Keuze voor tweedehands megger

Anoniem

Ik zou graag met een tweedehands megger de bedrading van een huis in het voormalig oostblok willen testen. Dit om een indicatie te krijgen hoe de bedrading er voor staat. Om dan vervolgens een vonkentrekker te laten komen voor een officiele test en eventuele vervanging.

Nu heb ik op MP twee meters gevonden:
- metrohm-d voor 35 euro
- BM121 voor 75.

Nu heb ik zelf weinig zicht op welke het beste is. De DM121 is getest en gecalibreerd in 2015. Deze gaat tot 500V.
De Metrohm tot 600V. Nu meen ik op CO gelezen te hebben dat 1000V beter is om isolatie te meten.

Welke van de twee is de beste keuze?

benleentje

Golden Member

Voor installaties op 230V wisselspanning is 500V meggeren genoeg. Voor zover ik weet moet je minimaal 2x hoger dan de bedrijfsspanning zitten.

Voor thuis gebruik maakt het niets uit of het in 2015 nog was gekalibreerd. Zolang de meter goed werkt is het goed genoeg om een je isolatiewaarde te controleren. En de meter is dan ook zonder calibratie goed als GO or NO GO meter. Maar zal voor een officiële controller niet voldoen.

Echter als je bv 10MΩ op de meter in werkelijkheid hoger of lager zijn. Echter is mijn ervaring dat een goede isolatie altijd in de orde van 100MΩ of hoger is en is een lage waarde altijd verdacht. Dus met een wat oudere meter kan de exacte waarde licht afwijken maar een slechte kabel of installatiedeel zal je er goed mee kunnen meten.

Wij meggeren met afname van tracing kabels op 2500V (ATEX) en ik megger vlak na een installatie eerst voor met 500V gewoon als voor controle. Die van mij gaat ook niet hoger en past precies in gereedschapskist. De 2500V megger is een stuk lomper.
Maar nog nooit meegemaakt dat eerst meggeren op 500V en later bij afname op 2500V een verschil opleverde. Als een kabel slecht is merk je dat ook als je met 500V meet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 27 juli 2018 23:00:57 (10%)

mel

Golden Member

Mee eens.
Ik heb hier een Megger van de prehistorie.Meet met 500 volt.
Tegenwoordig word er veel 1000 volt gebruikt,maar 500 volt werkt ook prima.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

onlangs in een cursus gehad, dat je een 230V installatie dient te meggeren met 250V en een 400V krachtinstallatie met 500V. hoger gaan zitten is niet nodig, je gaat er immers isolatielek mee vinden die niet relevant is voor de normale werkspanning. hoewel in geval van vsa's die rot zijn 500V wel weer handig is, die dingen triggeren de aardlek met overslag na uitschakelen, de spanning is dan 2x zo hoog door de uitslingering van de spoel. dat kun je met 250V niet meggeren, immers komt er DC uit een megger..

ik had ook geen megger, maar vanwege veel elektronica op groepen met netfilters heb ik 1 goede van 2 kapotte meggers gemaakt. nadeel is dat die dingen met kouder weer uitval/vastloop problemen geven, dus tot die tijd werkt het nog wel :P

die printen zijn universeel, in de voorkap 2 nokken verzetten zodat de draaiknop 1 slag verder kan en je 500V megger kan ook 1000V meggeren, die optie zit in de duurdere broer van dat model.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Welke van de twee, metrohm-d of BM121, zouden jullie kiezen.
Gevoelmatig denk ik de BM121 omdat daar calibratie op is uitgevoerd. Dit gebeurt meestal bij de wat 'professionelere' types. Metrohm heb ik weinig over kunnen vinden....

die bm121 is van hetzelfde merk als die ik heb. dat zijn goede meters, ook niet goedkoop. zit vaak een stevig koffertje bij. ook hebben ze een rapport erbij idd. er gaan 6 AA batterijen in deze meter.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 28 juli 2018 10:24:42 (23%)

GJ_

Moderator

Die metrohm's zijn wel heeeeeel erg antiek. Dat je niks kunt vinden komt omdat je verkeerd zoekt: Metrohm is een merk dat hier niks mee te doen heeft. "Jouw" metrohm is van Edgcumb instruments (al weer vele jaren HVI). Metrohm-D is enkel een typeaanduiding.

