Led aansturen via DDR4 ram slot op PC moederbord.

Shiptronic

Overleden

De PC vertuurt een signaal , "stop laden" , en de telefoon stopt met laden?

Maar je hebt toch een multimeter liggen, gewoon even meten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Mijn USB poorten geven namelijk in sleepmode geen spanning af.

Dan sluit je daar toch je led op aan. OF gebruik je dit on te zien dat je in stand-by of slaapstand ben.

Met onderstaande schakeling gaat de led aan als je USB spanning wegvalt. Deze spanning is dan links in het schema waar nu afwisselend 0 of 1 staat. De 9V is dan je 5V van de PC.

https://electronics.stackexchange.com/questions/459449/can-anybody-exp…

https://www.petervis.com/Education/logic-gates/transistor-logic-not-gate-inverter/transistor-logic-not-gate-circuit.gif

Nou, via de USB poorten zal ik er dan blijkbaar ook niet komen vrees ik. Een ledje eraan hangen is dus geen intelligent ding dat zich softwarematig kan aan en afmelden vrees ik :) . Dat verklaart gelijk ook waarom de USB ontvangers dus nog wel spanning blijven krijgen en niet mijn gsm tijdens opladen.

maartenbakker

Golden Member

Mijn afkeer van de DIMM-extensie was vooral gebaseerd op het idee dat je van het geheugen wilde aftakken met een tussenstukje. Op een ongebruikte slot zou het inderdaad geen problemen moeten geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Wel uitkijken als je de 1.2v aftakt; die kan meestal honderden amperes leveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@benleentje : Zo een gelijkaardig schakelingetje had ik ook al in gedachten.
Toch dat gaat ook niet gaan omdat de spanning die de schakeling krijgt de PC voedingsspanning is (de 9V op de tekening) en die gaat ook uit bij sleepmode, dan gaat je led dus ook niet meer branden. Dat was nou net iets te makkelijk geweest vrees ik :'( .

De enige mogelijkheid die ik overhield is dus de voeding voor de RAM modules te gebruiken al zijn er hier zeker mensen die mogelijk nog veel betere, gemakkelijkere manier zullen weten hieromtrent.

We komen dus weer bij start uit lijkt me. Het vinden van een soort van extensie, flatkabel of een slecht ddr4 ram kaartje wat ik slopen kan tot er alléén nog bijna alléén de aansluitconnector overblijft.

Arco

Special Member

Ik zou alleen aan die dram gaan sleutelen als 't echt niet anders kan. (knipperend ledje is nu niet echt iets noodzakelijks, meer een 'gizmo'...)
Of 'ie slaapt weet je meteen als je een toets of de aan/uit schakelaar indrukt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

en die gaat ook uit bij sleepmode, dan gaat je led dus ook niet meer branden.

Als die spanning ook uit gaat dan gaat ook je geheugen uit dus van je geheugen aftakken vervalt dan ook.

Maar je PC voeding maakt ook een 5V stand-by spanning die altijd aan is ook als je pc uit staat. Vanaf die 5V naar de 5V van de normale voeding kan je dan wel mijn schakeling toepassen

maartenbakker

Golden Member

Op 26 mei 2020 20:08:19 schreef Arco:
Wel uitkijken als je de 1.2v aftakt; die kan meestal honderden amperes leveren...

Vcore voor de processor wel, de voedingslijn voor het geheugen kan veel lichter zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, de opmerking van benleentje zet me wel even aan het denken.

Op 26 mei 2020 22:42:45 schreef benleentje:
[...]Als die spanning ook uit gaat dan gaat ook je geheugen uit dus van je geheugen aftakken vervalt dan ook.

Maar je PC voeding maakt ook een 5V stand-by spanning die altijd aan is ook als je pc uit staat. Vanaf die 5V naar de 5V van de normale voeding kan je dan wel mijn schakeling toepassen

> Dat lijkt me ergens juist te zijn toch de ram moet toch (gedeeltelijk) onder spanning blijven om te toestand te "onthouden" van net voor het in sleep mode gaan ? ! Dus ergens moet die nog spanning krijgen ! Misschien via één aansluitdraad van de 5V of de 12V ? Denk het niet maar het kan bijna niet anders. Er is nog een tweede reden en dat zijn de USB poorten. Die blijven dus soms ook onder spanning staan dus die moeten ook voeding van ergens krijgen. Of is daar de 5V standby voor verantwoordelijk ? Deze kan echter maar een paar ampere's leveren dus dat betwijfel ik.

