geluidssignaal tv-kabel aftappen

Hallo iedereen

Is het mogelijk om het geluidssignaal van een tv kabel "af te tappen", zodat ik het geluid via mijn versterker kan laten lopen, en het beeldsignaal gewoon via de kabel doorloopt. Mijn tv biedt geen mogelijkheden, deze bevat slechts een kabelaansluiting. Misschien dat hier gewoon pluggen voor in de handel zijn, maar ik heb ze nog nooit gezien :)

Alvast bedankt

Tedde

AKA ripkip

Ik vraag me af of dit mogelijk is hoor, maar heb je niet eens een simpele koptelefoon uitgang erop zitten? Deze zit hier zelfs op een tv van zeker wel 20 jaar terug ;). Als je deze hebt kan je hem door linken met de ingang van je versterker...
suc6 Tedde

HF blijft kriebelen !!

niet op die van mij :) zoals ik al zei zit er niks anders op dan een kabelaansluiting. Anders had ik die ook wel via zo'n 50 mm jack naar tulp aan kunnen sluiten. Het moet mogelijk zijn, in een tv gebeurt het immers ook. Het gaat er om of het een beetje betaalbaar kan blijven

Hugo Welther

Moderator

Helaas gaat dat niet eenvoudig.
De kabel is een HF signaal. Je moet dan eigenlijk je volledige TV nabouwen op het video gedeelte na.

Simpeler is je TV open schroeven, de volume-potmeter opzoeken en op de midden aftakking een afgeschermde kabel aansluiten naar je versterker.

Hang tussen de afscherming van de kabel en de 'min' van de TV een condensator van 10nF, dit voorkomt brom vanwege een aardlus, die je eventueel krijgt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Kijk hier ontzettend mee uit. Ik heb dit ook willen doen, maar dan nog met een stereo-decoder er tussen. Toen ik de boel aansloot is een ic op de geluidsmodule van m'n tv doorgefikt. Bij stom toeval had ik nog exact zo'n module liggen (ooit gesloopt uit een andere tv). De tv geeft nu dus gelukkig weer geluid. Oorzaak bleek een zwevende massa van geluidssignaal uit de tv. Dit was ongeveer 50V ten opzichte van de massa van de versterker.

Wil je dit toch doen, dan kan je het signaal het beste met een scheidingstrafo (1:1) overbrengen.

Marcel

als je hem via je versterker wil laten lopen kan je toch gewoon simpelweg de draden van de speaker eraf knippen en die in de versterker proppen

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

In theorie zou dat gaan, alleen in de praktijk kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Namelijk, stel dat de 0 van de tv binnenin niet gescheiden is van het lichtnet. Dan ben je dus onbewust een pool van het lichtnet naar je versterker aan het leiden. Na aanzetten blijkt het spul dan te werken... totdat je de metale kap van de versterker aanraakt, die toevallig niet geaard stond.......

In elektuur stond ooit een schema waarmee je het speakersignaal uit de tv met een trafo kon scheiden. De elektuur heb ik niet meer denk ik. Misschien dat je het schema nog op internet kan vinden.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

ooohhh dat is gewoon zon 1:1 audio transformator geloof ik
dat word ook gebruikt als je de speakers van je telefoon wilt aftappen

(had het niet gelezen van marcel sorry)

[Bericht gewijzigd door Erik op woensdag 17 juli 2002 11:26:23

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Ik neem aan dat je een scartaansluiting hebt ?
op deze site staat volgens mij de aansluitingen van een scart
daar zit ook AUDIO OUT OP als je die neemt en op je versterker aansluit.

suc6

May The Source Be With You

er zit idd een scart aansluiting op. Deze is toch alleen om een signaal te ontvangen? Of kan je er ook mee zenden. Een videorecorder kan bijvoorbeeld wel via de scart zenden (he misschien een idee: een oude videorecorder op de kop tikken, zo'n verdeelscartplug ertussen (audio l, audio r, composite) en dan in de scartbus van de tv ook zo'n plug stoppen, en dan alleen de composite aansluiten).

Op wo 17-07-2002 14:18:23 schreef Silvian:
er zit idd een scart aansluiting op. Deze is toch alleen om een signaal te ontvangen? Of kan je er ook mee zenden.

met scart kan je ook zenden.
kijk ook eens onderaan op http://www.circuitsonline.net/info/aansluitingen.php

jup dat klopt je kan inderdaad zenden met scart en dit is nogveel mooier omdat de links en rechts geschijden zijn zodat je een stereo signaal kan creeren en dat kan je niet als je een 1:1 transformator op de luidspreker zet