, maar voor een afzuigkap die nieuw 80€ kost moet je niet gaan overdrijven, los knoppenprintje bestellen of andere kap kopen als je geen soldeer ervaring hebt.

fred101

Golden Member

Hij wilde weten wat de beste reparatie was en wat het makkelijkste.
Dit was de beste ;-) de makkelijkste waren al gegeven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

de beste in dit geval zou ik niet zeggen, de print zit vast met die gaten langs de drukschakelaars, een stuk print wegfrezen en een nieuw stuk erin lijmen kan alleen met delen van een print waar geen mechanische belasting op komt te staan :P

niet dat ik die oplossing slecht bedacht vind, je bent creatief bezig om dingen werkende te houden zonder hoge kosten.

fred101

Golden Member

Dat voorbeeld is een ladertje voor een portable calibrator. Heel simpel ding maar er zijn geen nieuwe adapters voor te krijgen.

Als er voor het ding van de TS een nieuw printje te koop is dan lijkt me dat het beste ivm vocht en mechanische kracht.

Shiptronic

Overleden

@Fred, die tut heb ik ook gezien, zelfs opereren om in het hart van een multilayer banen te transplanteren.

Klein puntje van kritiek: de banen op het ingeplakte stukje lijken wel door een klein kind getekend, dat kan met de huidige software toch een stuk netter/strakker. of even een foto trekken en beschadigde stukje daar 1 op1 in tekenen en uitprinten

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hoeben

Golden Member

Ik zou eerst de kortsluiting zoeken en een zekering in de kabel zetten zodat de print niet opnieuw kapot gaat.

Daarna goed schoonmaken en gewoon met wat draadjes alles aansluiten. Zoveel stelt het printje niet voor.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 23 juli 2017 18:36:14 (10%)

fred101

Golden Member

Op 23 juli 2017 17:03:20 schreef Shiptronic:
@Fred, die tut heb ik ook gezien, zelfs opereren om in het hart van een multilayer banen te transplanteren.

Klein puntje van kritiek: de banen op het ingeplakte stukje lijken wel door een klein kind getekend,

Software, tekenen, welnee, duurt veel te lang, gewoon uit het handje gelijk frezen. Het moet goed zijn, het hoeft niet mooi te zijn en dit is qua tijd zo gedaan. Iets van een half uurtje werk.

Innerlayer reparatie

Op 23 juli 2017 13:05:04 schreef fred101:
Optie 4, herstel het PCB door nieuwe traces te maken uit koperfolie, ik doe dat regelmatig, soms eerst een stuk PCB uitfrezen en er een nieuw stuk inzetten. Pace heeft video's hierover.
Hier wat foto's van een stukje pcb wat er nog veel erger aan toe was

Nieuw stuk ingezet maar nog niet aangesloten
[bijlage]

Zou je me kunnen vertellen waar je de koperfolie kunt kopen en met welke lijm je die vast kunt zetten?

Bapaktus

Special Member

Voor TSB e.a.
Ik gebruik voor dit doel altijd een stukje koper plakband.
Dit band is voorzien van een kleefkant en is 0,05 mm dik.
Ik knip stukjes of strookjes en plak die dan b.v. op een stukje printplaat. Voor experimenten gebruik ik b.v. MDF of Board.
Zie voorbeeld. En is ongeveer 5 mm breed. € 1.84
ruud
Ik koop alleen via Ebay en Paypal, gratis verzending , maar Amazone verkoopt dit ook.
https://www.amazon.com/copper-foil-tape-soldering-Brown/s?k=copper+foi…

fred101

Golden Member

Zou je me kunnen vertellen waar je de koperfolie kunt kopen en met welke lijm je die vast kunt zetten?

Die haal ik van een stuk pcb af. Als je dat verhit (hete lucht bout) laat de lijm los. Ik gebruik hittebestendige epoxy. De gene die ik nu heb werkt best goed maar moet een paar dagen uitharden voor ik er op kan solderen. Ik moet het merk type even opzoeken. (als ik er aan denk)
Kopertape is waarschijnlijk makkelijker en een stuk goedkoper maar dan moet het PCB zelf nog goed zijn anders moet je alsnog met epoxy aan de gang

Is het om nu eenmalig wat te doen ? Die epoxies zijn namelijk best prijzig (20-30 euro) Na het solderen leg ik nog een laagje doorzichtige epoxy over de trace.