Wat het schakelingetje betreft : de 5V spanning zou dus de input zijn (basis van de transistor) en de 5V standby als voedingsspanning. Toch, zoals ik al eerder vermelde, de standby blijft altijd aan, ook als de PC uit staat wat er dus op neerkomt dat de led altijd zou blijven branden. Daar zijn we dus ook niet mee geholpen.

Maar wat de opmerking van Arco betreft !

Op 26 mei 2020 17:58:45 schreef Arco:
Als dat opladen gewoon via een 'domme' kabel gaat (geen data) dan wordt 'ie inderdaad afgesloten.
Windows houdt enkel USB poorten open als er een actief apparaat aan hangt wat zich softwarematig aanmeld en afmeldt. (dus niet een 'domme' stroomgebruiker is)

Hier kunnen we misschien toch ook iets mee aanvangen ?
Ik dacht zo: in sleepmode gaan de poorten ook uit behalve dus als er een apparaat inzit wat softwarematig niet "dom" is. Als ik nu eens "iets" aan een poort hang, waar ik in principe eigenlijk niks hoef mee aan te vangen en niet echt nodig heb (iets goedkoop) zal dat een poort onder spanning houden en daartussen een kabel of stekker plaats zodanig ik de spanning via daar kan aftakken ?
Dan ben ik er mogelijk ook uit.

benleentje

Golden Member

Als de PC in sleepmode is controleer dan de spanningen uit de voeding eens welke er allemaal uitgaan. Maar het kan bijna niet anders dat als de 5V uitgaat de 3,3v ook mee gaat die zijn namelijk intern in de voeding samen. Uit de 5V word ook de 3.3V gehaald. En dan kan het bijna ook niet anders dat de 12V mee uit gaat. En als alle spanning uit zijn is er niets meer om de geheugen van spanning te voorzien. De 5V stand-by is daar niet sterk genoeg voor.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 27 mei 2020 17:27:03 (17%)

Mja, zo denk, of beter, dacht ik er tot hier toe eigenlijk ook wel over maar nu ik wat meer met deze materie bezig ben kom ik tot de conclusie dat er met deze redenering toch iets "niet in orde is" . Het RAM geheugen blijft toch nog functioneren tijdens sleepmode om de laatste Windows sessie te bewaren op het moment dat slaapmode ingeschakeld wordt. Ook bepaalde USB poorten blijven nog spanning krijgen want zoals eerder gezegd blijven mijn ontvangers voor draadloos keyboard en muis nog werken. Die moeten dus toch ook van spanning voorzien worden nietwaar !

Even hierover wat zoekwerk verricht en ik heb onder andere dit gevonden :

https://computertotaal.nl/artikelen/pc/in-3-stappen-optimaal-energiebe…

Zie vooral de teksten in de bijlages hieronder.

In de handleiding pag. 35 zie ik dat er rechtsonder status LEDS zitten. (CPU/DRAM/VGA/BOOT)
Doen die iets in sleep mode?

Of je USB poorten in sleep mode wel of geen spanning geven kun je beter eerst met een multimeter meten en niet met je telefoon. Je telefoon zal nl. behoorlijk wat stroom vragen waardoor de poort wordt afgesloten.
Als je multimeter dan spanning meet dan probeer je het eens met een weerstandje of je er een milliampère uit kunt krijgen.

Kun je niet een Hall effect sensor langs een voedingslijn leggen?
Als er vlakbij stroom loopt dan geeft deze een signaal.
Dit verwerk je dan in een aparte schakeling die je vanuit de 5V standby voedt.

benleentje

Golden Member

Toch dat gaat ook niet gaan omdat de spanning die de schakeling krijgt de PC voedingsspanning is (de 9V op de tekening) en die gaat ook uit bij sleepmode,

Dat is tegenstrijdig met het geheugen blijft actief het zijn jouw woorden waarmee ik probeer jouw probleem op te lossen. In slaapstand blijft de CPU namelijk ook aan in een speciale deepsleep modus HEt kan zijn dat dit allemaal op de 5Vsb werkt.

