Wireless-power-transfer-circuit

Geachte heren en dames op dit forum,

ik wil een ireless-power-transfer-circuit maken

https://www.elprocus.com/wireless-power-transfer-circuit-and-working/

ik wil hier 2 batterijen van 9 v op zetten in serie dus heb ik 18 volt.
kan dit.?

Arco

Special Member

Wat is ireless?... :)   (Wireless)
Het zal wel gaan denk ik, maar een 9v batterij is niet echt geschikt voor zoiets, beter AA of beter nemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Topictitel aangepast. Startpost kan TS zelf doen.

De vrij simpele schakeling is nogal een stroomvreter. Lagere spanning en hogere stroom past daar beter bij als je iets van rendement wilt. Hoeveel spanning je secundair krijgt, hangt niet af van je voedingsspanning maar van het aantal wikkelingen. Transformatortheorie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb hier een hele zak 100 x de 1815gr transistor liggen,

er zijn al wel een paar eens gebruikt denk dat er nog 97 in zitten,

is deze transistor ook geschikt ter vervanging van pn22222a

het is beide een npn transistor zie ik datacheet, deze heeft een max van 50v en 150ma en de pn2222a heeft het zelfde 150ma dus kan ik hier uit opmaken dat het kan.?

Arco

Special Member

De pn2222a is 600mA, dus aanzienlijk meer. En de Vceo is hoger.
Beiden kunnen in die 'schakeling' makkelijk kapot gaan door spanningspieken/te hoge belasting. Er is totaal geen beveiliging.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat een kansloos stukje is dat zeg; eerst wat gezever over broeikasgassen en kool en zo, en dat alles kan opgelost worden met het draadloos overdragen van een heel klein beetje vermogen over maximaal 3cm met een rendement van hooguit een paar procent? En dan ook nog een "schema" waarbij de enige vraag is hoe lang het duurt voordat de transistor sneuvelt.

Ik heb een jaar of zo geleden een variant van de bekende Mazzilli ZVS flyback driver gebruikt om draadloos energie over te dragen, voor een vriend die dat wilde verwerken in een nachtlampje.

Dit was het basis schema:

https://www.spaco.org/Blacksmithing/ZVSInductionHeater/1000WattInductionHeaterSchematic.jpg

De 2 bovenste spoelen waren kleine 1mH exemplaren, de hoofdspoel was 14 windingen met een diameter van ongeveer 65mm, de tank condensator was een MKP van 270nF, en de MOSFETs waren IRF540's. Het geheel oscilleerde op zo'n 70kHz, en een secundaire spoel van ongeveer 200 windingen, met twee blauwe LEDs anti-parallel, begon licht te geven op zo'n 30cm afstand, maar met de secundaire spoel op 2cm vanaf de primaire spoel gaven ze idioot veel licht, en liep daar zo'n 100mA doorheen.

Het ding trok zo'n 250mA op 12V, tot bijna 500mA als de secundaire bovenop de primaire lag, dus het rendement was alsnog maar ongeveer 5%, in de beste situatie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken