2x AA Batterij vervangen door een lader.

Hoi allemaal

Zoals de titel al luid wil ik graag weten of ik vrijwel een willekeurig apparaat die op 2 AA batterijen werkt voorzien van een vaste voeding.

Ik had gedacht dat 2x 1.2v= 2.4v maar op internet lees ik dat men het over 3v heeft
3v voedings bestaan, maar brand het apparaat dan niet?
Hoe zit het met de mah??

Kan iemand mij hier over informeren?

Arco

Special Member

Of het 2.4v of 3v is, hangt af van of je accucellen (2.4v) of alkalinebatterijen (3v) gebruikt.
Meeste apparaten doen het met beide, dus zal het niet zo veel uitmaken. Benodigde stroom hangt van het type apparaat af.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zet er een diode (1n4001) in serie met je + lijn van je voeding, dan kun je van je voeding apparaat 0.6volt af trekken en dan heb je precies 2.4 volt. Alhoewel ik denk dat 3 volt geen probleem zal geven.
Joop

vergeten

Golden Member

Op 10 januari 2018 15:56:07 schreef pizza amsterdam:
Hoi allemaal

Zoals de titel al luid wil ik graag weten of ik vrijwel een willekeurig apparaat die op 2 AA batterijen werkt voorzien van een vaste voeding.

Ik had gedacht dat 2x 1.2v= 2.4v maar op internet lees ik dat men het over 3v heeft
3v voedings bestaan, maar brand het apparaat dan niet?
Hoe zit het met de mah??

Kan iemand mij hier over informeren?

Het hangt er vanaf wat voor "batterijen" er origineel in dat apparaat moeten volgens de gebruiksaanwijzing.

In de volksmond zijn "batterijen" van die ronde 1.5 volt cellen, of 9volt blokjes.

Als je over oplaadbare "batterijen" spreekt gaat het over 1,2 volt.

De "batterijen" zijn vol/nieuw meestal ±1,6 volt/cel.
De oplaadbare zijn vol ook vaak ±1,26 a ­­­±1,28 volt/cel.

Je apparaat zal misschien stoppen met goed te werken bij 1 of 0,9 volt/cel.
Maximaal moet dat "3 volt" apparaat tegen ±3,2 volt kunnen, ±3,3 volt zal ook geen enkel probleem opleveren verwacht ik.
Er zit altijd spreiding in het spanningsgebied waarbinnen een apparaat goed werkt.
Bijvoorbeeld +10% of -40% van de normale voedingsspanning. (percentages zijn apparaat typisch)

De "mah" waarde maakt helemaal niets uit.
Hoe hoger hoe langer hij meegaat, hoe lager des te eerder is hij leeg.
Al was het een batterij van 500000mah kan geen kwaad, alleen past het dan fysiek niet omdat de capaciteit recht evenredig is met de afmetingen.
Je apparaat zal er gewoon goed op werken.
Zo'n grote batterij moet je natuurlijk niet kortsluiten (kleine ook niet) want dan gaat hij de lucht in met veel kabaal en vuurwerk.

Pas wel op met een "lader" maar gebruik een netadapter met vaste gestabiliseerde eventueel instelbare uitgangsspanning.
Laders geven onbelast vaak een veel hogere spanning af, soms wel 60% tot 80% hoger! wat je apparaat kan vernielen.

Dus trek je conclusie, het werkt vast wel, en goed! :)

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De mAh van een accu is hoe lang die hetbij een bepaalde stroom gaat uithouden. Wat gemeen is, dat is dat een apparaat wat voor accus/batterijen bedoeld is, geoptimaliseerd kan zijn voor dat accu-bedrijf. Een accu vind het prima om korte tijd 10x zo veel stroom te leveren, zeker als het minder dan 10x korter is. Dus een apparaat wat het 5 uur uithoudt op een 2000mAh accu gebruikt 400mA gemiddeld. Maar een 500mA of 1000mA voeding kan gewoon "te klein" zijn als ie pieken van 1.5A trekt, maar dan zo kort en weinig dat het gemiddelde dusop die 400mA uitkomt.

Die verhouding tussen originiele mAh en de A rating van de voeding hangt van het apparaat af. Kan je niets zinnigs over zeggen. Digitale cameras is mijn ervaring: Die zijn klote om een vaste voeding voor te vinden. Ik had een kleine camera die gemiddeld minder dan 100mA deed, maar pieken van 4-5A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een 'willekeurig apparaat die op 2 AA batterijen werkt' kan een fietsachterlichtje of kerstverlichting op ledjes zijn. Die werken prima op batterijen, maar als je die op een 3V netadapter aansluit, dan moet je niet raar opkijken dat de ledjes het niet overleven.
In deze goedkope verlichting zitten geen stroombegrenzende weerstanden, 'want daar zorgt de inwendige weerstand van de batterijen wel voor'. De inwendige weerstand van een adaptor is vrij laag en de spanning stabiel. Gevolg: ledje doet het niet omdat de spanning net te laag is of ledje gaat stuk omdat de spanning net te hoog is. Of de inwendige weerstand van een adator is hoog. Onbelast heeft deze adaptor een te hoge spanning en bij belasting kan er dus een te hoge stroom door de ledjes lopen.

Ik ga eerst even zoeken naar de manual van een willekeurig apparaat.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ik heb het apparaatje ontvangen.
Het bleek 2x AAA batterijen ipv 2x AA

Ik had al een 3v DC adapter besteld. Hoeveel ohm weerstand moet ik gebruiken on hem te verlagen na 2,4v indien nodig ?

Het gaat om een rfid slot foto:

Gewoon aansluiten en kijken of hij het doet.