Enkele weken terug voor het eerst begonnen met wat elektronica kennis op te doen met behulp van 'Elektronica voor dummies'. Ik had geen enkele voorgaande kennis mbt elektronica.
Ik heb mezelf een 100 in 1 kit aangekocht om de voorbeelden uit het boek te volgen, dus dat is ook het enigste materiaal dat ik heb.
Nu had ik graag een simpel LED aanstuur circuit met een 74HC595 gemaakt, maar deze weigert te werken.
Ik heb het circuit voorbeeld van de arduino website gevolgd in combinatie met die uit de datasheet van de 74hc595.
Maar in plaats van arduino gebruik ik push buttons.
Enkele foto's van mijn circuit:
https://i.imgur.com/UCGs6mb.jpg
https://i.imgur.com/UCGs6mb.jpg
Ik weet dat de lange kabels maken het wat onoverzichtelijk maken, maar heb de kleuren nog een beetje logisch proberen te houden.
Wat ik weet van de 74HC595:
- MR op 5V om waardes te behouden
- OE op GND om LEDs te laten branden
- Pin 16 aan 5V met condensator om dip in spanning op te vangen?
- pin 8 aan GND
- pin 1-7 is gekoppeld aan leds
- pin 15 heb ik even niet aangesloten
- pin 14 data pin: Hiermee kies ik LED aan of uit
- pin 11 clock pin: Deze meet de data pin op moment van indrukken en zal dus zo de waarde voor de LED opslaan
- pin 12 latch pin: Deze pin stuurt waardes van opslag/register naar de LEDs
- pin 9 niet gebruikt
Wat gebeurt er momenteel, wat helemeel niet te hoort:
- bij éénmaal drukken data pin + daarna latch pin, branden alle LEDS
- bij éénmaal drukken data pin + daarna clock pin, gaan LED per klik verder aan
- bij drukken clock pin en daarna latch pin, gaan LED niet uit
Wat kan er mis gaan:
- Ga ik over de maximum stroom die wordt voorgeschreven in datasheet? (Is me niet volledig duidelijk hoe ik dit moet uitrekenen? adhv van aangesloten LEDS en weerstanden?
- Verkeerde aansluiting in circuit?
- debounce effect van knopjes dat verkeerde resultaten geeft? Al lijkt me dit niet de rare combinaties van hierboven te verklaren?
- kapotte chip? (heb er meerdere geprobeerd)
- interferentie tussen kabels?
Hopelijk ziet iemand hier het probleem, want heb er al enkele uren aan besteed.
Als een webpagina of andere uitleg mijn probleem zou kunnen oplossen, mag je deze ook gewoon linken!