[NL] Kookgroep met twee verschillende fases

rob040

Special Member

Ik hoop binnenkort te gaan verhuizen en de elektrische installatie (van 1972) is aan vervanging toe.
Er komen 3 fases binnen en ik vroeg me af of je de kookgroep mag maken uit twee verschillende fases die van verschillende aardleks komen. Als ik op kookgroep zoek zie ik vaak de fases (en nul) doorverbonden zijn aan de ingaande kant van de automaat.
Ik heb een plaatje bijgevoegd hoe ik denk dat het er uit mag zien.
Klopt dat?
Ik wil elke binnenkomende fase naar een aardlekschakelaar brengen en elke aardlek van maximaal vier groepen voorzien.
Ik kom dan op maximaal 11 groepen uit. Die heb ik niet allemaal nodig, maar voor een redelijke verdeling van het gelijktijdig vermogen lijkt me dit wel handig.
De verdeling van de groepen wordt nog een puzzel, eerst maar eens kijken hoe het nu zit.
De keuken zal ook vervangen worden en ik weet nog niet of het een gasfornuis of een elektrisch fornuis wordt. Bij een elektrisch fornuis zal het waarschijnlijk een 2-fase aansluiting zijn, vandaar mijn voorstel.

Elektra nieuwe woning.pdf

niet aan te raden om voeding van 2 aardleks te betrekken, tevens moeten de automaten gekoppeld zijn voor 1 wcd. als je fornuis intern een gekoppelde nul heeft gaat het sowiso al fout, en die kans is heel groot.

gewoon een B16 kracht alamatje plaatsen, 3e fase zul je niet gebruiken, maar de last is dan wel beter verdeeld.

pas nog een fornuis geplaatst, 11KW is niet zeldzaam, en heeft dus wel 3 fasen nodig. er zit ook al wifi op tegenwoordig :P

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 12 mei 2018 20:09:40 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wat je voorstelt is niet echt wenselijk, en wellicht zelfs verboden. Sowieso zul je bij het plaatsen van een kooktoestel uit moeten gaan zoeken welke fase bij welke 0 hoort aangezien anders beide aardleks klappen. Daarnaast ken ik enkele types kookplaten die intern beide nullen doorlinken, dus dan werkt het uberhaupt niet.

Het beste kan je dus gewoon een 4polige aardlekautomaat plaatsen. Je kan dan je perilex dan aansluiten met 3 fasen en een nul (en aarde natuurlijk).

Spanning staat en stroom gaat!
rob040

Special Member

OK, dan is jouw voorstel van een 3-fase Alamat beter. De nullen zullen inderdaad in de kookplaat wel doorverbonden zijn (niet aan gedacht).

Edit: Reactie was op de opmerking van testman, maar geldt ook voor meander ;)

Nog een aanvullende vraag... Om de groepenkast te vervangen moet de installatie even spanningsloos worden gemaakt. Hoe pak ik dat aan? Officieel mag ik de zegels niet zelf verbreken en hoe kom ik aan nieuwe?

[Bericht gewijzigd door rob040 op zaterdag 12 mei 2018 21:29:00 (10%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee dat mag niet, en kan zeer gevaarlijk zijn.
Als je een 3 fase aansluiting hebt, dan moet je het fornuis ook als 3 fasen uitvoeren! Dat kan met een 4 polige (3 pol + 0) automaat.
Als je fornuis maar 2 fasen is, dan kun je dat oplossen door 1 fase niet te bedraden, cq aan te sluiten.
Of je een aardlekschakelaar gebruikt is afhankelijk van je aarding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

huis van 1972, dus zou nog een echte aarde moeten hebben, en geen hulpaarde, gezien er toen nog geen aardlekken waren..

in de regio eindhoven mag je niet aankoppelen aan de aangeleverde aarde als je eigen aarde niet onder de 1,5 ohm zit.

alamatje plaatsen kost evenveel ruimte en t voldoet aan de huidige nen1010.