Als je in NL een Edgcumb koopt is dit waarschijnlijk de achterkant:

(foto ook van MP geplukt)

Trouwens wel een heel erg mooi apparaat. Misschien koop ik hem wel, gewoon voor de verzameling. In ieder geval niet om te gebruiken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 juli 2018 09:45:55 schreef testman:
onlangs in een cursus gehad, dat je een 230V installatie dient te meggeren met 250V

Dat is dan wel een hele slechte cursus geweest.
Isolatie meten heb je alleen wat aan als je minimaal je meetspanning even hoog is als je netspanning.
Bij een 230V installatie heb je het over AC, wisselspanning.
230V is de effectieve waarde, de topwaarde is V2 dus 1,42 x zo hoog, dus ruim 320 Volt.
Meggeren, euh isolatieweerstandsmeting doe je met gelijkspanning. Je zult dus minimaal met een 350 Volt DC moeten meten om het betrouwbaar te maken. In de praktijk is dit meestal 500 Volt.
Bij een 3 fase installatie heb je (hier in NL meestal) 400 Volt tussen de fasen, daar zul je dan minimaal met een 600 Volt moeten meten indien je de isolatie tussen twee fasen wilt meten. Tussen de fasen en nul, en tussen aarde kun je wel weer met 500 Volt meten

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Op 28 juli 2018 10:43:08 schreef GJ_:
foto ook van MP geplukt)[/sup]

Klopt die is het.
Vraagprijs was 75, bod 35 werd geaccepteerd.
Wellicht dat lager ook nog mogelijk is.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 28 juli 2018 11:11:09 (23%)

Arco

Special Member

Ik vond dit soort altijd handig. Simpel te bedienen en nooit lege batterijen... :)

https://www.globaltestsupply.com/images/products/cache/megger_limited/megohmmeter/212359/main/megger_limited_212359_megohmmeter.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, das een "echte" megger. De oudere meggers van Megger en AEG hadden een kruisspoelmeter aan boord om bij gelijk wel kruksnelheid steeds het juiste quotient (R) te meten. Je kan ze herkennen, want als de kruk stil staat gaat de naald alle kanten op (er is dan geen drijvend koppel voor de naald. ik kreeg er zo een die zgz defekt was...:-) )
Bij deze foto staat de naald keurig op nul. waarschijnlijk klassiek draaispoelmeter (en quotient berekening gebeurt dan via op-amp circuit of helemaal niet )

Toevallig recent mn opleiding Service Technicus afgerond en daarbij hoort ook inspectie.

De NEN 1010 Hoofdstuk 6 Inspectie schrijft het volgende voor:

61.3.3 Isolatieweerstand van de elektrische installatie
De isolatieweerstand tussen de actieve geleiders en de met de aardingsvoorziening verbonden
beschermingsleiding moet worden gemeten. Voor deze beproeving mogen actieve geleiders met elkaar zijn
verbonden.
Tabel 61.1 — Minimumwaarden van de isolatieweerstand > Zie bijlage

De met de beproevingsspanning volgens tabel 61.1 gemeten isolatieweerstand moet, zonder dat elektrische
toestellen zijn ingeschakeld, voor elke stroomketen ten minste gelijk zijn aan de van toepassing zijnde
waarde van tabel 61.1.
Tabel 61.1 moet worden toegepast voor een inspectie van de isolatieweerstand tussen niet-geaarde
beschermingsleidingen en aarde.
Wanneer de mogelijkheid bestaat dat beveiligingstoestellen tegen overspanning of ander materieel de
inspectie beïnvloeden of dat deze worden beschadigd, moet dit materieel worden afgeschakeld voordat de
isolatieweerstandsproef wordt uitgevoerd.
Wanneer het niet in redelijkheid mogelijk is om dit materieel af te schakelen (bijvoorbeeld bij vaste
contactdozen waarin een beveiligingstoestel tegen overspanning is opgenomen), mag voor de
desbetreffende stroomketen de beproevingsspanning worden verminderd tot 250 V DC, waarbij de
isolatieweerstand echter een waarde moet hebben van ten minste 1 MΩ.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Zeker, die testspanning van 250V wanneer 500V riskant is i.v.m. mogelijke schade aan apparatuur is een nieuw inzicht en staat ook in de geldende NEN1010. Voorheen was het 500V.

