rob040

Special Member

Ik heb een boorhamer van PowerPlus, de POWX1195.
Daarmee wil ik oud stucwerk van de muur halen, maar ik kan de machine alleen aan of uitzetten, niet de slagkracht regelen.
Het werkt veel prettige in mijn geval om wat lager in de toeren te zitten, dat ontdekte ik als ik de knop loslaat. Met de hand schakelen (PWM-en) werk wel, maar lijkt me niet goed voor de machine.

Kan ik zo'n ding achter een dimmer hangen? Geen idee wat voor een motor er in zo'n apparaat zit.

Simpele klopboormachine pakken? Scheelt ook meteen een hoop gewicht

Voor stucwerk heb je toch weinig slagkracht nodig (Anders neem je de hele muur mee). Zelfs een accuklopboormachine zou al voldoende zijn denk ik.

Ik weet niet hoe vast dat stucwerk zit, maar kun je het niet met een multitool eraf halen? (plamuurmesachtige kop erop)

rob040

Special Member

Ik kan op zoek gaan naar een andere machine, maar omdat ik deze al heb wou ik me de uitgave besparen. Een klopboormachine kan volgens mij niet alleen hameren.
Een multitool lijkt me weer te zwak, er is best wat kracht voor nodig om het er af te halen.

echtepino

Golden Member

Word lid van de Benelux DX Club

Mijn Bosch boorhamer kan ook beitelen zonder rotatie, dat heb je wel nodig. En is dus regelbaar in toerental en slagen dus.
Leen er eentje van je buurman! Dat moet je sowieso doen met powertools. :)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een klopboormachine kan volgens mij niet alleen hameren.

Ligt eraan. Meeste SDS machines wel...

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

een sds machine is per definitie een boorhamer, klopboor machines zijn doorgaans met snelspan kop, werken ook heel anders.

de grote machines met sds max zijn doorgaans voorzien van regeling, de kleintjes met sds + ook wel vaker niet. maar met een machine van 7 tientjes moet je ook niet veel verwachten.

er zit een seriemotor in, kun je met een variac prima regelen..

Wij hebben ook zo'n machine die maar een stand heeft. Zou je een dimmer controller kunnen gebruiken? Zou je voor het mooie er een moeten nemen die werkt op halve periodes in plaatst van fase aansnijding. Ik ben we geïnteresseerd in een mooie oplossing mocht je een circuit/pcb gaan ontwikkelen :)

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wat er normaal aan regeling inzit is ook niet meer als een triac dimmer. standaard ding bij dergelijke motoren in gereedschappen.

rob040

Special Member

Inderdaad, een ding van 7 tientjes. En ik had verwacht dat er een regeling in zou zitten.
Zal morgen nog een proefje doen met een dimmer die ik nog heb liggen, al is die maar voor max. 600W.
Ik heb een snelle oplossing nodig, dus op zoek naar een lichte versie beitelmachine ligt voor de hand als de dimmer geen succes wordt.