Ik had gisteren wat anders gelezen over de slaapstand. Maar het maakt verder niet uit. In slaapstand zet jouw syteem alle USB poorten uit behalve de USB1.1 poorten of de poorten waar keyboard en muis opzitten. Deze moeten in de slaapstand actief zijn zodat je ze met een bepaalde toest of beweging van de muis de PC kan activeren.

Dus van een USB die uit gaat in de USB kan je dan het signaal pakken om mijn schakeling te laten zien dat je in de slaapstand bent

In de handleiding pag. 35 zie ik dat er rechtsonder status LEDS zitten. (CPU/DRAM/VGA/BOOT)

Ik heb ook een Gigabyte moederboard en de leds zijn bij opstarten eerst allemaal aan. En gaan op volgorde van CPU/DRAM/VGA/BOOT een voor een uit.

Ik weet niet wat ze in slaapstand doen gebruik dat nooit.

Waarom niet gewoon uitzetten?
Of de sluimerstand gebruiken als je je programma's per se open wilt laten staan

Staat je pc gewoon uit en alsof die 5 seconden uitmaakt, je pc is toch opgestart voordat je zit

Heb hier eens het één en ander zitten nameten.

Het blijkt dat in slaapstand er alléén nog de 5V standby toekomt op het moederbord. Dat was eigenlijk al een beetje voorspelbaar.

Wat betreft de schakeling van benleentje waarbij ik als ingang de spanning van een USB poort zou nemen en als voeding de 5V standby : De standby spanning is dus ALTIJD aanwezig. Ook als de PC uit staat ! Dus deze schakeling kan ik niet gebruiken want anders zou de led ALTIJD branden, ook als de PC uit staat.

Dit brengt me echter bij iets heel anders waar ik hier graag ook een vraag over had gesteld.
Namelijk : wanneer de PC in gebruik is krijgen o.a RAM en CPU hun "gewone" voeding via de 5V, de 12V en de 3.3V maar als er overgegaan wordt naar sleepmode moet er dus in een fractie van een (milli)seconde overgeschakeld kunnen worden naar de 5V standby en dit zonder enige data verlies of de PC crasht natuurlijk of er is data verlies ! !
Iemand enig idee hoe dat gebeurt > in enkele bewoordingen ? Vind het wel interessant om te weten. Een UPS werkt ook zo ongeveer lijkt me.

In zover ik het nog wat juist heb blijft dus de enige mogelijkheid die overblijft het aftakken van de RAM spanning (1.2V) en hiermee aan de slag te gaan. Als dat al kan lukken !
En anders is het einde projectje.

Dus moest er hier iemand een slechte ddr4 ram module hebben of weten waar ik zo een eerder genoemde extentie flatkabel voor DDR4 connectoren vinden kan ? Ik ben kandidaat.

benleentje

Golden Member

maar als er overgegaan wordt naar sleepmode moet er dus in een fractie van een (milli)seconde overgeschakeld kunnen worden naar de 5V standby

Het geheugen en de CPU krijgt als het normaal werk meerdere spanningen. Zo heeft de cpu een aparte spanningen voor de rekenkernen, datalijnen, geheugencontroller ed. Het geheugen heeft ook meerdere spanningen apart voor de geheugenchips en voor de controlechip. Als de PC in sleepmode gaat vallen dus niet alle spanningen weg de spanningen die nodig zijn om het geheugen vast te houden die blijven. Zelfde voor de CPU die blijft ook nog 1 enkele spanning krijgen om zijn interne geheugen vast te kunnen houden.

In zover ik het nog wat juist heb blijft dus de enige mogelijkheid die overblijft het aftakken van de RAM spanning (1.2V) en hiermee aan de slag te gaan.

Die 1,2V gaat ook gewoon uit die is enkel nodig voor een deel van het geheugen waarbij het gaat om snel te kunnen werken.

