Ding is uit een andere tijd. Kan geen protocollen aan, maar wel disassembly van processoren. Je kan zien wat de processor aan het doen is. En veel ingangen. En bij die Tek zijn er zo te zien geen speciale pods. Denk dat je dan de losse draadjes moet koppelen. Bij mijn Arium (Philips) is dat anders:
Maar dan heb je weer processor specifieke pods, bij de Tek zijn het alleen maar ROMs met software voor zover ik heb gezien. Je vervangt de processor dus niet. Je kijkt mee wat die aan het doen is.
Met die emulator uit mijn link vervang je de processor wel. Met een bordje met FPGA waarmee je de processor emuleert. En je kan daardoor leuke dingen doen:
- RAM testen
- ROM CRC bepalen (kan je vergelijken met een goede ROM binary)
- Data wegschrijven naar I/O devices of geheugen (kan je zien of de adres decodering werkt door wat te schrijven en b.v. naar de CS lijn te kijken)
- single step van de processor. Kan je rustig alles bekijken.
Je kan op die manier dus een hoop testen zonder b.v. RAM en ROM van de print af te halen. Maar dus wel de processor zelf, die moet er wel af! Ik heb zelf overigens niet zo'n ding, maar ken wel mensen die ze hebben. En ik denk dat je de memory map moet weten, dus wat de adressen zijn van de chips die je wil testen.
Het linkje is ook hobby van iemand. Brainbox heeft het over emulators in zijn post. Dat kan dus ook een processor emulator zijn (ICE, in circuit emulator) zoals dat gelinkte hobby project, maar b.v. ook een eprom emulator. Die werden vroeger gebruikt om te testen; dan hoefde je niet voor iedere wijziging een nieuwe eprom te branden, maar je schreef de data weg in een ROM emulator (die bevat RAM geheugen).
Nadeel van dit alles is dat zo'n ICE alleen maar voor bepaalde procesoren werkt en de mogelijkheden ook afhangem van de implementatie van de fabrikant. Ga er van uit dat de spullen van Brainbox professioneel zijn. Zal ook wel software bij horen.
Met de huidige controllers is dat allemaal verleden tijd. Daar zit het debuggen min of meer ingebouwd. Ook zitten alle componenten in de controller zelf. Je kan er niet meer bij met een LA. En aan de buitenkant wordt veel gebruik gemaakt van seriële protocollen, vandaar de moderne LA's met veel protocollen en weinig ingangen. Al kan je zeroplus bevoorbeeld MCU-51 Disassembly aan. Net als de oude LAs; een processor volgen.
SMD klemmen heb ik gelukkig geen ervaringen mee.