Anoniem

Ik meet heel graag met digitale meters maar een megger hoort voor mij analoog te zijn. Vraag me niet waarom ik hier de voorkeur aan een wijzerschaal geef...

Snap ik best die analoge schaal.
Ik kan hier met twee apparaten meggeren.
Een moderne installatietester en een oude Metrohm analoge megger.
Met de installatietester druk je op de knop en doe je 1 meting.
Met de analoge meter druk je op de knop en kun je wanneer je die ingedrukt houdt de weerstand zien dalen of stijgen vanaf de eerste meting, je kunt dus wat langer testen.

Dit topic deed me weer ineens denken aan dat oude bakelieten apparaat met meter en zwengel die ik uit mijn vaders collectie hier op zolder heb liggen. Nu weet ik i.i.g. zeker dat dit een megger is.
Een "Record Minor insulation tester" nog compleet met lederen koffer.
Was van de koninklijke luchtmacht en had op 30-12-1976 weer gecalibreerd moeten worden. Verzegeling lijkt ook nog intact.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Megger/Megger01.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Megger/Megger02.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Megger/Megger03.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Megger/Megger04.jpg

Ik heb er op het internet een beetje over weten te vinden. De eerste link suggereert dat hij van rond de 2e wereld oorlog is.

1.
2. Bijna onderaan.
3. Meteen bovenaan.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 28 juli 2018 12:36:41 schreef LeovanWallenburg:
Zeker, die testspanning van 250V wanneer 500V riskant is i.v.m. mogelijke schade aan apparatuur is een nieuw inzicht en staat ook in de geldende NEN1010. Voorheen was het 500V.

Klopt! vandaar dat ik hem ook even aanhaalde ;)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Anoniem

Bedankt voor de tips.

Uiteindelijk de BM121 geworden. Moet hem nog na de vakantie ophalen dus uiteindelijk nog de vraag of ik hem uiteindelijk nog wel in mijn handen krijg :)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 29 juli 2018 10:29:56 (34%)

Op 28 juli 2018 11:05:04 schreef Toeternietoe:
[...]
Dat is dan wel een hele slechte cursus geweest.
Isolatie meten heb je alleen wat aan als je minimaal je meetspanning even hoog is als je netspanning.
Bij een 230V installatie heb je het over AC, wisselspanning.
230V is de effectieve waarde, de topwaarde is V2 dus 1,42 x zo hoog, dus ruim 320 Volt.
Meggeren, euh isolatieweerstandsmeting doe je met gelijkspanning. Je zult dus minimaal met een 350 Volt DC moeten meten om het betrouwbaar te maken. In de praktijk is dit meestal 500 Volt.
Bij een 3 fase installatie heb je (hier in NL meestal) 400 Volt tussen de fasen, daar zul je dan minimaal met een 600 Volt moeten meten indien je de isolatie tussen twee fasen wilt meten. Tussen de fasen en nul, en tussen aarde kun je wel weer met 500 Volt meten

en jij dacht dat ik dit niet had opgemerkt met die cursus zeker? maar dus niet, je hoeft de top van de sinus niet als uitgang te pakken om de isolatie waarde te meten. een lek op 250V zie je met 500V meggeren ook, alleen is het lek dan groter, waardoor je dingen gaat meten die niet het probleem zijn. gaat een aardlek er uit, dan heb je dat met 250V ook al.

je zou je anders ook afvragen waarom een megger ofwel isolatieweerstand meter een 250V en een 500V bereik had, en niet standaard ook een 1000V bereik..

overigens heeft een megger, die bm121 een schaal die lijkt op die van een oude analoge meter. in een halve ronde staan de getallen waar een streepje langs loopt tijdens de meting.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 29 juli 2018 10:38:51 (12%)

benleentje

Golden Member

een lek op 250V zie je met 500V meggeren ook, alleen is het lek dan groter, waardoor je dingen gaat meten die niet het probleem zijn. gaat een aardlek er uit, dan heb je dat met 250V ook al.