De enige die weet in welke mode het is is het moederbord die ergens in de EFI/ Bios een vlag heeft aangezet ok nu zijn we in sleepmode. Dus bij een druk op de aanknop kan het moederbord een deel van de opstart/ boot overslaan.
Je zou nog kunnen kijken welke USB poorten er nog verder uitgaan als de PC uitstaat vergeleken met sleepmode echter verwacht ik daar geen verschillen.

Harwarematig gaat moeilijk worden. Softwarematig lijkt me meer kans te hebben omdat als windows naar sleepmode gaat dat anders doet dan als de PC helemaal uitgaat.
EFI/Bios update is de enige zekere oplossing.

Maar hoe belangrijk is zo een led nu helemaal laat het gaan.
Ik heb 2 maanden geleden ook een nieuwe PC zelf samen gesteld en zo goed mogelijk opgelet wat ik wou, maar toch ook weer een hoop dingen vergeten. Zo heeft de nieuwe PC maar 1 PS2 aansluiting echter mijn draadloze toetsenbord en muis combinatie heeft er perse 2 PS2 aansluitingen nodig. Op de oude toetsenbord zaten een hoop extra toetsen voor volume volgende nummer, stop pauze, rekenmachine. Ik ben nog terug gegaan naar de winkel voor een ander multimedia toetsenbord maar dat blijkt een uitgestorven soort te zijn. Ik mis die extra toetsen regelmatig maar je went eraan. Ik weet zeker dat jij ook aan je niet hebben van je LED went.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 28 mei 2020 21:36:35 (54%)

Arco

Special Member

Zoals gezegd, kleine usb controller kan ook. Windows stuurt WM_POWERBROADCAST notifications voor dat de pc inslaapt/wakker wordt...

Op 27 mei 2020 20:56:59 schreef jeroen79:
In de handleiding zie ik dat er rechtsonder status LEDS zitten. (CPU/DRAM/VGA/BOOT)
Doen die iets in sleep mode?

Die van mij lichten enkel en alleen op als er een probleem is op een van die afdelingen. Op die manier kwam ik er pas achter dat ik een RAM-kaartje scheef in het slot geduwd had (omdat de handleiding van mijn moederbord een andere montage-methode toonde dan in werkelijkheid het geval was...)

Bij gewoon opstarten lichten ze niet op en het zou me verbazen als er in slaap wel iets gebeurt, maar hé, tis mijn moederbord niet.

@ topicstarter: ook energiebeheer (volgens mij heet dat zo tenminste) van Windows (ik ga even uit van Windows) geeft geen opties?

Ik kan op mijn relatief simpele laptop zelfs de meest idiote dingen in- en uitschakelen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

Die van mij lichten enkel en alleen op als er een probleem is op een van die afdelingen.

OP een gigabyte moeder board lichten ze op als het moederbord die onderdelen aan het initialiseren is. Als dat niet lukt dan blijft die led branden.

Op mijn nieuwe moederbord met nieuwe CPU bleef de LED CPU branden, maar omdat de vga nog niet was geïnitialiseerd kon ik niet zien wat exact het probleem was. Teruggegaan naar de winkel en volgens hun moest de moederbord de nieuwe EFI update omdat mijn cpu nieuwer was dan het moederbord versie. Gelukkig hebben ze in die winkel daar een cpu voor liggen om de update te kunnen uitvoeren.

Zoals benleentje hier ook komt te zeggen gaan de led's op het moederbord even aan bij het opstarten en daar blijft het dan bij zolang er zich geen problemen voordoen met de hardware.

In de instellingen van energiebeheer kan je ook wel zaken instellen toch daar heb ik me ook al volledig in uitgeleefd zonder enig positief resultaat.

@Arco : kan je even wat beter toelichten wat je juist bedoeld met "een kleine USB controller" ? Ik heb eens gegoogeld op de zoekfunctie "mini USB controllers" en kwam uit op allemaal gamecontrollers :( . Heb je eventueel iets bepaald in gedachten hieromtrent ?

Ook eens geprobeerd met een keyboard met USB aansluiting. Dat ding open gelegd en gemeten op de controller (printje) dat erin zit en het bleek dat wanneer ik de PC in sleepmode zet ik ook nog 5V bleek te hebben (normaal dus), MAAR :( , wanneer ik de PC uitschakelde bleef ik nog steeds de 5V hebben dus daar kon ik dus ook niet mee aan de slag.

