Eindwerk bliksemafleiders.

Hallo,

even de situatie schetsen:

Ik ben een laatstejaars student Elektromechanica en moet een eindwerk maken over bliksemafleiders.
Aangezien dit eindwerk zowel een theoretische als praktische kant heeft zijn wij van plan een proefopstelling te maken.

Voor de proefopstelling hadden wij het volgende ingedachten:

We hebben een maquette gekocht en een klein huisje gemetseld...
Hierop willen wij dan bekabeling aanleggen zoals dit gebeurd bij een echte huis word gedaan maar dan in het klein.
Nu zouden wij dus ook bliksem willen nabootsen dmv van een vonk in te laten slaan op het huisje.
We hebben een schakeling gemaakt met een diode, condensator, schakelaar(die open en dicht gaat om de vonk te doen ontstaan) en een bobine...
Ik zal de schakeling morgen online plaatsen.
Het spijtige van de zaak is dat de vonk die we trekken niet groter is dan 1.5cm.

Nuja de vonk moet groter worden en dat kan alleen maar door de spanning hoger te krijgen maar hoe?
Ik heb hier al een aantal topics bekeken waar gesproken word over tesla coils (waar ik nog nooit van gehoord had)en allerlei schakelingen voor HV en howto's in het engels maar ik begrijp niet alles wat er vertelt wordt en ik betwijfel ook of we dat materiaal op school beschikbaar hebben...

Iemand een idee of suggesties?

Alvast dankbijvoorbaat

hoeveel spanning heb je al? als er op school niet zoveel materiaal ter beschikking is kan je misschien iets met een opgevoerde deurbel doen. maak anders gewoon een dun gloeidraadje naar de bliksemaflijder waar je de spanning in een puls langsstuurt. enige nadeel is dat je die dan wel iedere keer moet vervangen.

Tja, met een bobine is het lastig om flinke vonken te maken.
Met een flyback kom je al een stuk verder, omdat je daar cascades aan kan hangen, waarmee je vonken van 10 cm mee kan trekken (en langer maar dan word je cascade groot)