van het model megger wat ts heeft heb ik al diverse uit die reeks met draaiknop onder handen gehad, daar een nokje anders plaatsen zodat de draaiknop 1 stand meer heeft en je hebt een 1000V megger. de print is er al voor voorbereid, spoel en dioden kunnen dat aan. evengoed, de stroom is niet heel hoog maar voor in huis prima, meet ik die spanning uit de megger, dan klopt ie op een paar V na ook precies. een fluke 1520 levert wat meer power op 1000V, is ook ene duurdere.
voor lange afstand metingen in bijv tuinen waar de aardlek steeds tript, komt er een extern iemand, deze heeft een meter die met 3000V meet, en kan zo de rotte plek vinden in de tuin, meen max 1 meter diep. en zo niet heeft ie nog een andere megger in z'n wagen, die zet 5KV erop net als de netbeheerder doet bij rotte wijkkabels, dat klapt zo hard dat je kunt horen waar het zit onder de grond, zit wel wat stroom achter..
@benleentje, ik heb ook nooit een megger gehad, maar met de vele smps voedingen is het met een DMM niet meer te doen met een trippende aardlek, ik heb al vaker 10K sluitingen naar aarde gehad in afgaande leidingen van een doos, die het probleem helemaal niet waren, aardlek inzetten en blijft in. puur condensatoren in netfilters die meegemeten worden. de 35K die overbleef op een andere lijn was het probleem, grondkabel rot..