Voeden microcontroller met 1 draad

hey,

het schema bestaat uit een AC bron, lamp, eendraadsschakelaar.
als de schakelaar gesloten is (gesloten kring), zal de lamp branden en moet de microcontroller gevoeden met 5V. Men beschikt maar over 1 draad.Ik veronderstel dat de schakelaar en het omvormingscircuit in serie staan.

De vraag is dus of het mogelijk is om een microcontroller te voeden met één draad en hoe dit bekomen kan worden

Alvast bedankt
Inwinhawk

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Hoe zie je dat voor je met één draad. Je lamp heeft ook een gesloten circuit nodig om te branden, en dat heeft een controller ook nodig "niet om te branden dan natuurlijk" :)

Maar wat wil je precies doen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik vermoed dat het hier om het probleem gaat hoe een Uc voor b.v. domotica te voeden als je alleen over een fasedraad (en schakeldraad naar de lamp) beschikt. Dat is de gebruikelijke situatie in een normale installatie.

Arco

Special Member

Het is mij ook niet precies duidelijk wat je wilt doen. Maar voor directe voeding uit het lichtnet is een seriecondensator een stuk beter.
Bij zulke hoge spanningsverschillen wordt een zener al gauw loeiheet (of erger), ook bij lage stromen. Een condensator heeft dat niet...

https://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2010/05/capacitor-power-supply.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 18 mei 2018 09:53:51 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

met één draad zie ik dat de 1 van de draden naar de lampen onderbroken worden, bijvoorbeeld de lijn draad. de schakelaar onderbreekt deze en het omvormingscircuit staat in serie met de schakelaar op deze draad. deze draad zal dan naar de lamp gaan.

In de onderstaande afbeelding vindt je wat ik bedoel met eendraadsschakelaar, het omvormingscircuit komt dan tussen de schakelaar en lamp of voor de schakelaar, maar er wordt geen gebruik gemaakt van de nul draad.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPiDV1sYFMFguS6pjDqIcC60EbKNTHFlQVMhgaE2hTLifEYleVeQ

Is het niet mogelijk om via zenerdiodes een spanningsval te maken (bv naar 60V) en met een schakelende voeding naar 5v te gaan.

Inwinhawk

mel

Golden Member

Je wil "iets" hebben dat je gewoon tussen de schakeldraad kan zetten.
Duidelijk.
Te veel spanningsverlies over dat "iets", KAN tot gevolg hebben dat de lamp niet goed meer brand.
Het is in principe mogelijk, maar dan moet je niet te veel spanningsval hebben.
Ik zou een trafo in serie met de schakeldraad en de lamp zetten, en aan de secundaire van de trafo een gelijkrichter met afvlakking maken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Als je een spanningsval van 60v maakt, zal de lamp dus ook 60v minder krijgen, wat 'ie niet leuk gaat vinden...
Verder ben je, als je iets in serie gaat schakelen, afhankelijk van het type lamp of dat goed gaat.
(een gloeilamp zal wat meer vergevingsgezind zijn als een ledlamp...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ik zou het persoonlijk zo doen.

Arco

Special Member

TS heeft geen nul, dus dat gaat niet lukken. Persoonlijk zou ik ook een draad bijtrekken, da's veel betrouwbaarder.
Als je iets in serie gaat zetten ben je zoals reeds gezegd afhankelijk van de lamp (type,vermogen...).

Lambiek

Special Member

Natuurlijk heeft hij een nul, alleen waarschijnlijk niet op de juiste plaats. :)

In serie gaat niet betrouwbaar werken, dan moet je al een vrij zware lamp hebben. En als er bijv. led verlichting zit kun je het al helemaal vergeten.

maartenbakker

Golden Member

Terug van oplossing naar doel en dan kijken hoe je dat zoal kunt bereiken. Dan pas een oplossing zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ALS je de boel moet voeden terwijl de lamp brand en je hebt alleen de stroomdraad, dan bepaalt de lamp in feite de stroom, en moet je de energie halen uit een "spanningsval" over de voeding van je microcontroller.

Je moet de voeding dus als STROOMBRON gaan zien. Hoe je dat omvormt naar een vaste spanning is dus nog even tricky, want dat is een ongebruikelijke situatie.

Stel dat je 5V spanningsval zou "nemen", dan krijgt de lamp maar 230-5 = 225V nominaal. Die moet het daar eigenlijk nog prima op doen. Ook als de spanning de maximale afwijking heeft, is die 5V spanningsval nog wel te doen.

Als je microcontroller 40mA nodig heeft en je lamp gebruikt gegarandeerd meer dan die 40mA, dan kan je inderdaad gewoon een gelijkrichter en een 5V zener gebruiken. Ohja, nog wat condensatoren om de "netspanning is nul" door te komen.

Maar gebruikt je lamp 1A (220W!) dan ga je dus 960mA oftewel ongeveer 4.8W nodeloos wegstoken in je zener. Tja.

In theorie zou je dan een 1:25 trafo kunnen nemen, DIE in serie met de lamp zetten en op de secondaire dan de gelijkrichting gaan doen.

Dit ontwerpen en dimensioneren (zoeken van componentwaarden) is tricky en hangt af van de lamp. Niet makkelijk. Helemaal niet als je die lamp moet kunnen vervangen.

De ideale oplossing is m.i. dat je zo'n stroomtrafo neemt, en die secondair kortsluit zodra je voldoende spanning hebt. Je laad een condensator op tot zeg 15V, haalt daar met een 7805 of een DCDC converter je 5V uit, en zolang die condensator op > 10V staat, sluit je de stroomtrafo kort. Zodra ie er onder komt gaat die weer open en kan je hopelijk binnen 10ms weer "bijtanken"....

Nog steeds wel afhankelijk van de stroom door de lamp, maar veel minder omdat je niet de verliezen hebt als de stroom door de lamp veel meer is dan het minimum.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/