Kostal Piko inverter defect

Op vrijdag 14 februari 2025 08:48:44 schreef Franssieee:
De precieze volgorde van schakelen weet ik niet, maar het idee van deze print is dat de relais vrijwel spanningsloos en stroomloos schakelen. In combinatie met de IGBT kan men hierdoor eenvoudige relais gebruiken.

De converter bij D6 voert de spanning op de bus op tot dezelfde spanning als de PV-panelen. Als de spanning op de bus vrijwel gelijk is aan de panelen dan worden de panelen gekoppeld aan bus. Voor de goeie orde: Het opladen van de grote 450V 680µF gebeurt in eerste instantie door de netspanning via de converter bij D6.

Als de panelen gekoppeld zijn aan de bus wordt de spanning geboost naar iets van 700 Volt. Deze energie komt wel uit de zonnepanelen.

Vraag:
Heb je C4 vervangen door een kwalitatief goeie condensator met lage ESR? Iets meer dan 10µF mag ook als het past. Niet alleen de capaciteit is van belang, maar ook de ESR van de condensator.

Stuur anders de print op naar mij, ik kan het hier wel vergelijken met een goed werkende print.

Dag Franssieee,

Zoals je het omschrijft had ik verwacht, bedankt voor de uitleg.
Ik heb C4 vervangen door een Panasonic C met een lage ESR.
Opsturen is wat mij betreft prima.
Laten we even telefonisch contact hebben, om het een en ander af te spreken/regelen, waarvoor alvast mijn dank.
Zou je mij je telefoonnummer wel naar mijn e-mail adres willen sturen, en niet via hier.
Groet, Ruud

vergeten

Golden Member

Ik heb de deelvoeding die niet werkt even ge-extraheerd.
Dat maakt het wat overzichtelijker.

De meeste onderdelen kan je "in circuit" meten voor een eerste indicatie.
Bij twijfel pootje lichten, en opnieuw meten.

Alle Weerstanden, diodes en C's checken. R50 ziet er niet fris uit, zie bijlage.
Vooral de hoogohmige weerstanden (100K+) willen nog weleens veel hoger worden.

• R14 en R15 staan in serie en geven het switch IC, de 200D, zijn voedingsspanning op pootje 8. (is die er?)
  • Wat is het typenr van het IC gemarkeerd met A?
  • Trafo's zijn niet zo snel een eerste verdachte.

Als je zorgt dat de startvoorwaarden er zijn, moet hij starten.

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Goedenavond,

Even bedankt voor je tip, dit ga ik ook nog even controleren.
Houd je wel van de straat, maar dat geeft niet.
Mijn dank, en een fijne weekend verders toegewenst.

Gr Ruud.

Op zaterdag 15 februari 2025 20:23:47 schreef vergeten:
Ik heb de deelvoeding die niet werkt even ge-extraheerd.
Dat maakt het wat overzichtelijker.

De meeste onderdelen kan je "in circuit" meten voor een eerste indicatie.
Bij twijfel pootje lichten, en opnieuw meten.

Alle Weerstanden, diodes en C's checken. R50 ziet er niet fris uit, zie bijlage.
Vooral de hoogohmige weerstanden (100K+) willen nog weleens veel hoger worden.

• R14 en R15 staan in serie en geven het switch IC, de 200D, zijn voedingsspanning op pootje 8. (is die er?)
  • Wat is het typenr van het IC gemarkeerd met A?
  • Trafo's zijn niet zo snel een eerste verdachte.

Als je zorgt dat de startvoorwaarden er zijn, moet hij starten.

Dag Vergeten,

Ik heb alles gecontroleerd, en de scoop erbij gehad, maar was niks mis mee met de delen die je me had opgegeven.
Dit even ter info, bedankt voor jou tip/advies.