Ik zoek een apparaat waar ik via aux muziek naar een bluetooth koptelefoon kan zenden.
Zonder tussenkomst van een gsm, pc ed.
Volgens ik denk te lezen best 5.1.
Ik ben al aan het zoeken geweest, maar de benamingen zijn in mijn ogen verschillend en verwarrend.
Kan ik hier enkele tips ontvangen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bluetooth zender kopen en een bluetooth hoofdtelefoon (of gewone hoofdtelefoon met losse ontvanger.
Als je met 5.1 bedoelt Bluetooth 5.1: dat kan, maar de Bluetooth versie is niet erg interessant. (zolang zender/ontvanger maar gelijk zijn)
Als je met 5.1 bedoelt Dolby Surround 5.1: daar zijn wel hoofdtelefoons voor, maar meestal afgrijselijk duur (en niet veel meerwaarde)

Ik heb dit jaren geleden eens geprobeerd, een kastje gekocht audio naar BT (of anders om, omschakelbaar).
Grote probleem was de vertraging, voor gebruik bij bewegend beeld.
En, BT heeft bij mij een hoog "plug & pray" imago, maar is allemaal al weer oude ervaring dus ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

Boudie

Vervangen DOOR.

Op 27 juni 2020 14:29:47 schreef Kees frees:
...
En, BT heeft bij mij een hoog "plug & pray" imago, maar is allemaal al weer oude ervaring dus ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

Bij deze dan het tegendeel... :-) Voor wat het waard is, uiteraard.
BT gaat tegenwoordig met muziek heel goed.
Ik gebruik het om muziek af te spelen vanaf mijn telefoon of Chromebook naar een Philips BT module en JBL koptelefoon.
Ook verbinden in auto's gaat probleemloos.

Ik was er aanvankelijk ook bang voor, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer. ;-)

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

toch klein tegengeluid dan:
over algemeen werkt het prima, maar ik was van de week met mijn Sennheisser BT 4.40 en zowel telefoon als laptop verbinden:

laptop was aan het streamen en ik werd gebeld: gesprek was niet om aan te horen: Stream wordt wel onderdrukt, maar stopt niet:
gevolg is een zwaar vervormd gesprek: even laptop op stop en diconnected en terug bellen.. Toen was het wel prima.

maar dit was wellicht een extreem gevalletje..

Progger

GMT+1

ik heb op ali zo'n stick voor in je TV gekocht. kun je met een enkele knop verbinden met koptelefoon, werkt best goed.

helaas moet ie iedere keer opnieuw gekoppeld worden. kennelijk kan die met bepaalde merken TV's via de TV zelf een koptelefoon kiezen. als je hem gewoon met 5v voedt moet het steeds opnieuw.

Bedoel 5.1 BT.
Ik heb een BT koptelefoon en wil van een mixer luisteren.
BT ipv een kabel.
Wil vooral ook geen ruis.
Ben eens aan het aftasten.

[Bericht gewijzigd door kitman op zaterdag 27 juni 2020 18:10:09 (10%)]

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ruis heb je sowieso niet, Bluetooth is digitaal... ;)

Neovo Geesink

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

... Mits je er een Class D ampje achter hebt, en de output van de BT ook
uit een class D stage komt.
Anders heb je tóch weer ruis van de liniaire AMP...

Maar, dan het verhaal Class D...
Luisteren naar een gesmoorde blokgolf?!
Ik weet het zo net nog niet.

Neovo.

Storende ruis (dus geen interferentie, vervorming, artefacten) bij audio komt in het algemeen voort uit een onhandige gain structure. Enige ruis (zeg < -100 dB) is er uiteraard altijd.
Het kan komen door de gekozen opzet in- en de combinatie van de betrokken apparaten, maar ook door bedieningsfouten. Met wat aandacht is het vaak wel goed genoeg te krijgen.
Wat goed genoeg is hangt helemaal van de toepassing en omstandigheden af.

In geval van Bluetooh zou ik veel banger zijn voor compressie artefacten en vertraging. Die problemen heeft een gewone kabel niet.
Het kan acceptabel zijn of niet, afhankelijk van de precieze toepassing. Mocht het relevant zijn dan moet er goed getest worden, dit kan de kosten van het project overheersen.

