Gelijkstroom generator

Hallo beste lezers.
Ik ben in het bezit van een oude dieselmotor uit 1929.
Nu heb ik een gelijkstroom generator op de kop getikt en wil deze aandrijven om de motor iets te belasten.
Ik begrijp alleen niet waarom er 4 koolborstel in zitten,en ook het aansluitplaatje wil ik graag meer van weten . Is hier iemand die daar meer van weet?
Hartelijk dank Paul
Als de foto's niet duidelijk zijn stuur ik er meer

Shiptronic

Overleden

2 aansluitingen voor het veld, hiermee regel je de afgenomen spaning.
2 aansluitingen voor de afname van de opgewekte stroom.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dank hiervoor, maar waarom zitten er 4 koolborstel in ? Als ik een schema zie van een dynamo zie ik er maar 2 .
En de letters B F C f die staan natuurlijk ook ergens voor.
Gr. Paul.

[Bericht gewijzigd door Paul49 op zondag 7 januari 2018 09:51:04 (24%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Blijkbaar het verhaal van Shipje niet gelezen,, ,

Het is een shunt generator.
Voor de benamingen zou ik mn schoolboeken weer eens op moeten gaan zoeken, doen we niet.
Denk dat de F-f de veldwikkeling is.
Gemaakt voor onafhankelijke bekrachtiging denk ik.
Dan blijft B - C over als hoofdwikkeling, oftwel daar komt de stroom uit ( als het goed is )

Met een simpel ohmmetertje kun je het doormeten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat van veld-koolborstels dat zou best kunnen (maar is m.i. raar omdat het veld meestal in de STATOR zit dus niet naar de rotor hoeft), maar een andere mogelijkheid is dat ze ipv 2 magneten over de omtrek van de motor heben geplaatst, er vier hebben gezet. Dan heb je ook 4 koolborstels ipv 2 nodig.
https://i.stack.imgur.com/y32kk.png
http://4.bp.blogspot.com/-p6FsbtcJgPw/VehP_QSEb-I/AAAAAAAAAEg/NJq-svOpldM/s1600/DC%2BMotor%2BConstrucation.PNG

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 7 januari 2018 11:05:48 (10%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Ik heb hier een DC machine staan met 12 borstels, allemaal parallel. Daarbij bestaat iedere borstel ook nog eens uit twee helften per borstelhouder, dus als je echt alles zou demonteren heb je 24 borstels. kijk dus eerst eens goed hoe ze zijn aangesloten.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 7 januari 2018 11:37:55 (37%)

Voor de liefhebbers,het gaat om deze dieselmotor.
27 PK bij 325 omw/ min.
Ik heb het toerental terug gebracht naar 150 omw/ min,ik weet het niet zeker ,maar ga er even van uit dat het vermogen nog maar 8 PK is ???
Als ik de motor nu kan belaste met bv 2 Kw ,dat loopt het mooier en word hij ook wat warmer.
Gr Paul

Bij een elektromotor is het zo dat het maximum koppel constant is, onafhankelijk van het toerental. Dan kan je dus gokken dat je bij de helft van het toerental maar de helft van het vermogen kan afnemen.

Dan kan je aannemen dat bij jou motor ook het koppel evenredig is met het toerental.

Die 8PK is minder dan uit de constante-koppel berekening komt, maar meer dan wat er uit de aanname "lineair koppel". Ik snap even niet hoe je aan die 8 komt.

Maar goed.... Koppel is bij lange na niet lineair met het toerental. Als die Kijk je naar een koppelgrafiekje als: https://subdiesel.files.wordpress.com/2011/01/boxerdieselcurvespressinfo.png dan zie je dat onder een bepaald toerental je eigenlijk geen koppel meer kan afnemen. Ook zie je dat als je zeg "een factor twee" onder het "laagste toerental met het hoogste koppel" gaat zitten, dat je dan niets meer hebt. Ik denk dat de koppelcurve van jou diesel veel gunstiger is, maar voorspellingen over hoe het bij jou motor zit, daar waag ik me dus niet aan. (ik heb met google op "diesel torque power curve" gezocht en 1 van de plaatjes gekozen die mijn punt illustreert. Er zijn ook curves te vinden die gunstiger zijn. DIT plaatje is waarschijnlijk een benzinemotor.)

