Op 24 oktober 2017 10:30:10 schreef 2N3055:
[...]
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Een serie van 6 leds waarvan je er dan 1 of meer gaat overbruggen met een 4067?
Of te wel als je er 2 overbrugt bestaat de serie string nog maar uit 4 leds?
Of overbrug je een hele string van 6 leds?
Ik heb de klok zuinig ontworpen. De Cmos werkt op max 18 volt en ik heb een simpele voeding van 15 volt dc. Het zijn 10 serieketens geworden van 6 leds. Iedere serieketen heeft een stroombron van 5 mA. Om de zaak eenvoudig te houden, kan elke led overbrugd worden met een uitgang van een 4067 naar de voedingsspanning. Of nu alle leds branden van een keten of gedoofd zijn, er loopt altijd 5 mA. Wel is het zo dat de volgende stroombron pas aan gaat als de keten aan de beurt is om op te lichten. Het houdt derhalve in, dat de eerste minuutled 60 minuten per uur brandt en de laatste 1 minuut. Op de uren branden twee leds, die de uren aangeven er zijn dus gedurende elk uur twee leds aan. Die branden gewoon op een weerstand en worden aan of uit gezet op de gewone manier.
Om te laten zien, dat de klok loopt , was het de bedoeling om de seconden ook over de 60 minuten leds te laten lopen. Branden ze dan zouden ze uitgaan en waren ze nog niet aan, dan liep er dus een verlichte seconde. Aangezien de hele klok is gebouwd met hardware, dus zonder uP is daar van af gezien. Het zou teveel hardware kosten. Om toch wat "beweging" te laten zien, knippert de led van de minuut die aan de beurt is. Dat heb ik gedaan door bij de minutenteller met een adder in het seconde ritme het resultaat telkens even met één op te hogen. De knipperende minutenled schuift derhalve in het minutenritme telkens eentje vooruit.
Als alle leds branden loopt er 55mA totaal + het verbruik van de C-mos schakelingen.
Voor de nabouwers: het front van de klok en het "raderwerk"