SCART kabel doormeten

Thevel

Golden Member

Op 24 december 2017 12:08:19 schreef steve c:
Ga een nieuwe kabel kopen.

Kopen?
Jammer dat je niet hier in de buurt woont, ik heb een hele bak met die kabels liggen.
Gelukkig begint scart helemaal uit te sterven, wat een waardeloze connector...

scart is idd rommel, valt er uit door gewicht, dikke kabels hebben vaak last van gebroken aders door wringen aan de stekker.

die kabels heb ik al wat bij t oud koper gemikt. als ik al die kabels had bewaard die ik kreeg bij oude vhs en dvd spelers had ik er een 35 liggen. nog een stuk of 4 lange nu bewaard voor reparatie doeleinden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

scart is idd rommel, valt er uit door gewicht

Het moeten echt grote idioten geweest zijn die zo'n bagger connector zonder vergrendeling gekozen hebben!

philips had intertijd nog een din stekker als scart op de VCC recorders, die was veel te krap gekozen mbt pinout.

de stekker had een lock moeten hebben, vaak breekt de mantel ( pen21 ) uit de stekker of scheurt de plastic stekker open. tevens waren het bijna altijd vernikkelde contacten, veel ruis of kraak als de stekker weer was uitgezakt uit de tv, zeker als die tv werd verzet/gedraaid.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 december 2017 14:04:26 schreef Thevel:
[...]Het moeten echt grote idioten geweest zijn die zo'n bagger connector zonder vergrendeling gekozen hebben!

't is een Franse vinding voor zover ik weet... Hoewel ik een behoorlijk degelijke Franse auto rijd dus weet dat het ook anders kan, moet ik toch zeggen dat de uitdrukking "met de Franse slag" niet zomaar uit de lucht gegrepen is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 24 december 2017 22:25:06 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

franse wagens degelijk :) daar staan de fransen nog steeds niet om bekend..

maartenbakker

Golden Member

Je moet natuurlijk wel het juiste model uitkiezen... Maar als je naar de statistieken kijkt dan zijn er meer Duitse rampenbakken dan Franse.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het mag dan wel een matige standaard zijn, maar ik vind het wel heel bijzonder dat er spontaan ergens midden in de kabel ineens onderbrekingen ontstaan, bij een kabel die in de muur ligt. Sterk verhaal.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

het rijgedrag bepaalt in veel gevallen de problemen, met normaal rijden is duits dan minder onderhevig aan garagebezoeken, franse wagens hebben veel elektrische probleempjes, ook de nieuwere.

je koopt minder snel een franse wagen met 200K op de klok en 10 jaar oud als een duitse of zweedse wagen..

een scart is niet 1:1 overgezet overigens, dus niet elke pen zit op beide kanten op bijv pen 10. video en audio hebben zowel een uit en ingang..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 24 december 2017 22:55:01 (20%)

maartenbakker

Golden Member

Op 24 december 2017 22:52:01 schreef testman:
het rijgedrag bepaalt in veel gevallen de problemen, met normaal rijden is duits dan minder onderhevig aan garagebezoeken, franse wagens hebben veel elektrische probleempjes, ook de nieuwere.

je koopt minder snel een franse wagen met 200K op de klok en 10 jaar oud als een duitse of zweedse wagen..

Grappig dat je het zo stelt, want ik heb mijn model juist op basis van de kilometerstand uitgezocht. Als je ze regelmatig met 3 ton op marktplaats ziet, weet je dat je ze met 2 ton in elk geval wel kunt kopen en met 3 ton waarschijnlijk ook nog wel. Electrische probleempjes (of eigenlijk enkelvoud) zijn er opzich na 2 a 3 ton, maar geen ernstige. Maar we dwalen af.

Op 20cm de kabel in breuken, lijken me typisch voor een kabel die op die plaats bewogen wordt of strak zit.

Ik heb nog steeds geen nieuwe kabel gehaald.

Ik meende even deze kwestie te slim af te zijn, maar helaas....

Op de satellietontvanger, staan achteraan RCA uitgangen, een gele voor video en een rode en zwarte voor audio L + R

Mijn TV heeft ook zo'n RCA ingangen...

Dus ja, even gewoon 3 RCA kabels eraan gehangen, die had ik dus wel liggen op de juiste lengte... en ik dacht, dit gaat gewoon direct klaar zijn...

NIET DUS !

Op de TV zet ik de 'input' menukeuze op 'composiet', maar helaas, er verschijnt geen beeld. Ook geen geluid.

Nochtans meet ik op de RCA uitgang van de satellietontvanger wel spanning...

Hoe kan dit nu ?

When all else fails, there is always my big hammer...

Moet je 'm niet instellen?

Ik meen dat ik vroeger in de tijd van DVD spelers kon opgeven hoe de scart werkte: Composite, S-video of RGB.

En mijn toenmalige Philips TV had bv alleen RGB op scart 1 (of 3, weet niet meer)

Zit de scart nog aangesloten? Misschien 'ziet' ie dat en schakelt ie de composiet uitgang uit.

En is 'composiet' op je TV ook daadwerkelijk de front-ingang? Ik heb ooit ook wel TV's gezien waarbij composiet gewoon op de scart verwacht werd, en de front-composite AV3 was.

Maar kun je niet gewoon een HDMI kabeltje ertussen prikken? Of is het antiek spul?

Op 30 december 2017 16:48:56 schreef Thevel:
Heb het zelfde ooit bij iemand met een satellietontvanger gehad, gaat wel aan maar geen beeld.
Oorzaak: sluiting in de kabel naar de schotel.