Die generator die het onderwerp van discussie is, die levert pas z'n 2.8 kW bij zo'n 1400 RPM. Je zult dus een 1:10 "versnelling" moeten maken tussen de as van de diesel en de generator.

(voor de generator durf ik WEL voorspellingen te doen. Bij 0.95A veldstroom en 150 RPM doet hij nog steeds 25.5A maar dan bij ongeveer 10V.... 255W...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Evarist

Golden Member

Hiervoor kan je zo'n traaglopende diesel ook gebruiken.
https://www.youtube.com/watch?v=a1ThSi1wbqU

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Rew,bedankt zover .
Die 8 PK is een pure gok,kan makkelijk dat ik er ver naast zit.
Ik zal eens zoeken in antiek motoren boeken die ik heb,of op een oude motoren forum vragen of iemand daar iets van heeft.
Maar je begrijpt mijn bedoeling om de motor iets te belasten.
De motor komt dit jaar op een soort dieplader te staan ,voor transport achter een trekker,ook heb ik een as met poulies voor platte riemen ,deze as drijf ik aan met de diesel en van die as naar de dynamo, en daar mee kom ik dus in de buurt van dat toerental.
En dan komt er een ander geluid uit de pijp hoop ik en minder rook omdat de verbranding beter is .
De riemen met de wielen nemen ook nog wat af.
We gaan het zien ,genoeg gloeilampen er aan.
Gr Paul.

mooi speelgoed die oude diesels , je kan er uren mee zoet zijn
:-)

koppel-toerenkromme van een dieselmotor is vrijwel vlak. en het vermogen evenredig met het toerental. ik verwacht dat de DM bij 150 rpm ong 13 pk zal doen. (bij maximale inspuiting)

maar waarom neem je een gelijkstroomgenerator om je diesel te belasten, dat vermogen zal je ergens moeten laten, waarschijnlijk een waterweerstand maar dat is wel een hoop gedoe. (zeker op een festivalterrein)

makkelijker lijkt me een waterpomp uit de landbouwmechanisatie
https://www.machinetrack.nl/machine.html?page_prd_id=688415

met wat v-snaren aan de dm vastzetten en met een simpele klep regel je flow/druk en dus vermogen.

succes

Op het typeplaatje zie ik staan: VR(eemd) VELD 110V 0,91 A.
Die veldwikkeling zit zeer waarschijnlijk tussen F en f. Als dat zo is zal je tussen die klemmen een weerstand van 120 ohm moeten meten.

Op 7 januari 2018 22:14:04 schreef anne2:
... dat vermogen zal je ergens moeten laten, waarschijnlijk een waterweerstand maar dat is wel een hoop gedoe.

Hij heeft al iets laten horen over lampen.... 110VDC? Hmm.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb het idee om over het geheel een overkapping te plaatsen ,daarom heen kan ik dan een groot aantal lampen hangen.
Voor extra belasting misschien iets met bouwlampen ,of verwarmingsbuizen elementen?
Voorlopig allemaal bedankt zover ,ik ga eerst eens meten .
Word vervolgd gr Paul

Op 7 januari 2018 23:56:54 schreef KlaasZ:
Op het typeplaatje zie ik staan: VR(eemd) VELD 110V 0,91 A.
Die veldwikkeling zit zeer waarschijnlijk tussen F en f. Als dat zo is zal je tussen die klemmen een weerstand van 120 ohm moeten meten.

nee, dat is niet zo

mvdk

Golden Member

pamwikkeling

Special Member

@mvdk : meestal wordt de bekrachtiging van een gelijkstroom motor of generator aangestuurd door middel van een stroombron.
Het lijkt me logisch als de generator vermogen levert, het magnetisch veld van het anker het veld van de "Erregerwicklung" gaat tegenwerken.
Dus afhankelijk van de belasting en de weerstand (koude of warme generator) gaat de stroom aangepast moeten worden.
De waarden 110V en 0,91A moeten dan meer geïnterpreteerd worden als grenswaarden.

Als je een boormachine van 750 W geschikt voor 230V hebt, is de weerstand ook niet gelijk aan 230 * 230 / 750 ohm

GJ_

Moderator

Op 9 januari 2018 13:11:36 schreef pamwikkeling:
@mvdk : meestal wordt de bekrachtiging van een gelijkstroom motor of generator aangestuurd door middel van een stroombron.

