Ik ben op zoek naar een Westers alternatief voor een Russische chip

Ik heb een Russisch buizenklok. Helaas blijkt een chip het te hebben begeven.

De chip werd op een wat bijzondere manier gebruikt. Het lijkt erop dat het enige doel was om een signaal te inverteren en op te schonen. Maar het kan ook zijn dat met de chip juist bewust een vertraging werd gecreëerd (??).

Ik heb begrepen dat Russische chips over het algemeen nagebouwde Westerse chips zijn en daarom heb ik goede hoop dat er een equivalente Westerse chip bestaat. Ik ga ook proberen om wat exemplaren uit Rusland te krijgen, maar ik weet niet of dat gaat lukken.

Bijgaand een foto van de chip zoals die in de klok zit en bijgaand ook de schakeling, die ik na wat speurwerk heb kunnen vinden ;-)

De kapotte schakeling is de bovenste helft van de chip op de foto, wat overeenkomt met de onderste helft van het schema.

Input: pinnen 1 en 2 (samen). NC: 3, 13 en 14.
Output: pin 12.
Het geheel werkt op 5V.

Is er iemand hier die een courante chip kent die een soortgelijke interne logische schakeling heeft?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je 3, 13 en 14 niet nodig hebt, zou de grootvader aller logicachips het hier goed doen: de 7400. Daarvan 1/4, namelijk één NAND-poort.

Maar ik denk dat iedere navolger het ook wel zal doen, zolang het maar een NAND is die uit 5 V gevoed kan worden.

(De bijschriften betekenen: ingang; aux ingang; uitgang.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

1,2,12 en 6,7,10 zijn gebruikt, dus je hebt 2 nand poorten nodig...
De puntmuts met de mislukte 6 erachter in het typenummer betekent inderdaad dat 't een nand of nor poort is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Het ziet er uit als een expandable 3-input NAND, daar bestaat geen equivalent van voorzover ik weet, maar misschien zit er in die obscure Siemens F-serie iets.
Hier is-ie geschakeld als een dubbele inverter, dus de boel weer werkend krijgen is niet zo heel spannend, je zou een 74HCT1G04GV of equivalent kunnen inzetten.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Bedankt voor de reacties! Helder.

Ik ga alleen de kapotte gate vervangen door een inverter of NAND met gekoppelde inputs en hoop dat ik op de langere termijn nog ergens een originele K106??1 (K106LB1) chip op de kop kan tikken.

De puntmuts zoals Arco het noemt komt volgens mij niet uit Russisch Cyrillisch (die gebruiken een hoekige variant ervan die ik in dit venster niet ingevoerd krijg), zou het kunnen dat je chip Bulgaars is? Ik ben niet zo thuis in halfgeleiders uit het oostblok, maar misschien helpt het je in de zoektocht.

Het ziet er overigens wel uit als een hopeloos inefficiënt gebruik van ICs in een tijd dat die zeker niet gratis zullen zijn geweest.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 10 mei 2020 09:15:31 (18%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die puntmuts is grieksachtig, maar het IC gaat zonder meer Russisch zijn. Ik denk dat de Cyrillische letter niet printbaar was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Op 10 mei 2020 09:13:08 schreef Kruimel:
... hopeloos inefficiënt ...

De definitie van het oude sovjet systeem. :P

@maartenbakker
Zie voetnoot 14 van de pagina waar Arco naar linkt:

The Soviet IC designation system is described in detail on Wikipedia. There are a few complications that make a chip's designation different from the labels printed on the chip. Because ? and ? (Cyrillic L and P) look similar on small chips, the chip labels use Λ (Greek L) in place of ? (Cyrillic L). The Greek D (Δ) may replace Cyrillic D (?) to avoid confusion with Cyrillic ?. Moreover, names for commercial chips start with K, unlike the military chips used in the clock. Thus, a chip labeled "Δ134 Λ?2A" appears in databooks and on the web under the name "?134??2".

Cyrillisch gaat niet helemaal goed geloof ik...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

De cyrilische L en de griekse lambda hebben een hoop gemeen. Lowercase zijn ze het zelfde. Het zou best kunnen dat er gewoon andere manieren zijn om de cyrillische L te schrijven net als de griese lambda.

Ik googlde zojuist even op russan letters en krijg dan veel plaatjes waarbij de L als PI is geschreven maar dan met het haakje aan de andere kant. En d'r staat er 1 tussen(*) met de puntmuts tussen de K en M!

(*) En dan zeg ik: Punt bewezen, niet verder zoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 mei 2020 09:13:08 schreef Kruimel:
De puntmuts zoals Arco het noemt komt volgens mij niet uit Russisch Cyrillisch (die gebruiken een hoekige variant ervan die ik in dit venster niet ingevoerd krijg), zou het kunnen dat je chip Bulgaars is?

Het Cyrillisch kent nogal wat oude schrijfwijzes die tegenwoordig niet meer voorkomen.

De vriendin die mij in Oekraïne uitnodigde vond het erg leuk om mij allerhande woorden voor te schotelen om te kijken of ik ze in ieder geval uit kon spreken (weten wat ze betekenen is lang niet altijd vanzelfsprekend).

