Rare lichtboog

hallo ik ben aan het spellen met 32volt DC ik heb twee ijzere staafjes (zo een die achteraan in je pc zit die je vidiokaart vast houd enzo) en aan het enestaafje de + en aan de andere de - dal ik die tegen elkaar hou dan is er eerst een 0ranje niet fell licht puntje en de word lanzaam feller en als ik dan de staafjes verdar uitelkaar haal komter een boletje van ongeveen een 1mm blauw oogverblindent licht en dat duurt zoon 1.5 sec en dan is hij weg!!!!

WAT IS DAT!!!!!!!

dat heet een vlamboog
deze ontstaat als de stroom overspringt van de ene naar de andere pool net als bij electrisch lassen als jij ervoor zorgt dat de staafjes exact de zelfde afstand behouden zal het blijven branden

[Bericht gewijzigd door k.p.meinesz op zaterdag 16 oktober 2004 18:23:33

Een schizofreen is nooit alleen!

naar die gaan toch mestal om hoog maar deze blijft op zijn plek en er sprinkt soms een bolletje licht van af en is dan weg

EDIT: of hoord dat zo en kan dat al bij 32v dc

[Bericht gewijzigd door ~*SpArky*~ op zaterdag 16 oktober 2004 18:29:12

Op 16 oktober 2004 18:25:12 schreef ~*SpArky*~:
naar die gaan toch mestal om hoog maar deze blijft op zijn plek en er sprinkt soms een bolletje licht van af en is dan weg

ik heb nog nooit een las vlamboog omhoog zien gaan
als er iets wegsprint is dat waarschijnlijk een gloeiend heet stukje metaal van je contact pin
een vlamboog gaat alleen omhoog als de afstand groot genoeg word en de lucht ioniseerd en de spanning hoog genoeg is

hoe kom jij aan een 32V die waarbij je de + en - met elkaar kan verbinden?
als ik dat met een 12V trafo doe gaat et stinken en roken|:(

hihi :P vroeg ik mij ook al af...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

als je een voeding met stroom begrenzing hebt is dit geen enkel probleem

ik heb gewoon een voedinkje van 1 to 35 volt DC.
je moet het ook niet te lang doen want anders word de voeding erg warm

ik wou een piepschuimsnijder maken met een 12V voedingkje, gewoon 1 kern van een kopersnoertje eruit strippen en spannen, 12V erop, werkte goed, totdat et adaptertje begon te roken en te smelten

Hugo Welther

Moderator

Op 17 oktober 2004 11:25:36 schreef Thierry de Bakker:
ik wou een piepschuimsnijder maken met een 12V voedingkje, gewoon 1 kern van een kopersnoertje eruit strippen en spannen, 12V erop, werkte goed, totdat et adaptertje begon te roken en te smelten

Piepschuimsnijder maak je het simpelst met een stuk weerstandsdraad van ongeveer 1k ohm/m.
Neem een figuurzaakbeugel klem hier een stuk van dat weestandsdraad in (één kant geisoleerd) en aansluiten op een voeding met stroombegrenzing. Werkt perfect en je kan mooi alle bochten in je werkstuk volgen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 17 oktober 2004 11:25:36 schreef Thierry de Bakker:

Je moet een piepschuimsnijder ook niet maken met koperdraad. *ahem* Koperdraad heeft een lage soortelijke weerstand en werkt eerder als kortsluiting. Het beste wat je kan nemen is weerstanddraad van 0.15mm, dat heb ik gedaan. 20cm van dit draad op 12V (trekt 200mA) en hij blijft gewoon donker (gloeit niet ofzo) en wordt ongeveer 80 graden. Ideaal voor blokken piepschuim te snijden tot 15cm dik!

wat ik had gisteren,
ik was met weerstandjes aan het spelen,
draadweerstandjes van 0.5 Ohm,
gewoon van die veertjes die in stylo's zitten.
hebben een lage weerstand.
Sluit ik die aan op m'n pc voeding.
Multimeter er tussen in ampère stand.
10A@ 5VDC.
werd lekker warm.
Aangezien m'n draadje ging vebranden indien ik het niet koelde, ==> in glas water. (geleidt toch niet)
m'n kabels van de multimeter ook in een glas water mogen steken want die hadden ook een stroompje van 10A hé;)
effect: het water van de kabels was snellerwarm dan het water van de weerstand...

Dan staat over de draad dus meer spanning :o

Op 17 oktober 2004 13:03:00 schreef Hugo Welther:
[...]
Neem een figuurzaakbeugel klem hier een stuk van dat weestandsdraad in (één kant geisoleerd) en aansluiten op een voeding met stroombegrenzing.

hoe kom ik aan een goeie voeding met stroombegrenzing?
kan ik daar de 12V aansluiting van een pc voeding voor gebruiken? voor die weerstandsdraad...

