Eindwerk bliksemafleiders.

Hallo,

even de situatie schetsen:

Ik ben een laatstejaars student Elektromechanica en moet een eindwerk maken over bliksemafleiders.
Aangezien dit eindwerk zowel een theoretische als praktische kant heeft zijn wij van plan een proefopstelling te maken.

Voor de proefopstelling hadden wij het volgende ingedachten:

We hebben een maquette gekocht en een klein huisje gemetseld...
Hierop willen wij dan bekabeling aanleggen zoals dit gebeurd bij een echte huis word gedaan maar dan in het klein.
Nu zouden wij dus ook bliksem willen nabootsen dmv van een vonk in te laten slaan op het huisje.
We hebben een schakeling gemaakt met een diode, condensator, schakelaar(die open en dicht gaat om de vonk te doen ontstaan) en een bobine...
Ik zal de schakeling morgen online plaatsen.
Het spijtige van de zaak is dat de vonk die we trekken niet groter is dan 1.5cm.

Nuja de vonk moet groter worden en dat kan alleen maar door de spanning hoger te krijgen maar hoe?
Ik heb hier al een aantal topics bekeken waar gesproken word over tesla coils (waar ik nog nooit van gehoord had)en allerlei schakelingen voor HV en howto's in het engels maar ik begrijp niet alles wat er vertelt wordt en ik betwijfel ook of we dat materiaal op school beschikbaar hebben...

Iemand een idee of suggesties?

Alvast dankbijvoorbaat

hoeveel spanning heb je al? als er op school niet zoveel materiaal ter beschikking is kan je misschien iets met een opgevoerde deurbel doen. maak anders gewoon een dun gloeidraadje naar de bliksemaflijder waar je de spanning in een puls langsstuurt. enige nadeel is dat je die dan wel iedere keer moet vervangen.

Tja, met een bobine is het lastig om flinke vonken te maken.
Met een flyback kom je al een stuk verder, omdat je daar cascades aan kan hangen, waarmee je vonken van 10 cm mee kan trekken (en langer maar dan word je cascade groot)

Maar dat vind ik nog een slechte vergelijking, aangezien de bliksem vaak 6 km aflegt vind ik een vonk van 10 cm nogal klein.

Maar ik weet natuurlijk niet hoe groot je huisje is en het bekomen van nog grotere vonken is lastig (mag je nog een NSt of iets dergelijks gaan kopen)

EDIT: @ ikje, ik wil wel dat idee van die opgevoerde deurbel weten, wil eens zien wat dat inhoud.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Een marx generator is erg ok om bliksem op kleine schaal te nabootsen. Ik heb zelf eens met wat plastic bekertjes met aluminiumfolie als condensatoren, slangetjes met water als weerstanden en een flyback, een marx gemaakt die 150 kv kon opwekken. De ontladingen zijn erg luid met veel licht. 15 cm was geen probleem.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

mmm... tegen 150 kV kan zoiets vast niet op dus... :o

High met Henk

Special Member

@ fry: kun je hem niet je tesla lenen :D:D

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik zou ook zelf gewoon een marx generator bouwen das simpel te bouwen en geeft een perfect resultaat

HmH, dat is misschien wel een idee.
Eh, Witte, denk je dat je leraar het een probleem vindt als er vonken van 2 meter door het klaslokaal knetteren ? Dan kan ik misschien wat voor je betekenen :P

hoe word hier gedacht over een VAN DE GRAAF generastor
schijn je ook leuke resultaten mee te behalen

Een schizofreen is nooit alleen!

Een vandegraaf lijkt me mooie oplossing. Veilig , vrij simpel te bouwen en lange vonken.
Een beetje school heeft er wel een trouwens.

jha ik deed 10 min over een VDG

[Bericht gewijzigd door ~*SpArky*~ op dinsdag 19 oktober 2004 17:51:03

:P op mijn school heb ik zien staan een van de graaf, een wimsthurst, een aantal leidse flessen en nog iets cools.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 19 oktober 2004 17:49:57 schreef ~*SpArky*~:
jha ik deed 10 min over een VDG

Die is zonder meer erg grappig. Zo makkelijk is een VDG bouwen nou net weer niet. Tenzij je iets weet wat wij niet weten natuurlijk. Kom maar met een bouwplan/schema voor een VDG in 10 min. Ik wil het wel weten !

ik maakt hem van http://www.scitoys.com/scitoys/scitoys/electro/electro6.html

het is maar een hele kleine maar je zou hem ook groter kunnnen maken (gebrobeert maar ik kom geen groot genoege band vinden).

Ps ik deed er mischiene iets langer over.

[Bericht gewijzigd door ~*SpArky*~ op woensdag 20 oktober 2004 07:45:48

geweldig! battery operated vandegraaff. ik denk dat ik hem nu ook ga bouwen.