zegels kun je niet aankomen zonder lid te zijn van uneto vni, inschrijving bij de kvk, en zegelrecht te hebben. kast vervangen en installateur bellen voor een "storing" 1x25A zekering "stuk" en die zegelt dan vervolgens opnieuw af.

vaak zie je dat men de oude hoofdschakelaar laat zitten, dat zou ik niet doen dus, 50 jaar ouwe meuk opruimen, zeker als t nog een witte schakelaar is.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 12 mei 2018 21:39:24 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat je zou kunnen doen is een nieuwe kast kopen en deze alvast voorbedraden (alles tussen hoofschakelaar en automaten). Vervolgens laat je een installateur met zegelrecht komen om de hoofdstop te trekken. Dan knip je snel de oude kast eruit, hang je de nieuwe op, en sluit je de hoofschakelaar aan en laat je de stop terugplaatsen. Dat zou toch binnen een half uurtje wel te doen moeten zijn.

Daarna kan je in alle rust met uitgeschakelde hoofdschakelaar zelf alle eindgroepen e.d aansluiten.

[Bericht gewijzigd door meander op zaterdag 12 mei 2018 21:55:38 (12%)

Spanning staat en stroom gaat!
rob040

Special Member

Ik lees nieuwe dingen... Hulpaarde of echte aarde... Ik weet niet wat er zit, dat kan ik pas nakijken als ik de sleutel heb. Hoe zie ik het verschil? Een pen de in grond in de watermeterput is dat een echte aarde of een hulpaarde?
Maar ik heb wel gezien dat er nu twee aardlekschakelaars van 500mA elk zitten.
Volgens mij geen hoofdschakelaar. Bij elke "stop" zit wel een witte schakelaar om de groep uit te schakelen. Eén daarvan is er defect en afgeplakt.
Wel al 8 groepen, dat is best veel voor die tijd. Misschien is er ooit al een uitbreiding geweest.

als er al 500ma aardlekken zitten, zit er miss al een hulpaarde. 1973 zou nog kunnen, dan zitten er van die siemens of schupa aardlekken. zowel voor 30-300 en 500ma aardlekken is een aarding van 166 ohm max genoeg.

zo te horen een oude bakelieten kast, daar zaten die beruchte witte 15A schakelaars in van haf of die van holec ( 25A ), en gaan amper stuk eigenlijk.

2x 500ma is wel raar, zijn heter niet 1 van 30ma en 1 van 500ma? die lijken sterk op elkaar, tekst was toen nog voor beiden zwart, later werd 30ma groene tekst.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik lees nieuwe dingen... Hulpaarde of echte aarde... Ik weet niet wat er zit, dat kan ik pas nakijken als ik de sleutel heb. Hoe zie ik het verschil?

Dat kun je niet zien, alleen meten (kun je niet zelf, daar heb je professionele apparatuur voor nodig).
Hoofdschakelaar is verplicht bij en 3 fase aansluiting, 2x aardlek 500mA mag niet meer (behalve....) en is uit de tijd.
Tijd voor een grondige renovatie van de E installatie

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 12 mei 2018 22:38:39 schreef Toeternietoe:
Hoofdschakelaar is verplicht bij en 3 fase aansluiting,

Hoofdschakelaar is tegenwoordig altijd verplicht.

wrs nog ongeaarde wcd's in een groot deel van t huis, dat was toen nog afhankelijk van de vloer in bijv huiskamer. slaapkamers waren ongeaarde wcd's standaard. alleen CV en badkamer, keuken waren randaarde. er zijn wat hikken in de nen1010 geweest waardoor 2 jaar ouder wel alles randaarde was en weer 3 jaar ouder juist weer niet.

