SSR blijft stroom doorlekken??

Hallo allemaal,

Ik heb thuis een aantal dingen proberen te schakelen met Fotek DC & AC SSR relay..

mijn idee was om een SSR -10 DD (dc dus..)

te gebruiken om een mechanisch (conrad noemt t een industrieel relais? aan te sturen...

(plaatje klopt niet helemaal.. het relay hoort 2 x NO te zijn)
deze mechanische relais schakelt plus en min (NO) door naar..

plus gaat naar een tweede ssr relay (SSR-25 DA) een AC relais dus..
min gaat meteen door naar het stopcontact..

en dan dit 4 keer onder elkaar...

nu is het rare.. of misschien ook niet?

dat de tweede en de derde SSR 25 DA altijd aan blijven?? Of anders gezegd.. de stroom blijft doorlopen..?? het lampje op de relais gaat wel uit en aan, maar de lamp gaan niet uit.. (ook als ik de lampen die op 1 en op 4 verwissel met de lampen in 2 en 3)

de eerste en vierde SSR 25 DA gaan met gemak aan en uit.. de middelste niet..

Nu dacht ik dat het iets te maken had met het verkeerd aansluiten van de relays.. dat in op pin 2 ipv op pin 1 op de SSR 25 DA moest.. maar dit lijkt ook weinig uit te maken??

het vreemde is dat t lijkt alsof AC relay 1 en 2 en AC relay 3 en 4 minimaal verbonden zijn, maar toch stroom aan elkaar doorlekken..??

Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Of beter nog? Hoe dit op te lossen..

Veel guides op internet hebben het over plus en min beide aansluiten op de AC SSR? maar dit lijkt raar??

Wie kan helpen??

GJ_

Moderator

Een SSR zal altijd lekken. Als je een LED lamp hebt met een laag verbruik zal die ook altijd wat blijven branden.
Hou er ook rekening mee dat de meeste van die SSR's geen DC schakelen: die schakelen alleen in de nuldoorgang uit.
Let op wat er op de SSR staat: 5..60Vdc werkt wel op 12Vdc, 24..380Vac niet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 17 december 2019 14:53:04 (15%)

Lambiek

Special Member

Ik weet niet wat je wil maken, maar ik vind het er nogal omslachtig uitzien. :)

Waarom een mechanisch relais aansturen met een solid-state relais, terwijl het ook alleen met een solid-state kan.

En ja, een solid-state relais lekt iets. Die zal nooit helemaal nul volt worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Je gebruikt een SSR of een mechanisch relais, niet beide (dat heeft geen zin)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Twee SSR's en een gewoon relais om 1 contact te schakelen .... het zou kunnen, maar dat kan vast veel makkelijker.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een paar muisklikken verder en je ziet dat deze SSR een lekstroom van 3 mA heeft.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dat een SSR altijd "lekt" wist ik inderdaad al..
vandaar deze (beetje omslachtige) opstelling..

de eerste dc relay regelt de 220v voor de laatste relay dat is het idee..

ik snap dat niet iedereen meteen snapt of begrijpt wat ik bedoel...

MAAR :P

heeft iemand wel een idee waarom ik als ik de signaalkabels uit tweede en derde AC relays haal.. er toch stoom blijft doorstromen??

terwijl bij de eerste en de laatste relay een ledlamp van zacht branden naar volledig branden te regelen is?

Ik weet dat ik het heel scheef uitleg..
Misschien heeft iemand een vraag zodat ik het iets duidelijker kan uitleggen nog??

ps. de schakeling tussen dc ssr en de mechanische werkt trouwens perfect.. dus niet het idee dat het daar aan ligt?

Misschien moet ik mijn vraag gemakkelijker of beknopter maken??

Als ik vier SSR AC relays achter elkaar aansluit..
Dus alle ingaande stroom vanaf een punt..
alle uitgaande (geschakelde) stroom naar elk hun eigen stopcontact..

Hoe zou het dan kunnen dat relay 2 en 3 meer "lekstroom" hebben dan 1 en 4?

Hoe kan ik dit nameten of controleren..
en beter misschien nog??

is er een oplossing door de relays bvb anders aan te sluiten, dit probleem op te lossen?

Arco

Special Member

Als de lamp volledig blijft branden is dat uiteraard geen lekstroom. Er is dat wat anders mis met de installatie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 18 december 2019 14:46:19 schreef theOracle1984:
is er een oplossing door de relays bvb anders aan te sluiten, dit probleem op te lossen?

Zoals al eerder is gezegd, een solid-state relais wordt nooit helemaal 0V. Er zal altijd een kleine spanning blijven staan en als je daar dan bijv. een ledlamp op aansluit die maar 30mA trekt dan blijft die branden of na smeulen. Niets aan te doen. Daar zijn die dingen ook niet voor om zulke kleine belastingen te schakelen.

Als je daar vanaf wil gebruik dan normale relais met de juiste spoelspanning die voor jou geschikt is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.