Arco

Special Member

Een PIC18F25(k)50 o.i.d... (28 pins SSOP)

BELANGRIJKE VASTSTELLING !

Ik ben hier nog wat zoekwerk gedaan en zit nu al een hele stap verder.

Met de tip van Arco in het achterhoofd dat er iets "intelligent" moest in de USB poort zitten had ik dus een USB keyboard genomen om nog wat testen uit te voeren. Als één van de laatste tests had ik de BIOS instelling ErP veranderd en wat bleek : nu krijg ik het werkende !

Heb gewoon een led parallel geplaatst over de (USB)voeding van het keyboard (massa en 5V) en zo werkt het dus wel. Het zat hem dus ook in de bios instelling.

@Arco :

Al dank voor de zeer belangrijke en noodzakelijke tip dat je iets nodig had wat zich softwarematig kenbaar maakt. Dat was duidelijk essentieel om het tot een goed einde te kunnen brengen.

Net ook je berichtje gelezen van de pic als tip. Maar, naar ik vermoed zal ik dan een printje moeten ontwikkelen, waarbij de data adreslijnen en zomeer gebruikt worden en met een programaatje om de pic tot leven te wekken. Of heb ik het totaal verkeerd ? Gewoon aansluiten op de USB poort zal wel wat te simpel zijn vrees ik :) .

Ik zoek eigenlijk een soort van heel simpel, klein en goedkoop dingetje wat dus ook die "software intelligentie" heeft om dit werkende te krijgen.
Misschien dat de USB ontvanger/stick van een draadloze muis het werk kan doen ?
Iemand daaromtrent een tip ?

Mijne dames en heren,

Het is gelukt, het werkt !

Het is me gelukt een led aan te sturen die blijft branden in sleepmode en vanzelfsprekend (zoals gewenst) natuurlijk uitgaat wanneer de computer in shutdown gaat.

Om tot een oplossing te komen ben ik helemaal teruggegaan naar mijn allereerste idee. Namelijk aftakken aan de PS/2 connector.
Daar was het bij het begin aardig misgelopen om 2 redenen : de instelling ErP die diende gewijzigd worden in het bios: Disabled > Enabled. En iets waar ik nu pas achter gekomen ben.
Namelijk de PS/2 kabel zelf, of beter, de gebruikte kleuren voor de draden erin. Ik had de vrouwelijke connector eraf geknipt zodat ik de mannelijke connector overhield om aan te sluiten op het moederbord en aan de andere kant zou ik dan natuurlijk mijn 5V hebben om de led aan te sluiten en ook de data draden maar die heb ik dus verder niet nodig. Er zaten dus 5 draden in met o.a. een zwarte en een rode , dus wat dacht ik : de zwarte is natuurlijk de massa en de rode de 5V. Niks van ! Gemeten en ik had -5V ! mmm, we draaien dus zwart en rood om: ok, nu hebben we 5V. En daarmee aan de slag gegaan. Maar dat werkte voor geen meter. Wanneer ik de led aansloot bleek de spanning te dalen naar een 2V. Dus een mogelijke oplossing ergens anders gaan zoeken > USB poorten, de ram enz, .... . Zoals uit mijn vorige posts blijkt. Nu had ik nog wat opzoekwerk verricht en het bleek dat er blijkbaar geen enkele overeenkomst, standaardisatie zit in het gebruik van de kleuren in de kabel. Je zou toch denken dat zwart de massa is en de rode de spanningsdraad (5V), niks van dus. Ben gewoon gaan meten welke draden op welke contacten komen en zo kwam ik eruit. Rood blijkt de massa te zijn en de 5V de groene. met dit gegeven en de wijziging in het bios werkt het nu zoals gewenst.

Met hierbij mijn welgemeende dank voor alle tips en de support.

benleentje

Golden Member

Je zou toch denken dat zwart de massa is en de rode de spanningsdraad (5V), niks van dus.

In signaal kabels is dat bijna nooit zo. In sommige kabels is de nummering hetzelfde als de weerstandscode zwart is dan de eerste bruin de 2de enz.

IN auto's gelden er per merk ook verschillende kleurcodes voor draden.