500ma aardlekken zijn er niet meer, sinds 1995 al niet meer gehanteerd in groepkasten bij vernieuwing. bij renovatie eruit mieteren. zijn ook nog oude AC typen, reden 2 om ze eruit te vegen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Special Member

als er al 500ma aardlekken zitten, zit er miss al een hulpaarde. 1973 zou nog kunnen, dan zitten er van die siemens of schupa aardlekken. zowel voor 30-300 en 500ma aardlekken is een aarding van 166 ohm max genoeg.

en

Dat kun je niet zien, alleen meten (kun je niet zelf, daar heb je professionele apparatuur voor nodig).
Hoofdschakelaar is verplicht bij en 3 fase aansluiting, 2x aardlek 500mA mag niet meer (behalve....) en is uit de tijd.
Tijd voor een grondige renovatie van de E installatie

Als ik ga moderniseren (dus 4P hoofdschakelaar, 3 stuks ALS, 1x Alamat voor de kookgroep en 8 - 12 groepen met B16 automaten), dan maakt het niet uit wat voor een aarde het is en hoef ik me daar geen zorgen om te maken, als ik het goed begrijp.

zo te horen een oude bakelieten kast, daar zaten die beruchte witte 15A schakelaars in van haf of die van holec ( 25A ), en gaan amper stuk eigenlijk.

Ja, dat zit er inderdaad nu in. Merk weet ik niet.

2x 500ma is wel raar, zijn heter niet 1 van 30ma en 1 van 500ma? die lijken sterk op elkaar, tekst was toen nog voor beiden zwart, later werd 30ma groene tekst.

Ik ben er vrijwel zeker van dat het 2 stuks 4-polige ALS van 500mA zijn.

rob040

Special Member

Op 12 mei 2018 23:08:22 schreef testman:
wrs nog ongeaarde wcd's in een groot deel van t huis, dat was toen nog afhankelijk van de vloer in bijv huiskamer. slaapkamers waren ongeaarde wcd's standaard. alleen CV en badkamer, keuken waren randaarde. er zijn wat hikken in de nen1010 geweest waardoor 2 jaar ouder wel alles randaarde was en weer 3 jaar ouder juist weer niet.

Ja, zo is het. Maar dat is in mijn huidige woning van 1993 niet anders. In beide woningen plavuizen/tegels op de vloer van de woonkamer en toch ongeaarde WCD's.

Sine

Moderator

Met een beetje pech twee WCD's in 1 doos, zodat je met randaarde met halfopbouw aan het werken komt of je komt er overal een doos langs aan het zetten.

die kans is wel aanwezig ja, tevens nog wcd's en schakelaars die hoog op de muren zitten. waar nu 110cm voor schakelaars standaard is, was het toen 160cm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou de gewone wcd's eerst laten zitten in de woon en slaapkamer als je daar niet gaat verbouwen, en je alle dozen moet openbreken. Kun je later altijd nog doen. Goede aardleks zijn alvast een goede start.

mel

Golden Member

Ik heb RA wcd ,s in slaapkamers altijd al idioot gevonden.
Daarvoor (onder andere) zijn Aardlekschakelaars uitgevonden.Dat je met je blote voeten op plavuizen niet dood blijft als er ergens iets onder spanning staat.

IK heb een huis van 1970 , daar is alleen de keuken voorzien van RA Wcd's. En mn hobbyhok natuurlijk.Verder in de schuur, dat heb ik toendertijd zelf bijgemaakt,en voor de wasmachine en droger, cv op zolder.Wel een Aardlek van 30 mA,
en slechts 4 groepen.. (ik had geen zin om meer groepen te maken, moet je weer een hoofdschakelaar hebben enzo :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 mei 2018 08:37:52 schreef mel:
Ik heb RA wcd ,s in slaapkamers altijd al idioot gevonden......

.....(ik had geen zin om meer groepen te maken, moet je weer een hoofdschakelaar hebben enzo :) )

In nieuwe aanleg moeten alle wcd's RA hebben. En dat is helemaal niet zo idioot. Als je daar b.v. gaat strijken of een elektrisch kacheltje neerzet, dan is RA wel zo veilig.
Aardleks zijn ook niet uitgevonden om het gebrek aan RA te compenseren, maar als extra veiligheid.

In een nieuwe aanleg moet je ook een hoofdschakelaar monteren, ongeacht het aantal groepen. Dus als je een nieuwe groepenkast plaatst, dan moet daar een hoofdschakelaar in.

