KillerB, ik heb de draad op dezelfde manier als jorrit op beide spoelen vastgezet(tussen 2 moeren).
Zolang je de toroid niet te hoog zet hoef je je geen zorgen temaken over corona ed. Wil je de toroid hoog boven de laatste winding zetten zul je de bovenste windingen en de aansluiting op de schroefdraad dik moeten isoleren.
Zelfhelend? Zitten er kaboutertjes in verstopt met een gereedschapskist die de boel ff gaan bijwerken nadat er schade is geleden???
nanoprobes geleent van the Borg, werkt veel beter ![:)](/images/smilies/smile.gif)
Bij een zelfhelende condensator verdampt er bij doorslag genoeg aluminium rond het gat in het dielektrum dat er daar geen doorslag meer zal plaats vinden, als het goed is tenminste. Wel neemt de capaciteit iets af. Volgens mij wist je dit al, maar goed ![:P](/images/smilies/puh2.gif)
Om de redenen die je al aangaf vervang ik ze toch maar.
Volgens mij zijn IGBT over het algemeen vrij traag en niet geschikt om 1 Mhz te schakelen zoals in dat schema met die spoel.
IGBT's en ook MOSFET's kunnen wel hoge stromen aan, maar kunnen niet bijzonder veel watt's dissiperen. Je moet ze dus volledig in saturatie als schakelaar open sturen, met een blokgolf dus.
IGBT's hebben een grote gate capaciteit, wat nog wat eisen aan de driver stelt. Die moet een flinke stroom kunnen leveren om de IGBT snel open tezetten.
Serieus coilen met IGBT's kan zeker
http://www.scopeboy.com/tesla/index.html
Moet je maar bij tesla 4 kijken. Een sstc met 2 600A 1200V IGBT's in een halfbrug. Maar zoals je ziet komt er een flinke berg elektronica bij kijken om dat werkend te krijgen. De resultaten zijn er dan ook wel naar.
Als meer wil weten over SSTC's met IGBT's moet je maar googlen op DRSSTC (dual resonant solidstate teslacoil). Dan vindt je genoeg denk ik.
Die spoel van rayer geeft met dat schema iets van 2 of 3 cm corona geloof ik.
Ik was wat aan het klooien en het kan ook met 1 weerstand 1 mosfet (IRFS630), een primaire spoel en een secondaire spoel. En een functiegenerator om hem optestarten, simpeler kan niet toch ![:)](/images/smilies/smile.gif)
Of die diodes zwaar moeten zijn zie ik zo snel niet, die rechter twee moeten wel snel zijn in iedergeval.