Zo ook een kerstgroet in de etalage van een winkel die ik maar niet kon ontcijferen: bleek de Cyrillische D ( Д ) L ( Л ) nogal eens ouderwets geschreven te worden, waardoor ik ze niet herkende.

Helemaal leuk (en voor mij niet meer te ontcijferen) werd het met een restaurant waar de letters in Gotische stijl aan de gevel hingen. Dat was echt niet meer te doen ;)

Op jouw chip staat vermoedelijk dan ook een L of (vervelender) zelfs een P ( П ) : die krijgt dan een extra haaltje, maar dat zie je niet op zo'n kleine afmeting.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Er zijn wel halfgeleiderfabrikanten geweest in Bulgarije (Pravets, moest ik ook opzoeken). Naar mijn weten wordt de "puntmuts" in Bulgarije en een paar andere landen tegenwoordig ook nog gebruikt in plaats van de hoekige variant, want Cyrillisch is niet overal gelijk en in zo een geval kan het natuurlijk van meerwaarde zijn als je aan het zoeken bent.

Op 10 mei 2020 09:54:48 schreef rew:
De cyrilische L en de griekse lambda hebben een hoop gemeen. Lowercase zijn ze het zelfde. [...]

Cyrillisch is afgeleid van Grieks, dus de gelijkenis is geen toeval, maar lowercase zijn ze volgens mij niet hetzelfde:

Russisch (!) Cyrillische El:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Cyrillic_letter_El_-_uppercase_and_lowercase.svg/320px-Cyrillic_letter_El_-_uppercase_and_lowercase.svg.png

Griekse Lambda:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/Lambda_uc_lc.svg/200px-Lambda_uc_lc.svg.png

Maar soit, dit is inderdaad bijzaak. Het viel me gewoon op toen ik het zag en dacht dat het misschien zou kunnen helpen. Helaas heb ik er nu eerder een dwaalspoor van gemaakt. :X

Op 10 mei 2020 09:30:49 schreef Arco:
Ach,

In dit klokje uit de Soyoez zaten er al meer als honderd... ;)
http://www.righto.com/2020/01/inside-digital-clock-from-soyuz.html

Leuk stukje om te lezen ook.

Het heeft me gisteren best wat tijd gekost om erachter te komen wat voor chip het is. De Wikipedia pagina had ik gevonden en ook een (andere) blogpost van Ken Shirriff (http://www.righto.com/2020/03/looking-inside-vintage-soviet-ttl-logic.…)

Dat de 'Lambda' een Cyrillisch L moest zijn, vermoedde ik al, maar heb ik ook bevestigd gekregen: het is een schrijfletter.

Dat de 'K' soms achterwege wordt gelaten (zoals op deze chip), stond in de Wiki.
Dat de laatste vier cijfers de prod. datum waren - dat kwartje viel pas laat.

Overigens ben ik 100% zeker van de werking. De onderste helft van de chip werkt nog prima (en enkele aanpalende chips ook). De scoop bevestigde de functie.

Het is wel jammer dat de chips niet makkelijk te vinden zijn. Men lijkt meer geïnteresseerd in de 0.08 gram goud die erin schijnt te zitten...

Oh, en de fabrikant van de chip zit in de Russische plaats Voronezh. In business geweest tot 2011. En Laat Voronezh nou ook de naam van mijn geliefde klok zijn! ;-)

Thevel

Golden Member

Nog heel even terugkomend op russisch schrift. Uppercase en lowercase drukletters zijn identiek, alleen verschillend in afmetingen. Citaten en schrijfletters worden in een font gezet dat afgeleid is van het handschrift. De letter l is daar gewoon een piekje omhoog inderdaad als ik me goed herinner. Er zijn woorden die op het eerste gezicht alleen maar uit piekjes omhoog bestaan, en dat maakt het ontcijferen lastig.

Een ander geintje dat je pas ziet als je het snapt, is de schrijfletter voor onze letter t: de m. Probeer maar eens een cyrillsche (of latijnse) T vloeiend te schrijven.

In diezelfde categorie ook de Z, die ze eigenlijk net zo schrijven als bij ons vroeger (de griekse lijkt er ook zeer sterk op) en de cyrillische drukletter 3 is daar ook weer onmiddelijk van afgeleid door hem een stukje omhoog te schuiven tot op de regel.

@Fatbeard: makes sense
@Arco: leuk leesvoer :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De "puntmuts" is geen letter maar een symbool:

RCgoff said...

I'm russian electronic engineer and want to add a few remarks. Actually chip name is not "Δ134 Λ?2A" but simple 134??2?. Delta-shaped sign isn't a letter but just a triangle. The triangle sign on Soviet ICs means "handle with care", "sensible to electrostatic discharge". By default all 4000-like CMOS IC had this triangle, and in addition, some TTL chips too.

Willem

Ik denk dat het ene gebruik van een letter het andere niet persé uitsluit. Het is logisch dat de Cyrillische D in typenummers vaak niet gebruikt wordt om verwarring met de A te voorkomen, dus dat zal ook wel kloppen.

Overigens komt op deze chip geen delta of driehoek op voor maar een lambda op een plek waar geen dubbelzinnige betekenis mogelijk is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 10 mei 2020 16:31:14 (65%)