230V regelen

Ik heb 3 ventilatoren die werken op 230V. Deze zijn niet echt luidruchtig, maar ik wil ze graag kunnen regelen dmv. een lichtdimmer. Maar nu weet ik van vroegâh nog dat een fan de eigenschap heeft dat als je het voltage naar beneden brengt, hij op het laatste moment dat ie nog kan draaieb, nog vrij veel ampere vraagt. De fans die ik wil regelen zijn samen ongeveer 50W en nu vroeg ik me af of ik dit met een gewone lichtdimmer kan regelen. En als dat niet kan, watvoor dimmer moet ik dan nemen?

volgens mij moet dit gaan met een gewone lichtdimmer. ik ben een amateur in dit, maar volgens mij staan halogeen spotjes ook parallel geschakeld, dit kan oplopen tot 5 spotjes en dit maakt 250W. dat wil zeggen een stroom van ong 1.1A en een dimmer kan dit normaal gezien regelen, deze halogeenspots. als jij 3 * 50W parallel zet is dat 150W en dit maakt een stroom van 0.65A, normaal moet een dimmer zeker kunnen verdragen. sla me niet dood als ik er volledig naast zit.

Let bij de aanschaf / bouw van je dimmer wel dat hij een INDUCTIEVE belasting kan hebben en niet aleen maar een OHMSE belasting.

Is een groot verschil.

GR Richard

Niet dat ik er vanuit ga eigenlijk, maar moet je geen dimmer met fase aansnijding hebben? of hebben al die dimmers waar de mensen het hier nu over hebben het daar over?

Volgens mij was het altijd zo dat een motor of ventilator met koolborstels (en juist daar ga ik niet van uiT) een dimmer met fase aansnijding nodig had, of zit ik er naast?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Volgens mij is een dimmer met TRIAC en DIAC altijd al een FASE aansnijder, maar in een "normale" lichtdimmer kan je geen inductiefe belasting hangen, daarvoor moet er in de dimmer een en ander anders worden aangesloten, weet alleen nu niet wat.

Het is zo dat je de EMK van de spoel niet door je dimmer heen jaagt, anders gaat ie stuk net als het uitschakelen van een relais waar bij je over de schakel transistor geen diode hebt geplaatst en de EMK door je tor heen gaat en overlijd.

GR Richard.

FF naar een schema zoeken op Google ofzo voor een inductieve dimmer.

Ik heb vanmiddag een dimmer gekocht die ook inductieve last aankon, hij is namelijk bedoelt om halogeen spotjes te dimmen. Mijn fans werken er prima mee, bedankt!

Perfect. Niet te duur hoop ik :):):)

Gr Richard