Een klasse-D versterker in de gebruikelijke betekenis is overigens gewoon een analoog apparaat, dat evenzeer ruist als een lineaire versterker.

Als BT geen ruis geeft ben ik al halfweg.
De mixer geeft met kabel ook geen ruis.
Nu welk apparaat neem ik daar best voor.
ok BT zender.
Ben al gaan kijken en de meeste van die dingen zijn vooral om vb muziek van een phone naar een stereo installatie, of van een phone naar actieve boxen.
Ook zoek ik iets met eigen batterij ipv usb.
Ik ken daar niets van.

[Bericht gewijzigd door kitman op zaterdag 27 juni 2020 18:50:50 (42%)]

marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik denk dat je zoiets zoekt:
https://www.bol.com/nl/p/bluetooth-transmitter-receiver/92000001075123…

Behalve wanneer je een JBL koptelefoon hebt, die wordt niet ondersteund.

Denk het wel.
men spreekt over transmitter, adapter, receiver.
Ondertussen nog wat gelezen.
Latency, kan blijkbaar ook aan de koptelefoon liggen.
Ik zie het nergens staan in de specks, maar wat is doenbaar.

Arco

Special Member

Vooral als je tv geluid hoort is looptijdverschil tussen beeld en geluid heel storend, is dan net een slecht gesynchroniseerde film... ;)
In de meeste tv's kun je daarom de vertraging van audio-uit t.o.v. beeld instellen... (om dit op te heffen)

Arco

Special Member

Je hebt het bijna altijd bij alle digitale media. (digitale kabel, satelliet, receiver,...)

Progger

GMT+1

mengpaneel -> analoog / digitaal -> encoderen -> bufferen -> verzenden -> ontvangen -> bufferen -> decoderen -> digitaal / analoog -> koptelefoon

of

mengpaneel -> kabel -> koptelefoon

wat denk je dat meer vertraging heeft? natuurlijk heeft BT meer vertraging, maar onder de 20ms merk je weinig. als de buffer groter wordt wordt het pas vervelend. (mond staal stil en je hoort nog geluid)

Ik gebruik deze: https://www.bax-shop.nl/draadloze-audio/omnitronic-wdt-5-0-aptx-hd-blu… , vooral als BT ontvanger, maar hij is ook als BT zender te gebruiken.
Werkt op interne accu en 5 V USB (kan laden en tegelijk in bedrijf zijn, dat hebben niet al deze dingen).

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Twan , je link werkt niet, er staat aan het eind een "," teveel ;)

Op 28 juni 2020 12:57:47 schreef Shiptronic:
@Twan , je link werkt niet, er staat aan het eind een "," teveel ;)

Aangepast, de komma hoorde bij mijn getypte tekst, niet bij de link.

Ik had de Wisec besteld via Bol.com.
Weer terug gestuurd, denk bijna 1 sec. latensy.
Ik gebruikte die om met een basgitaar mee te spelen met muziek.
Bij muziek alleen valt dat zo niet op, maar nu wel.
Die omnitronic van bij Bax is dat beter?
Als je met een instrument mee speelt valt het extra op.
Misschien is BT helemaal niet geschikt om ook live instrumenten samen met al opgenomen muziek te luisteren.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Waarom geen normale zender op je gitaar, kan je live ook zonder snoer over het podium huppelen.

zoiets: https://www.bax-shop.nl/b-stock-aanbiedingen-f/product/660423/b-stock-…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 6 juli 2020 20:43:33 (43%)]

Heb ik al van Sennheizer.
Maar daar zit toch dikwijls storing op.vb tl lampen.
Voor die prijs, dat kan niet goed werken.
Mijn systeem koste + € 700, zonder oortjes.
Wist niet hoe BT werkt en dacht dat het misschien iets was.
En is erg goedkoop.

[Bericht gewijzigd door kitman op dinsdag 7 juli 2020 07:26:07 (21%)]

Ik heb geen idee hoe storend de latency van de Omnitronic is, ik gebruik hem nooit "live", alleen om muziek - zonder beeld - af te spelen.