DVD via SCART - geen normaal TV beeld

Ik heb een probleem dat vergelijkbaar is met enkele zeer oude posts op dit forum, maar niet helemaal gelijk, en ik weet niet of de antwoorden daar ook op mijn probleem van toepassing zijn. Vandaar deze post:
Ik heb een DVD speler, en als ik deze aangesloten heb via SCART, dan krijg ik op mijn normale TV kanalen geen beeld meer maar in plaats daarvan een niet-gesynchroniseerd beeld van de DVD speler. Wel gewoon geluid van de tuner.
Ik vind het normaal dat wanneer ik de DVD-speler aanzet, dat de TV dan automatisch overschakelt naar het A/V kanaal, maar ik moet toch gewoon terug kunnen zappen naar de overige TV kanalen?
Wie kan mij helpen?

Heb je stomtoevallig ook een Videorecorder op dezelfde scartlijn staan?
Dus [DVD]---[Video]---[TV]

May The Force be with you...

Bep, als je de DVD speler uit hebt staan is het dan ook???

GR Richard

PS. En wat is het merk van je KTV. :):)

[Bericht gewijzigd door Elektronica1 op zaterdag 23 oktober 2004 17:54:20

Het is een nieuwe Grundig DVD, en een +/- 5 jaar oude Aristona TV. De videorecorder heb ik niet op dezelfde SCART; hiervoor gebruik ik nu de gemoduleerde uitgang van de video.
Als de DVD speler helemaal uit staat dan heb ik weer gewoon beeld terug. Maar dat is dan ook de enige manier (naast het eruit trekken van de SCART)...

Dan heeft het toch zeker te maken met de manier waarop de DVD speler de scart aanspreekt. Kan je in het menu van de DVD speler / setup niet kiezen voor een andere NORM dan RGB bijv. gewoon CVBS. Misschien is dan het probleem over. Anders gaarne nog even het model / merk van de DVD speler erbij vermelden dan kan ik nog even verder voor je kijken.

GR Richard.

Ik heb precies hetzelfde probleem als Bep.
En ik heb een TV van Akai en een DVD-speler van Philips.

Ik kan er echter prima mee leven. Als de DVD-speler op stand-by staat, is er geen probleem. Als als ik 'm aanzet is dat om een DVD te gaan kijken. Dat de andere TV-kanalen (en de 2e video-ingang voorop de TV!) niet meer werken, vind ik geen probleem.

Maar dat is het natuurlijk wel een probleem. Dit kan niet normaal zijn.

Moet iets op te vinden zijn.

GR Richard

Ik heb nog even verder getest. Ik heb een tulp-naar-scart-verloopje op m'n TV gezet. Als ik m'n DVD-speler nu via een tulpsnoertje aansluit heb ik 't probleem niet.

Het enige verschil is (lijkt mij) dat de TV nu niet de schakelspanning van de DVD-speler op pin 16 krijgt. Kennelijk zorgt die spanning ervoor dat altijd het scart-beeld wordt getoond. Alleen de sync wordt dan nog bepaald door de tuner danwel de 2e video-ingang.

Op 24 oktober 2004 21:36:46 schreef GvdH:
Ik heb nog even verder getest. Ik heb een tulp-naar-scart-verloopje op m'n TV gezet. Als ik m'n DVD-speler nu via een tulpsnoertje aansluit heb ik 't probleem niet.

Het enige verschil is (lijkt mij) dat de TV nu niet de schakelspanning van de DVD-speler op pin 16 krijgt. Kennelijk zorgt die spanning ervoor dat altijd het scart-beeld wordt getoond. Alleen de sync wordt dan nog bepaald door de tuner danwel de 2e video-ingang.

Ik krijg dus het idee dat de DVD op RGB wil maar de sync dus niet schakeld en dus samen met de sync van je TV in de war gaat. Dat ze daar nou nog steeds geen standaard voor hebben gemaakt, ik bedoel dat het aan de fabrikant is of hij de scart voor S-VIDEO, RGB of gewoon CVBS geschikt maakt en dan maar hoopt dat de KTV waarop een en ander wordt aan gesloten het begrijp.

Als je ook op Google kijkt naar de verschillen die je bij scart pluggen hebt die op KTV, VIDEO of DVD zijn gemonteerd is het al niet meer te volgen, heb ik nou die of heb ik nou die andere.

Dan is het soms ook in de gebruiksaanwijzing niet meer te volgen welke scart je nu hoe moet instellen om het allemaal naar behoren te laten werken.

GR Richard

Graag zou ik proberen wat er gebeurt als ik de DVD spele op standby zet. Maar helaas, hij heeft (blijkbaar) geen standby stand!?! Er zit in ieder geval geen standby-knop of de AB. En ook niet op het apparaat zelf. Is dat gebruikelijk bij DVD spelers? Het is trouwens een Grundig GDP1100.

Op 24 oktober 2004 21:36:46 schreef GvdH:

Dit lijkt eerder op een RGB-signaal wat de fast-blanking input van de scart gebruikt, en niet op de schakelspanning van de TV, dan zou de TV nl. volledig op scart omschakelen.

De oplossing is idd. gebruik maken van een normaal videosignaal en 'met de hand' op scart omschakelen.
Je zou ook nog S-video kunnen overwegen.