Op 10 januari 2018 15:56:07 schreef pizza amsterdam:
Hoi allemaal
Zoals de titel al luid wil ik graag weten of ik vrijwel een willekeurig apparaat die op 2 AA batterijen werkt voorzien van een vaste voeding.
Ik had gedacht dat 2x 1.2v= 2.4v maar op internet lees ik dat men het over 3v heeft
3v voedings bestaan, maar brand het apparaat dan niet?
Hoe zit het met de mah??
Kan iemand mij hier over informeren?
Het hangt er vanaf wat voor "batterijen" er origineel in dat apparaat moeten volgens de gebruiksaanwijzing.
In de volksmond zijn "batterijen" van die ronde 1.5 volt cellen, of 9volt blokjes.
Als je over oplaadbare "batterijen" spreekt gaat het over 1,2 volt.
De "batterijen" zijn vol/nieuw meestal ±1,6 volt/cel.
De oplaadbare zijn vol ook vaak ±1,26 a ±1,28 volt/cel.
Je apparaat zal misschien stoppen met goed te werken bij 1 of 0,9 volt/cel.
Maximaal moet dat "3 volt" apparaat tegen ±3,2 volt kunnen, ±3,3 volt zal ook geen enkel probleem opleveren verwacht ik.
Er zit altijd spreiding in het spanningsgebied waarbinnen een apparaat goed werkt.
Bijvoorbeeld +10% of -40% van de normale voedingsspanning. (percentages zijn apparaat typisch)
De "mah" waarde maakt helemaal niets uit.
Hoe hoger hoe langer hij meegaat, hoe lager des te eerder is hij leeg.
Al was het een batterij van 500000mah kan geen kwaad, alleen past het dan fysiek niet omdat de capaciteit recht evenredig is met de afmetingen.
Je apparaat zal er gewoon goed op werken.
Zo'n grote batterij moet je natuurlijk niet kortsluiten (kleine ook niet) want dan gaat hij de lucht in met veel kabaal en vuurwerk.
Pas wel op met een "lader" maar gebruik een netadapter met vaste gestabiliseerde eventueel instelbare uitgangsspanning.
Laders geven onbelast vaak een veel hogere spanning af, soms wel 60% tot 80% hoger! wat je apparaat kan vernielen.
Dus trek je conclusie, het werkt vast wel, en goed!