Sterker nog een goed lek zie je gewoon met een normale multimeter al en die werkt met hooguit 9V. Ik heb met isolatie metingen dan ook niet veel verschil of ik nu met 50V 100V of hoger meet. Maar de kans om apparatuur te beschadigen neemt wel toe met een hogere testspanning.

je zou je anders ook afvragen waarom een megger ofwel isolatieweerstand meter een 250V en een 500V bereik had, en niet standaard ook een 1000V bereik...

Sorry maar dat gaat nergens over. Je hebt erg veel merken en type met even zoveel verschillende bereiken. Het is gewoon nog niet mogelijk om in een klein apparaat ter grote van een multimeter een isolatie weerstandsmeter te maken die de grotere bereiken van 1000V en groter goed aan kan op lange lengte kabels.
Wij werken met tracing kabel en we hebben enkele isolatiemeters ter grote van een multimeter met een 1000V bereik en die kunnen kabels langer dan 120 meter niet meten, Ze kunnen dan op 1000V onvoldoende stroom leveren om een dergelijke lange kabel op te laden. Het blijft een Condensator. Met een kabel van 60 meter of meer duurt de meting al erg lang maar dat lukt nog wel. Hangt ook van het type kabel af sommige kabels hebben gewoon meer capaciteit per meter.

Vanwege wijzigen in de ATEX norm of het anders implementeren ervan moeten we nu zelfs met 2500V meten. Daarom is er in eerste instantie een multimeter model aangeschaft met dat bereik en die kan kabels maar tot 30 meter aan. Als de kabel een te hoge capaciteit heeft geeft het een melding ""High Cap"".

Nu werken we met een stuk groter model van Metrell en die werk moeiteloos op 2500V maar daar zitten dan geen 6 penlite's meer in maar een Lithium ion accu om de benodigde stroom te kunnen leveren en is de gehele dc-dc converter groter uitgevoerd.

Dus om nu zomaar te zeggen dat een 1000V bereik standaard zou moeten zijn is een keuze van de fabrikant omdat het ook meer vraagt van het apparaat en daarom ook duurder. En we willen allemaal een zo goedkoop mogelijke meter en de fabrikant speelt daar op in.

Op 29 juli 2018 17:07:14 schreef benleentje:
we hebben enkele isolatiemeters ter grote van een multimeter met een 1000V bereik en die kunnen kabels langer dan 120 meter niet meten, Ze kunnen dan op 1000V onvoldoende stroom leveren om een dergelijke lange kabel op te laden.

Ik heb een oude Russische megger die 100,500 en 1000V doet. Hij levert genoeg stroom om, bij wijze van spreken, een elektrische stoel van het nodige vermogen te voorzien. Nu snap ik ook waarom: lange lijnen. Die zullen ze wel hebben,in Rusland...

benleentje

Golden Member

De kleine megger op 2500V kan eigenlijk amper vonken trekken en is gewoon met korte tussen pozen een vonkje. De grote die we hebben trek continu vonken en mooi donker blauw.
Maar de prijs is er helaas ook naar.

van het model megger wat ts heeft heb ik al diverse uit die reeks met draaiknop onder handen gehad, daar een nokje anders plaatsen zodat de draaiknop 1 stand meer heeft en je hebt een 1000V megger. de print is er al voor voorbereid, spoel en dioden kunnen dat aan. evengoed, de stroom is niet heel hoog maar voor in huis prima, meet ik die spanning uit de megger, dan klopt ie op een paar V na ook precies. een fluke 1520 levert wat meer power op 1000V, is ook ene duurdere.

voor lange afstand metingen in bijv tuinen waar de aardlek steeds tript, komt er een extern iemand, deze heeft een meter die met 3000V meet, en kan zo de rotte plek vinden in de tuin, meen max 1 meter diep. en zo niet heeft ie nog een andere megger in z'n wagen, die zet 5KV erop net als de netbeheerder doet bij rotte wijkkabels, dat klapt zo hard dat je kunt horen waar het zit onder de grond, zit wel wat stroom achter..

@benleentje, ik heb ook nooit een megger gehad, maar met de vele smps voedingen is het met een DMM niet meer te doen met een trippende aardlek, ik heb al vaker 10K sluitingen naar aarde gehad in afgaande leidingen van een doos, die het probleem helemaal niet waren, aardlek inzetten en blijft in. puur condensatoren in netfilters die meegemeten worden. de 35K die overbleef op een andere lijn was het probleem, grondkabel rot..