Dan zou je toch gewoon beeld krijgen lijkt mij. Tenminste, je menu / OSD enz wel. Dat je geen kanalen ontvangt is een 2e, maar wat ik uit het verhaal van TS begrijp heeft ie helemaal geen beeld meer.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zaterdag 30 december 2017 16:50:59 (28%)

Thevel

Golden Member

Heb het zelfde ooit bij iemand met een satellietontvanger gehad, gaat wel aan maar geen beeld.
Oorzaak: sluiting in de kabel naar de schotel.

pa3gws

Golden Member

Weet je zeker dat je in de SAT. ontvanger geen output moet instellen?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

die staat vaak op s-video of RGB via de scart, dat moet je dan aanpassen in het menu van de schotel ontvanger..

Tja... dat wordt dan lastig.

satelliet ontvanger heeft enkel een on-screen menu...

de scart kabel is fubar, en ik zie niet wat ik doe....

Dus als ik het goed begrijp zou er een software switch zijn tussen RCA of SCART ?

in de scart stekker heb je 2 opties zelfs, RGB of video. RGB is mooier beeld maar doorgaans wel wat donkerder..

pen 19 en 20 zijn videobeeld in/uit meen ik..

als je een verloop scart/tulp hebt kun je dit ook gebruiken. let wel op dat je een IN of UIT verloop hebt, ook zijn er met schakelaar die beiden kunnen.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 30 december 2017 17:18:57 (34%)

getver !

ik heb zo'n tulp, maar die werkt ook niet

heb hem eerst aan de tv kant geprobeerd: niks

dan aan de sat ontvanger: niks

Op 30 december 2017 17:09:04 schreef steve c:
Tja... dat wordt dan lastig.

satelliet ontvanger heeft enkel een on-screen menu...

de scart kabel is fubar, en ik zie niet wat ik doe....

Dus als ik het goed begrijp zou er een software switch zijn tussen RCA of SCART ?

Korte scart, ding direct op je TV aansluiten, instellen, testen, en dan pas weer terugzetten?

Dan zie je iig wat je doet :)

Die verloopjes zijn vaak video-in OF video-uit.
De luxere hebben een schakelaar om in of uit te selecteren.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evdweele

Overleden

Haal aanstaande dinsdag bij een kringloopwinkel een andere scartkabel voor een paar dubbeltjes.
Ik heb er laatst een stuk of 10 naar toe gebracht omdat niemand die rommel meer wil hebben. Daar zaten ook nette Vivanco kabels bij van 5 en 10 meter.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Golden Member

Op 24 december 2017 22:23:56 schreef maartenbakker:
[...]'t is een Franse vinding voor zover ik weet... Hoewel ik een behoorlijk degelijke Franse auto rijd dus weet dat het ook anders kan, moet ik toch zeggen dat de uitdrukking "met de Franse slag" niet zomaar uit de lucht gegrepen is.

Als ze er twee veerclipjes bij hadden gemaakt om het geval te borgen zoals bij de 25 polige Centronics printerkabel had het een prima connector geweest.
Maar van achteren kijk je een koe in z'n r**t.Anyway SCART is toch al passë.

Hieronder:vorig jaar bij familie,alleen groen of rood beeld.
Werkster was langs geweest en was aan het schoonmaken geweest achter de TV op een draaiplateau.
SCART (verticaal)zat half in de TV.
Ik denk wel dat het uitmaakt of de Scart verticaal of horizontaal zit.(gewicht en frictie van de kabel).
Ikzelf heb nooit geen last gehad maar die Scartaansluitingen waren allemaal horizontaal en in een vaste (niet draaibare) opstelling.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 30 december 2017 22:55:18 (28%)

ik heb met scart eigenlijk nooit problemen gehad. vergrendelen goed in de TV, moet er tamelijk hard aan trekken om die eruit te krijgen. meestal heb ik de behuizing mee en zit het binnenwerk nog steeds in de TV. zal wel van het merk connector afhangen of ze los zitten of stevig vast.

Op 24 december 2017 22:46:28 schreef maartenbakker:
Je moet natuurlijk wel het juiste model uitkiezen... Maar als je naar de statistieken kijkt dan zijn er meer Duitse rampenbakken dan Franse.

vind je? ik hebv 11 firmas wagens gehad op 7jaar tijd en de grootste problemen waren de franse bakken.
mijn laatste auto (megane) heb ik 1 jaar gehad en heeft 11garagebezoeken gehad. 6keer onderhoud, 5keer wegens problemen.
mijn kangoo werd op 96 000km afgevoerd omdat de versnellingsbak voor de 3de keer in garantie stuk ging.
mijn clio heeft de leasing op 60 000km ofzo terug genomen omdat er continue electronica problemen waren...
toen ik van werk veranderde heb ik een 22jaar oude duitser gekocht met 361 000km op de teller. enige probleem: de kilometerteller was stuk :-).
ding heeft nu al vrolijk 513 000km staan en rijd er al 7jaar quasi probleemloos mee.
zowat 90% van mijn autos die ik heb gehad zaten boven de 300 000km. voor mij nooit nog een frans geval

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

precies fcapri, franse wagens blijven miss nog heel als je als een non alleen op zondag 10km ermee rijd, maar normaal rijgedrag en die dingen geven problemen alsof ze juist gemaakt zijn om de garage te blijven bezoeken..

thuis ook 2 renault scenic gehad, 1 kon al snel terug toen deze werd gekocht bij de garage, bobines haperden, en dat was een wagen van 1 jaar oud..

HET IS GELUKT !!!!!!!!

reden: ik ben een rukrund !

Via de RCA verbinding, had ik de TV op source "composiet" gezet...

niet dus ! er staat in het lijstje ook een source "AV"... en deze doet het !

heb beeld en geluid.

mooi opgelost nog in 2017 dus.

Aan allen op het CO forum nog een mooie oudejaarsavond gewenst en veel hobbyplezier in 2018 !