Je moet even stoppen met "3 bytes per atmega". Het is lastig als je steeds "rekenfouten" blijft maken.
6 meter per seconde en 3 meter levert 500ms, niet 100ms op.
Even totale doorvoer berekenen:
6 meter per seconde, 600 lijn-scans per seconde. Simpel. Hoe groot een object is: maakt me niet uit. Iedere lijn is 288/6 = 36 bytes.
Totale doorvoer: 21.6kbyte per seconde.
Als we de boel over een serieel lijntje moeten sturen dan is ongeveer 200kps genoeg. Fijn om te weten. Ik zou denk ik niet voor 200 of 250kbps communicatie kiezen, maar eerder voor 500kbps of 1Mbps. Als er niet bijvoorbeeld uiteindelijk voor USB gekozen zou worden wat zowiezo al sneller gaat.
Maar in ieder geval hebben we bepaald dat het niet om absurde hoeveelheden data gaat en dat we het "real-time" naar een master controller kunnen sturen.
-----------
Intermezzo. 6 meter per MINUUT is 100ms per LIJN. WHOA! Als de fout niet in de berekening zit maar in de bron-gegevens, dan zit je het WEEER onnodig moeilijk te maken voor ons om te helpen: WEER zitten we te werken met foute gegevens.
Op 20 april 2020 20:56:11 schreef trix:
- uitgangspunt = de "scan" uit te voeren met 6 mtr./sec (kan meer of minder worden, afhankelijk v/d mogelijk heden).
Dan nog 60x langzamer moet kunnen. Ik blijf effe mikken op gewoon 6m/s zoals je hebt aangegeven.
-----------
Ik ben het met je eens met dat "looplicht". Maar ik den niet dat je dat met maar 1 lampje tegelijk kan volhouden: volgens mij haal je dan de scantijd niet. Als je er voor kan zorgen dat iedere TSOP maar een stuk of 10 TSAL's kan zien dan kan je een fors aantal van die looplichten tegelijk laten lopen.
Iedere TSOP, ik heb het datasheet er bij gepakt. Doet er volgens spec ongeveer 0.4ms over om te reageren op een inkomend signaal. Ik zou zeggen: Reken even op 1ms. Dat betekent dat je met een enkel looplicht 288 ms bezig bent. Als je 6m/sec gaat, dan is dat 600cm/sec = 1.6ms/per sample. Dan heb je niet de tijd om een looplicht te gaan doen.
Goed. Hier stop ik met het ontwerp. Eerst moet duidelijk zijn of het 6m/s of 0.1m/s is.
Voor het "data vergaren en doorsturen met een microcontroller" is het geen probleem om het 60x sneller te doen dan wat je nodig hebt... voor de TSOP ontvangers echter wel. Dus zeg het maar wat het is.