Sine

Moderator

Hier (opleverdatum 1992) zat ook enkel aarde in de keuken en badkamer. Dat heb ik overal verbouwd naar RA, rigoreus alles er uit, dat was ook de bekende twee WCD's in 1 doos constructie, dus overal dozen erbij gezet.

En zo overbodig is dat helemaal niet, als je kijkt waar allemaal een stekker met aarde aan zit, en dat is echt niet voor de sier ;)

Kijk eens naar iets simpels als een strijkijzer, water elektriciteit en iemand die dat vol in de hand heeft en daar driftig mee staat te zwaaien.
Een erg slecht plan om die ongeaard te gebruiken, maar ik wil niet weten in hoeveel huishoudens dat ding ergens in de woonkamer in de muur geprikt wordt in een RA-loze WCD.

of ze steken het strijkijzer in een randaarde wcd, maar 15 meter verder blijkt die groep ( huis uit de 40's ) helemaal geen aarde te bevatten. aarde kan er ook niet meer bij zonder breken, lasdoos weggesmeerd in de muur..

vandaar dat je beter een aardlek hebt 30ma in zo'n huis anders heb je niets met een rot element in je strijkijzer..

tevens is het ook belangrijk dat je een aardlek altijd het eerste test op uitschakeltijd. een aardlek die al 15 jaar instaat wil traag uitvallen, ga je eerst de uitschakelstroom meten dan is de mechaniek al eens getript, en valt een rotte aardlek niet door de mand, moet binnen 300ms uitvallen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja hier in huis (1986) zijn ook enkel de natte groepen (en zolder) geaard. Ik ga dat voorlopig niet vervangen. Alle bekabeling is is door flexbuis getrokken welke daarna zijn ingestort in de dekvloer. De kans is dus groot dat je dan problemen krijgt met het trekken van nieuwe draden. Bovendien zitten de centraaldozen al erg vol (een stuk of 8 uitgaande buizen is geen uitzondering)

Dat er een tv of laptop ongeaard is maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Het gros van de apparaten is toch dubbel geïsoleerd.

Spanning staat en stroom gaat!

t hoeft ook niet altijd de moeilijke weg, als je al inbouw cai en telefoon wcd's hebt, kun je daar ook een aarde bijtrekken. zeker als je een combi wcd/cai of telefoon hebt. via dat wcd kun je dan 1 ruimte via de centraaldoos voorzien van aarde zonder alle centraaldozen open te trekken. t beste is via de meterkast zelf, maar als dat niet gaat beter zo. oudere huizen als van de 80's hadden vaak geen inbouw cai aansluitingen, soms nog wel inbouw telefoon wcd's dus daar heb je die optie niet/minder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 13 mei 2018 08:50:11 schreef KlaasZ:
[...]In nieuwe aanleg moeten alle wcd's RA hebben. En dat is helemaal niet zo idioot. Als je daar b.v. gaat strijken of een elektrisch kacheltje neerzet, dan is RA wel zo veilig.
Aardleks zijn ook niet uitgevonden om het gebrek aan RA te compenseren, maar als extra veiligheid.

In een nieuwe aanleg moet je ook een hoofdschakelaar monteren, ongeacht het aantal groepen. Dus als je een nieuwe groepenkast plaatst, dan moet daar een hoofdschakelaar in.

ik weet het, de nieuwe voorschriften..
Vroegah hoefde je pas een hoofdschakelaar te plaatsen bij meer dan 6 groepen, 1 fase.(ik ben al een ouwe l*l :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

hoe lang is licht en kracht niet gescheiden geweest boven 3x 63A? dat is ook eruit gegaan in 2005, toen die 1 handeling om alles uit te schakelen regel kwam..

echt gescheiden was t toch niet, er zaten altijd wel wat krachtgroepen in de lichtkast die uiteindelijk ook vol gezet werden met machines.

waar rook was, werkt nu iets niet meer