switch debouncing met CD40106

Alleen berichten met de trefwoorden “schema” worden getoond. Alle berichten tonen

Hoi allen,

Ik ben een klokje aan het maken met "4000" logica, en waar ik momenteel wat problemen mee heb is het circuit om de klok juist te zetten. Vroeger maakte ik een "debouncing circuit" op basis van een 556 en wat R en C'tjes, maar de voorraad 556 ic's is erdoor.
Nu kan ik er wel nieuwe bestellen, maar ik heb hier ook nog een bakje CD40106 hex Schmitt trigger inverters, en daar heb ik onderstaande schema voor gevonden.

Bron: http://www.labbookpages.co.uk/electronics/debounce.html

Hoe kan ik de waardes van het RC netwerkje berekenen en welke diodes komen hiervoor in aanmerking?
De voedingsspanning van de klok is 12VDC.

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Wat betreft de diode in het schema hierboven; die dient om de lading over de condensator te ontladen wanneer de schakelaar is gesloten.
Alleen staat die diode in het schema verkeerd om getekend.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 5 februari 2018 14:06:06 schreef Martin V:
[bijlage]
Alleen staat die diode in het schema verkeerd om getekend.

Diode is correct in schema getekend en kan in deze toepassing gewoon weggelaten worden.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 5 februari 2018 18:49:02 (11%)

Op 5 februari 2018 18:47:28 schreef ohm pi:
[...]Diode is correct in schema getekend en kan in deze toepassing gewoon weggelaten worden.

Als ik het goed begrijp uit de oorspronkelijke tekst, dient de diode om ervoor te zorgen dat de condensator sneller opgeladen zal worden.

Indien er geen diode zou zijn, zou C1 opgeladen worden via R1 én R2. Door de diode bepaalt enkel R1 de snelheid van het opladen.

Zou het kunnen dat, bij veel en snel indrukken van de switch, dit toch een verschil maakt?

Marlon