Meterkast groepenverdeling (tbv nieuwe keuken)

Goedemiddag Allemaal,

Wij zijn bezig met een nieuwe keuken, ik heb een diagram getekend en ik ben eigenlijk opzoek naar advies met betrekking tot de verdeling van de groepen. Ik wil het liefst op 3x 25 amps blijven ivm met de hoge kosten (vastrecht) voor 3x 35 amps.

Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren. Ik heb alleen de keuken met groot verbruikers ingetekend. Natuurlijk moet de rest van de woning ook nog voorzien worden van stroom.

https://s.2215.nl/NjAxYTU5NjlmMT/bda9199cc8439059.png

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanvliegen. Alvast bedankt voor de wijze adviezen. De installatie ga ik overigens niet zelf doen, maar meer mensen weten meer als een.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat wil je van ons?

Begin eerst eens met gelijktijdigheid.
Er is nooit alles tegelijk in bedrijf.

Ga voor je inductieplaat maar eens na wat je maximaal gelijktijdig zou gaan gebruiken.

De zekering gaat er niet direkt uit als je maar iets boven de 25 komt. Stroom EN tijd zijn belangrijk.

25A voeding kun je tot 35 A maximaal een minuut of 10 belasten,

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat ik van jullie vraag is, Wat zouden jullie kwa verdeling adviseren?

Natuurlijk zal niet alles gelijktijdig gebruikt worden, daarom zoek ik de beste verdeling voor dit geheel.
De quooker zal natuurlijk op verschillende momenten aanspringen, ook wanneer dit bijvoorbeeld niet tegelijk kan. Dus op deze manier zou dit goed moeten gaan omdat vaatwasser + quooker gezamelijk op 4600 Watt kunnen komen.

Ik hoop dat jullie mij hierin een juiste kant op kunnen sturen wat een mooie verdeling zou zijn in dit geheel.

- edit -

Misschien is mijn verdeling zo al het beste, maar ik zou graag van jullie horen wat de op en/of aanmerkingen op dit geheel zijn.

[Bericht gewijzigd door g00gle op dinsdag 1 oktober 2019 13:24:10 (12%)

Begin eens bij de inductieplaat. Heeft die echt 3 fasen nodig? En heb je een idee of de belasting een beetje gelijkmatig over de fasen is verdeeld?
Ik mis in je plaatje een wasmachine en een wasdroger. Heb je die niet?

Inderdaad die ben ik vergeten. Inderdaad ook groot verbruikers. (Op dit moment een combi machine was/droog) maar wellicht later een droger erbij, dus zeker handig om hier rekening mee te houden bij het inrichten van een nieuwe groepenkast.

De inductieplaat is deze Als ik het goed begrijp op de website zie ik 3 vermogens bij de kookzones:
Kookzone 2: 3.3 kW
Kookzone 6: 3.3 kW
Kookzone 9: 2.6 kW
Totaal: 9.2 kW (dus vermoedelijk is de aansluit waarde van 11 kW vermeld al ruim genomen).

Ik heb het uitgeschreven in een excel om wat makkelijker te kunnen rekenen, dit is wat ik nu heb staan:

https://s.2215.nl/OGZjNGQ5N2NlYT/5063086114493747.png

Ook de diagram erop aangepast:
https://s.2215.nl/MWM2NzAzM2ZiOD/ff368b1a55b12948.png

Ik zou om te beginnen eens de echte getallen van je combioven, oven, kookplaat, wasmachine en droger gebruiken. Nu staan ze allemaal als 3600W in je excelsheet.

@BVZ dat klopt, dat zijn de "exacte" aansluit waardes die vermeld staan bij de apparatuur:
https://s.2215.nl/MWVkMGJhYjAwOG/dde9e688b36df643.png

Dus niet uit de lucht gegrepen.

mel

Golden Member

Ik vind het zo wel mooi verdeeld over de fasen.
3600 Watt is zeker omdat een eindgroep van 16 A 3600 Watt belast kan worden...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 oktober 2019 13:42:57 schreef g00gle:
(dus vermoedelijk is de aansluit waarde van 11 kW vermeld al ruim genomen).

Die 11,1 kW trek je als je alles tegelijk op powerboost zet. Maar dat kan je rustig vergeten. Niet dat het niet kan, maar in de praktijk gebruik je de powerboost zelden. Ik heb het nog maar 1 keer gebruikt, maar dat was alleen om te zien wat mijn meter daarvan vond. Wat het totale vermogen betreft, tijdens het koken kijk ik wel eens op de slimme meter hoeveel kW er wordt afgenomen en dat komt maar zelden boven de helft van het aangegeven totale vermogen uit.
In de installatiehandleiding zie ik dat de plaat inderdaad 3 fasen gebruikt.

