De eerste vraag die moet worden beantwoord is deze:
Wordt gebruik gemaakt van een bij de auto meegeleverde mobiele lader, OF moet er een aparte laadbox aan de gevel komen?
Een mobiele lader is precies dat; je kan 'm in de auto meenemen. Tijdens gebruik ligt hij meestal gewoon naast de auto (of in een dure wandhouder).
Mijn ervaring (met een Audi e-tron):
1. De mobiele lader is zonder meer geschikt voor een "normaal" op 16A afgezekerde wcd. Hij zal veiligheidshalve laden met maximaal 10A (2,3 kW).
1a. Op de mobiele lader kan een andere voedingskabel (meegeleverd) worden gemonteerd. Daarmee kan je de lader aansluiten op een 3 fasen CEE-wcd. Laden gaat dan met 3x16A (11 kW). Maar nog steeds met een "losliggend" apparaat.
2. Een aparte laadbox (wallbox). Die schroef je tegen de gevel of op een paal.
Er zijn diverse modellen te koop met allemaal hun eigenschappen, zoals authorisatie met kaart (internet vereist), met sleutel, met vaste of losse laadkabel en uiteraard met diverse laadvermogens.
Voor de topicstarter maakt het onderstaande niet uit, maar misschien vind iemand mijn overwegingen en uiteindelijke keuze wel interessant.
Ik rij dagelijks niet veel; de langste ritten zijn ongeveer 160 km op een dag.
Ik hoef niet 's-morgens vroeg naar m'n werk.
Ik wilde geen uitgebreide aanpassingen aan de meterkast (waarschijnlijk 1x40 of, volgens Stedin, 1x50A).
Ik wilde wel een laadbox die me in de toekomst niet beperkt.
Zo ben ik op een Webasto Pure uitgekomen. Mijn versie doet maximaal 11 kW (er is een zwaardere van 22 kW).
Maar ik heb de mijne aangesloten op 1 fase. Dat kan en mag zonder problemen. Daarom heb ik alleen een extra groep van 16A moeten maken met eigen aardlek van 30 mA. Simpel, eenvoudig en heel effectief.
Als ik 's-avonds thuiskom en ik wil na 10 uren weg, dan is er ongeveer 35kWh bijgeladen en dat is weer precies wat ik die dag heb opgereden.
Zo kost laden niet meer dan 2x 10 seconden (inpluggen en uithalen) en kan ik elke dag weer prima op weg.
Ergo:
Een eenvoudige lader met beperkt laadvermogen is meestal ruim voldoende. Je hebt er toch niets aan dat je auto 's-nachts om 02:00 uur klaar is met laden, terwijl je misschien pas om 08:00 weer vertrekt.
Een eigen oprit is wel noodzakelijk...