attiny programeren

dag iedereen,

ik gebruik visuino om arduino te programeren, dus een virtueel programma waarbij je tekent met logoblokken om zo je arduino te programeren. programeren met visuino werkt zo: je tekent een schema in visuino,dan compileer je je schema naar c taal in de arduino sketch en van de sketch flash je naar je arduino board. maar graag zou ik met de tijd ook via visuino >>arduino sketch>> attiny kunnen programeren.

hoe kan ik dat doen?

vast moet je iets doen met de pinout/pin input doen,want een attiny heeft 8 pootjes min 2 voor de voeding. dus moet je het doen met nog 6 pootjes waarvan 1 als gebruikt wordt om te flashen. dus schiet er nog 5-4 pootjes over

Lambiek

Special Member

Ik werk nooit met arduino, maar als je de attiny uit je schakeling haalt dan kun je hem toch programmeren. Zo doe ik het altijd met de acht pins pic controllers via ICSP, dat werkt prima.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je het als gebruiker simpel wilt houden zou ik een Digispark of soortgelijks pakken, daar zit een USB bootloader in en een klein beetje hardware bij zodat je hem direct in een USB poort kunt duwen.
Dat werkt goed, hoewel wel echt anders als een 'Duino met een USB-seriëel interface als de Uno of echte USB als de 32U4 gebaseerde Leonardo-achtige.

Een kale 8-pins Attiny als de 45 of 85 kun je programmeren met een AVR ICSP programmer, dat kan ook een andere Arduino zijn.
De MOSI/MISO/SCK pinnen kunnen buiten het programmeren een andere functie hebben, voor de !RESET pin is dat uit mijn hoofd wat lastiger.

want een attiny heeft 8 pootjes min 2 voor de voeding

Misschien wel zo handig om te vermelden over welke Attiny je het hebt.
Die zijn er in uitvoeringen tussen de 6 en 24 pootjes.
En ze hebben verschillende manieren waarop je ze kunt programmeren.

Anoniem

Ik vond avr studio wel heel prettig om mee te werken door de mogelijkheid om het programma te simuleren en inzichtelijk te krijgen welke waarden wanneer in welk register verschijnen.

Een sequentieel schema tekenen lijkt me lastiger, dan word het al snel een tijdsvolgorde diagram dunkt mij.

als je de juiste board geinstalleerd hebt, kun je vrij makkelijk Attiny's programmeren vanuit de arduino omgeving.

zie hier een voorbeeld manual:
http://highlowtech.org/?p=1695

mogelijk dat als visuino geen macro's gebruikt die specifiek voor de atmega zijn, dat je deze direct voor de attiny kan compileren.

wat betreft programmeren gebruik ik een USBasp van ebay, 2 dollar ofzo.

ik heb zelf een klein printje gemaakt met een 6 pins header, waar de USBasp op kan. zoiets dus (van internet):
http://fritzing.org/media/fritzing-repo/projects/a/attiny4585-icsp-adapter/images/HNI_0037.JPG
helaas moet je dus iedere keer de attiny omzetten, maar het werkt wel makkelijk.
schema:
https://i.stack.imgur.com/8fNm5.png

GMT+1
Kruimel

Golden Member

Op 19 november 2017 11:32:36 schreef Brainbox:
[...]
Misschien wel zo handig om te vermelden over welke Attiny je het hebt.
Die zijn er in uitvoeringen tussen de 6 en 24 pootjes.
En ze hebben verschillende manieren waarop je ze kunt programmeren.

Eens, hoewel het aanbod 8-pins ATTiny niet zo groot is, je hebt de x5 familie en de ATTiny13. Gegeven de methode van programmeren kan je waarschijnlijk vrij veel geheugen gebruiken, dus minder dan een ATTiny85 is domme spaarzaamheid. Houd er ook rekening mee dat die Digispark die Aart noemt een deel van dit geheugen voor de bootloader gebruikt, buiten deze kanttekening kan ik die ook van harte aanraden. Zeer goedkoop en simpel te gebruiken. In-circuit programmeren is niet aan te raden, maar loskoppelen van de USB is niet moeilijk.