Ik maak traces ook vaak uit koperdraad. Dat buig ik in de juiste vorm en dan pers ik het plat tot het de juiste breedte heeft. Dat verzink ik dan in het PCB omdat het wat dikker is (dat vind ik mechanisch steviger) Maar dat kan niet altijd (bij multilayer bv)

Ik zou met zo'n simpel printje persoonlijk een dun massief 0,5mm2 koperadertje nemen en deze over de hele baan vastsolderen en meebuigen. Dus van begin tot einde, ook over de goede stukken baan waar nog koper zit.
Heeft de koperader het contact van A-B hersteld maar zit een deel van de vastgesoldeerde koperader toch hier en daar iets te los waar geen baan meer zit dan een druppeltje superlijm er op. Vloeit meestal wel uit langs de koperader en droogt netjes op.

Bij de steekconnector kan mis je voor het mooie iets meer onbeschadigde printbaan maar iets op het vertinde koper van de steekconnector solderen zal vast geen grote problemen met aansluiten geven.

Op 27 november 2019 17:09:55 schreef T-sec:
Heeft de koperader het contact van A-B hersteld maar zit een deel van de vastgesoldeerde koperader toch hier en daar iets te los waar geen baan meer zit dan een druppeltje superlijm er op.

Pas wel op na het gebruik van superlijm: wanneer je daarna dan nog eens iets daaraan wil solderen dan moet je je ogen goed beschermen!

fatbeard

Honourable Member

Mijn insteek: vervangend printje zoeken, is verreweg het makkelijkst...
Als dat niet lukt: reparatie volgens een van de reeds gegeven methoden, een en ander afhankelijk van eigen vaardigheden en beschikbare apparatuur.
Mijn eigen nec-plus-ultra oplossing: een geheel nieuw PCB maken :7 , gewoon omdat het kan.

Alle oplossingen zijn echter gedoemd tot falen als de oorzaak van de schade niet wordt weggenomen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 27 november 2019 21:24:54 schreef KGE:
[...]

Pas wel op na het gebruik van superlijm: wanneer je daarna dan nog eens iets daaraan wil solderen dan moet je je ogen goed beschermen!

En ook niet inhaleren...

zit sinds 2009 in de PV.

Bij het verhitten van secondenlijm ook goed ventileren en de kanarie in een andere ruimte onderbrengen.

Bij verhitting komt er waterstofcyanide vrij, ook wel blauwzuur genoemd.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
maartenbakker

Golden Member

In elk geval wordt het zachter en kan het loslaten bij 150 graden en daarboven kan het uitelkaarvallen (zoals in blauwzuur, ik kon niet echt simpel terugvinden welke stofjes het allemaal kan vormen maar gezond zal het niet zijn). Voor gebruik in de buurt van verbindingen waar nog aan gesoldeerd moet worden, lijkt het me alleen al vanwege het loslaten, ongeschikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 november 2019 23:58:22 schreef andre1973:
[...]

En ook niet inhaleren...

Dit doe je maar 1 keer in je leven.... |:(
Tranende ogen en dichgeslagen keel.

Maar we hebben tegenwoordig een alternatief! De UV uithardende lijm.
Zo'n penmodel lijmstift met aan de andere kant een UV LED voor uitharden.
Lijm aanbrengen, aantal seconden de UV LED er op, en lijm is uitgehard.
Voor dit soort zaken goed toe te passen, voor de rest nooit gebruiken. ;)

fred101

Golden Member

Heb je een link naar dat spul want dat klinkt een stuk beter dan Ziclon-B producerende CA lijm waarmee je eerder je vingers dan het onderdeel vastlijmt en waarvan na een paar keer gebruik de dop muurvast ziet.

Als ik nog een absurde reparatie-optie mag noemen: Je kunt ook alles er af solderen, de print inscannen (vlakbedscanner), dan met beeldbewerkingssoftware het contrast oprekken zodat je alleen de banen over houdt, de verdampte banen er weer bij tekenen, dat op transparant op de juiste schaal uitprinten, het normale belichten-ontwikkelen-en-etsen proces van hobbyprinten doorlopen, gaten boren op de goede plek, en de onderdelen er weer op solderen.

Maargoed. Enorm bewerkelijk. Absurd. Het printje opnieuw tekenen is waarschijnlijk al simpeler.

Of gewoon kopen. Welk nummer staat er op? 4239..10, maar staat er een 3, 6, 8 of 5 op de puntjes?

https://www.servicosta.es/epages/31540216.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/… lijkt er op. Nu zit dat bedrijf in spanje, maar dichterbij zal ook wel wat te vinden zijn.

Alsnog is 46 euro een stuk goedkoper dan dat dat hele inscan-gedoe zou kosten als ik het zou doen :P

Maar misschien vind SWMBO een nieuwe afzuigkap ook wel eens mooi. Zonder SWMBO kom je er misschien mee weg extern een kastje met wat schakelaars te plaatsen, heel moeilijk is dat ook weer niet. Wel goed inbouwen, aannemende dat je af en toe je keuken schoonmaakt en daarbij niet met een natte lap aan het lichtnet wilt hangen.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 28 november 2019 12:58:07 (22%)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)