[Bericht gewijzigd door Thierry de Bakker op zondag 31 oktober 2004 09:40:37

experimenten die ik vroeger deed hiermee zijn met vulpotlood staafjes liefst 2 H . In elke krokedillebek een helft en vonken maar.
Met een regelbare voeding kun je een pracht vlamboog trekken. Ik deed dit met een zelfbouwvoeding 0-50V en 0-2 A. Prachtige vlambogen en kweet niet hoeveel storing op de radio (daar kwam ik dus later pas achter).

't lukt ook met koolstaafjes uit batterijen of motoren van stofzuigers etc.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 25 oktober 2004 22:24:59 schreef Dries Mees:
wat ik had gisteren,
ik was met weerstandjes aan het spelen,
draadweerstandjes van 0.5 Ohm,
gewoon van die veertjes die in stylo's zitten.
hebben een lage weerstand.
Sluit ik die aan op m'n pc voeding.
Multimeter er tussen in ampère stand.
10A@ 5VDC.
werd lekker warm.
Aangezien m'n draadje ging vebranden indien ik het niet koelde, ==> in glas water. (geleidt toch niet)
m'n kabels van de multimeter ook in een glas water mogen steken want die hadden ook een stroompje van 10A hé;)
effect: het water van de kabels was snellerwarm dan het water van de weerstand...

Zuiver water geleidt idd niet nee, maar het water is altijd wel wat onzuiver. Dus gaat het wel geleiden. Kan je heel simpel testen, je neemt een stekker met twee draden waarvan de uiteindes gestript zijn. Je doet ze beide in een pot met water. Je steekt de stekker in en als je geluk hebt springt de zekering af ;) Dan zie je hoe gaat water gaat geleiden. Als je je tussenafstand groter maakt (dus ook je weerstand) dan kan het zijn dat hij niet gaat afspringen.
Maar iig: het water uit de kraan geleidt wel :)

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

@ High-Voltage

Op 1 november 2004 15:03:57 schreef High-Voltage:
[...]

Zuiver water geleidt idd niet nee, maar het water is altijd wel wat onzuiver. Dus gaat het wel geleiden. Kan je heel simpel testen, je neemt een stekker met twee draden waarvan de uiteindes gestript zijn. Je doet ze beide in een pot met water. Je steekt de stekker in en als je geluk hebt springt de zekering af ;) Dan zie je hoe gaat water gaat geleiden. Als je je tussenafstand groter maakt (dus ook je weerstand) dan kan het zijn dat hij niet gaat afspringen.
Maar iig: het water uit de kraan geleidt wel :)

Voel je je wel helemaal lekker?
"Spelen"met 230V is zeer gevaarlijk!!!!! En al helemaal in combinatie met water. Als je DOOD wilt moet je dat zeker doen ja!

Lees a.u.b. het topic "OPGEPAST: Werken met hoge spanningen" voor dat je nog meer zeer gevaarlijke dingen gaat vertellen waarmee ja andermans leven in gevaar brengt. Er zijn ook mensen op dit forum die weinig of geen verstand van elektrotechniek hebben. Deze mensen zien dan ook niet de gevaren van elektriciteit in.

[Bericht gewijzigd door Barrrt op maandag 1 november 2004 15:48:45

Een betere oplossing is om een veilige lage spanning te nemen (bijv. 24V zwevend) en de stroom te meten bij het variëren van de afstand tussen de twee polen die in het water hangen. En aan de hand van R=U/I de weerstand uitrekenen.

Op 1 november 2004 15:41:14 schreef Barrrt:
@ High-Voltage

[...]

Voel je je wel helemaal lekker?
"Spelen"met 230V is zeer gevaarlijk!!!!! En al helemaal in combinatie met water. Als je DOOD wilt moet je dat zeker doen ja!

Lees a.u.b. het topic "OPGEPAST: Werken met hoge spanningen" voor dat je nog meer zeer gevaarlijke dingen gaat vertellen waarmee ja andermans leven in gevaar brengt. Er zijn ook mensen op dit forum die weinig of geen verstand van elektrotechniek hebben. Deze mensen zien dan ook niet de gevaren van elektriciteit in.

Srry, ik was er vergeten bij te zetten dat je dit beter niet kon doen. (Ik had het in mn achterhoofd, maar ben het rats vergeten erbij te zetten)
Mijn excuses daarvoor.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...