Bij een motor waar geen veldregeling word toegepast is het toch gewoon een spanningsbron? Een regeling is pas nodig als je het veld gaat verzwakken voor hogere toerentallen.

--edit--
ik neem aan dat bij een generator altijd een veldstroomregeling nog is. Aangezien dit topic niet over een motor gaat is mijn opmerking over een veldstroomregeling nutteloos.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 9 januari 2018 14:08:38 (19%)

mvdk

Golden Member

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel bij te dragen aan de discussie, maar zo'n Crossley engine vind ik een mooi ding. Ja, en dan zet iemand zoiets neer:

nee, dat is niet zo

en dan raak ik nieuwsgierig. Ik zie die machines weleens bij stoomdagen. Mooiste is dan als ze er een cirkelzaag op laten draaien, en bomen tot planken verzagen.
Maar een zootje lampen is ook mooi, als je maar wat ziet.

Op 9 januari 2018 11:04:00 schreef anne2:
nee, dat is niet zo

Als je zo'n opmerking plaatst zou het wel fijn zijn als je vertelt wat er niet zo is. In mijn post staan 3 beweringen, over welke gaat het? En vertel er dan meteen even bij waarom het niet zo is.

GJ_

Moderator

Ik denk omdat, zoals pamwikkeling al uitlegde, de stroom word geregeld. De spanning is de nominale spanning.
Daarbij is de wet van ohm leuk bij DC, maar bij dit soort regelingen werkt ie niet zo goed. Een veldstroomregeling is meestal een thyristorbrug en dat is niet echt een fraaie DC spanning.

Neemt niet weg dat "dat is niet zo" niet echt lekker werkt in een discussie. Deze reactie is niet verdiend door een gebruiker die zich inzet om TS op weg te helpen. Enige uitleg is nog steeds op z'n plaats.

In de tijd dat deze generator is gebouwd werd er volgens mij nog niet met thyristorbruggen gewerkt. Zal wel een ander soort regeling voor gebruikt zijn.
Niettemin denk ik nog steeds dat F-f de veldwikkeling is en dat de ohmse weerstand in de grootteorde van 120 ohm ligt.

Op 9 januari 2018 13:58:24 schreef KlaasZ:
[...]Als je zo'n opmerking plaatst zou het wel fijn zijn als je vertelt wat er niet zo is. In mijn post staan 3 beweringen, over welke gaat het? En vertel er dan meteen even bij waarom het niet zo is.

nou dat wordt een heel verhaal over gelijkstroomgeneratoren en de daarbij behorende theorieen. kan je allemaal nalezen en de boeken zijn niet eens zo duur.

https://www.marktplaats.nl/z.html?query=gelijkstroommachines&categ…

en gaat er een wereld voor je open.

maar twee waarden aflezen (V, I) en dan een weerstandswaarde aannemen (R) zonder de werking van de machine te kennen is wel wat kort door de bocht. vandaar een kort antwoord.

de ohmse weerstand van de veldwikkeling zal een orde-grootte hebben van 1~2 Ohm. veldstroomregeling dmv een regelbare weerstand, opstarten door generator niet aan het net te koppelen, de diesel op nominaal toerental te brengen, generator dus ook, door remanent magnetisme of een kleine externe spanningsbron generator op spanning brengen, spanning dmv veldregeling gelijk aan het net maken, generator koppelen en belasten. afhankelijk van de kwaliteit en uitvoering zullen er ook een paar beveiligingen als terugwatt etc in moeten.

[Bericht gewijzigd door anne2 op dinsdag 9 januari 2018 14:55:46 (26%)

Vr veld = vreemde bekrachtiging uit een accubatterij of van een hulpgenerator van het shuntveld F-f of e1-e2
Anker a2-a2 of naar de borstels B1-b2
serie veld S-s of D-d en als dit een compoundveld is ook wel C-c.
Er zijn (waren) ook dynamo's die het veld op het anker hebben liggen en de belasting op de stator, wat ook de 4 borstels kan verklaren het F-f en het compound veld C-c. Maar dat is dacht ik alleen bij meer 300 of meer amp. Bijna iedere taal had zijn eigen klemcodering, maar Heemaf Zit of zat in hengelo (ov) en is later opgegaan in Holec.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?