diff 30mA

hallo,

een vraag:

ben bezig met elektriciteit te leggen voor iemand en er komt een volledige nieuwe keuken, deze is echter helemaal aan de andere kant van van de woning dan waar de zekeringkast staat.

Ik zou een nieuwe zekeringkast plaatsen in de keuken (kastje enkel voor de keuken!) en zou een exvb kabel leggen vertrekkende vanuit de bestaande kast.

Moet ik deze al achter een natte diff steken van 30mA in de bestaande kast of mag 300mA ook en dan een 30mA in de keuken steken?

ik denk 30mA want de kabel die onder de grond ligt is ook een "natte ruimte" ...

wat denken jullie?

grt tim

mel

Golden Member

In Nederland is alles 30 mA.
Ik neem aan dat je in Belgie zit?
Je wilt dus de kabel bij de bestaande Aardlek steken?
Waarom niet gelijk een groep erbij gemaakt in de meterkast..

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 17 december 2017 16:49:42 (62%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

inderdaad België,

momenteel zit er geen aardlekschakelaar...
het is de bedoeling dat er waar de Kwh teller komt een nieuwe zekeringkast komt voor de bestaande installatie maar ik zou een voedingskabel laten vertrekken achter de 30mA (natuurlijk afgezekerd met een automaat) naar de keuken , aangezien dit 30M is! als ik alles apart moet trekken gaat er veel kabel te leggen zijn...!

in BE moet een distributie leiding ook achter aardlek zitten, echter zit er op de hoofdvoeding al een 300ma aardlek? dan hoef je alleen af te zekeren in de hoofdkast voor de kabel naar de keuken. 30ma aardleks mogen in de onderverdeler van de keuken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 december 2017 16:35:45 schreef timdw: Moet ik deze al achter een natte diff steken van 30mA in de bestaande kast of mag 300mA ook en dan een 30mA in de keuken steken?

Nee, d.i. geen "natte ruimte".

Een vaatwasmachine, droogkast of wasmachine moet echter wel achter een max. 30mA aardlekschakelaar, mocht je van plan zijn om een of meer van die toestellen in die keuken te plaatsen. Waar je die aardlekschakelaar plaatst speelt echter geen rol, mag aan het begin van de kabel, begin van de bijkomende kast in de keuken, of enkel voor bv de vaatwasmachine.

Als de meterkast zwaarder is afgezekerd als de doorsnede van de kabel toelaat moet je die in de hoofdkast aangepast afzekeren. Je houdt er best rekening mee dat er ooit een fornuis in de keuken zou kunnen komen.

Mocht je nog van plan zijn een douche te gaan plaatsen in/naast je keuken dan zal je wel die 30mA nodig hebben. Maar anders gewoon zoals new beetle zegt :)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Op 17 december 2017 20:42:31 schreef New Beetle:
[...]Nee, d.i. geen "natte ruimte".

Een vaatwasmachine, droogkast of wasmachine moet echter wel achter een max. 30mA aardlekschakelaar, mocht je van plan zijn om een of meer van die toestellen in die keuken te plaatsen. Waar je die aardlekschakelaar plaatst speelt echter geen rol, mag aan het begin van de kabel, begin van de bijkomende kast in de keuken, of enkel voor bv de vaatwasmachine.

Als de meterkast zwaarder is afgezekerd als de doorsnede van de kabel toelaat moet je die in de hoofdkast aangepast afzekeren. Je houdt er best rekening mee dat er ooit een fornuis in de keuken zou kunnen komen.

ok bedankt voor de duidelijke uitleg!

dus maw, de voedingskabel voor de keuken vertrekkende achter een 300mA en de keuken dan achter 30mA!