De indeling lijkt mij ook wel ok. Kijk voor de zekerheid even welke apparaten je gelijktijdig gebruikt. B.v., zet je tijdens het koken ook nog je oven, je vaatwasser en de wasmachine aan? En wat doet dat met de betreffende fasen?
Tenslotte kan je ook de praktijk laten spreken. Als er een keer een hoofdzekering springt, bedenk dan hoe dat kan komen en pas dan de verdeling aan.

rob040

Golden Member

Grappig, ik heb deze exercitie een tijdje terug ook gedaan voor het gehele huis en heel recent voor de keuken.
Op een gegeven moment een klap op gegeven, omdat je er nooit helemaal uitkomt.
Een quooker schakelt regelmatig maar gebruikt niet continue een groot vermogen.
Vaatwasser en eventuele airfryer/frituurpan ook niet. Je hebt meer grootverbruikers dan fases. Ze hebben wel elk een aparte groep (WCD + licht keuken op 1 aparte groep).
Als ik naar koken kijk, dan kunnen magnetron/oven, inductieplaat en airfryer tegelijk gebruikt worden.
Daar door heen loopt de boiler/quooker, dus je hebt sowieso één fase waar je op een piek uitkomt, zonder de overige (wasmachine, droger en vaatwasser) mee te nemen.

Ik heb het zo gedaan:
F1 - G1: Vaatwasser
F1 - G2: Quooker
F2 - G3: Combi oven
F2 - G4: Wasmachine
F3 - G5: WCD's + licht keuken
F3 - G6: Wasdroger

3-fase alamat voor de kookgroep, waarvan ik fase 1 & 3 gebruik voor de kookplaat (inductie).

Rest van het huis zit op andere groepen, hierboven even weggelaten.

belangrijk is ook, welke pitten op welke fase zitten, de pitten die veel gebruikt zijn niet op een fase zetten die ook met koken wordt gebruikt, bijv vaatwas of wasmachine/droger. geen oven of quooker erbij zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

Dat is wel een goeie, maar bijna niet te doen. Je hebt eerder (in mijn topic van destijds) gezegd dat wassen en koken niet vaak samen gaat.
In feite geldt dat ook voor de vaatwasser, die ga je na de maaltijd gebruiken.
Maar neem je (combi)oven, quooker en bijvoorbeeld Airfryer, dan kom je al in de knel met je verdeling van de elektrische kookplaat. En die kunnen allemaal tijdens het eten bereiden tegelijk aanstaan.

wassen en koken gaat ook niet samen met 3x 25A, waar was/droger op 1 groep zit. maar in de praktijk is dat ook niet samen. dat fornuis heeft 3 fasen nodig, een kookgroep werkt niet bij zo'n ding, die heeft 6 pitten of 4/5 pitten en oven om die 11kW te halen.

je wilt niet weten wat ik tegenkom op 3x 25A en nog werkt ook, hoofdzekeringen niet zelden al 30 jaar oud. 16 groepen erop en men keek nooit naar wat er aan kon, gewoon aanzetten. wasmachine, quooker, vaatwas hebben allen korte pieklasten, dat kan een hoofdzekering aan. zolang de verdeling redelijk is gaat dat goed.

ken een studentenhuis met 17 man erin, 3 keukens ( 1x gaskookplaat ) 2x was/droog erin op 3x 25A. op 2 fasen zitten de algemene groepen maar op de 3e zitten 2 fornuizen met 2 pitten en 1 droger.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

Dan zal het bij TS en bij mij ook wel goed gaan. :+

Bedankt allemaal voor de reacties!

Als ik het zo een beetje lees, maak ik een goede keuze door de groepen verdeling op te zetten zoals ik hierboven al eerder heb geplaatst.

Dit gaan we dan ook maar doen, we gaan het mee maken wat er gebeurd. Het enige nadel is dat het smeltzekering zijn en als er 1 uit springt je weer moet wachten op een installateur met zegelrecht of Liander.

Weten jullie uit ervaring of je in dit geval kan opbellen met Liander en kan doorgeven dat de zekering gesprongen is en dat je deze zelf gaat vervangen? Dat je dan met hen kunt afspreken om het zegel opnieuw te plaatsen wanneer er een installateur in de buurt is? (evt tegen voorrijkosten)

Ik ga er niet van uit dat dit gebeurd (hoop van niet) maar het is wel handig om te weten hoe ze hier normaliter mee omgaan. De vervanging van de smeltzekeringen voor automaten is nogal kostbaar als dit door Liander gedaan moet worden. En in mijn huidige huis (3x 25a automaat) heb ik wel is gemerkt dat deze er makkelijk uitspringen. Ik denk dat de piek belasting van deze lager ligt als bij een smeltzekering.

Nogmaals dank voor jullie antwoorden met betrekking tot de verdeling van de groepenkast.

[Bericht gewijzigd door g00gle op woensdag 2 oktober 2019 08:49:43 (10%)