Op 6 januari 2005 11:15:31 schreef Laurens Tromp:
Voor de gemiddelde nederlander met een Bm-ertje is een kruiser al een groot schip. Op een echt groot schip zoals jij bedoeld gebruikt men over het algemeen geen omvormers voor energie, maar een generator. Bovendien, zoals je kunt zien is de post van shipmate al drie maanden oud, dus het is niet echt nodig om daar nog op te reageren. Momenteel wordt er meer informatie uitgewisseld over scheepsinstallaties, en daar kun je alleen maar van leren lijkt mij. Fouten maken mag, als je er maar van leert, en dat geldt ook zeker voor mensen op dit forum. Iedereeen probeert elkaar zo goed mogelijk te helpen, en ik vind een dooddoener als "Ik hoop nooit met dat schip mee te varen!" een beetje jammer. Voor je punt voor wat betreft veiligheid snap ik je reactie, maar ik denk dat de meeste mensen hier genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben om klussen die ze echt niet aan kunnen, door te schuiven. Of ze proberen om er wat meer informatie over te krijgen, om zo er wat bij te leren!
Wel ik ben het niet met je eens Lauren. Heb jij ooit met een schip meeggevaren in zwaar weer?Heb je enig idee wat er allemaal kan gebeuren als dan bijvoorbeeld de spanning van de radar zou uitvallen of de navigatieapparatuur, of de electrisch gekoppelde schroef? Of de takel van de reddigssloepen? Of de lichten?
Als je een klein jolletje hebt, dan mag je daarmee van mij zoveel experimenteren als je wilt.Als je echter spreekt van een groot schip, zelfs al bedoel je geen oceaanstomer, is het toch altijd een schip waar meer mensen aan boord zijn, en daar mag je niet improviseren of experimenteren, want dan breng je anderen in gevaar. Als je midden op zee bent, kun je niet even naar de electroboer lopen als er wat mis gaat. Dan zou je maar wat tevreden zijn als je noodzender het nog doet!
Zou jij het leuk vinden dat jouw garagist wat experimenteert met de remmen van je wagen? Of op dit forum vraagt hoe je remmen af moet regelen? Zou je nog op je gemak rijden?
Ik heb idd wat laat gereageerd, sorry daarvoor, maar ik laat me soms zo meeslepen door bepaalde posts dat ik echt vergeet op de datum te letten.