Ik zwerf rond in Australie met een caravan met 1300 Watt solar op het dak en 400 Ah accu's. De solar energie van de panels is eenvoudig te meten alsook het totaal wat er in en uit de accu's komt. Het weten of de 4 accu's (welke parallel zijn geschakeld) "individueel" goed functioneren bestaat geen meter voor en dus heb ik een Arduino (mini computer met analoge en digitale in/uitgangen) geprogrammeerd welke lekkage, temperatuur, gaslek en stroom registreerd van iedere accu op zich. Alles werkt behalve de stroommeting. Het probleem ligt hier tweedelig. De 50A shunt welke op iedere accu is aangesloten levert een spanningsval op van 75 mV bij 50 A en de arduino werkt van 0 tot 5 volt op de ingang. Het tweede probleem is dat de Arduino uitsluitend positieve spanningen kan gebruiken op de ingang en over de shunt valt zowel een negatieve als een positieve spanning afhankelijk van het laden of ontladen van de betreffende accu. Om het verhaal kort te maken,
ik heb een versterker nodig om een gelijkspanning van 0 tot 75mV te versterken naar 0 tot 5V. En dit geinverteerd en normaal. Een andere oplossing zou zijn om de nul op 2,5V te leggen en de ontlading van 0 tot 2,5V te registreren en het laden van 2,5V tot 5V. Beide heb ik uitgeprobeerd met OpAmps maar dat werkt niet. De ingangsspanning is te laag denk ik. Bovendien is de shunt nagenoeg 0 Ohm en dat zou ook de OpAmp schakeling kunnen beïnvloeden. Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk genoeg is. Vertel mij wat er niet duidelijk is. Voor de komende weken heb ik dagelijks internet en ik kijk uit naar jullie reacties. Ronald