Hi all,
Ik heb me vanavond aangemeld omdat ik al een tijdje met een vraag loop die ik al speurend op het internet nog niet beantwoord heb gekregen.
Mijn naam is Marcel en ik heb niet echt een elektronica achtergrond maar wat basics ken ik wel.
Wat is nu mijn vraag.
Mijn zoon heeft een plafondlamp waar ook een twintigtal ledlampjes in verwerkt zitten.
Dit functioneerde op een gegeven moment niet goed meer.
Ik ben toen op onderzoek gegaan en kwam er achter dat in de AC - DC omvormer een condensator defect was.
Deze heb ik vervangen en het probleem was verholpen.
Echter bekeek ik deze eens goed en ben het schema gaan uittekenen.
Het leek op een eenvoudige bruggelijkrichter met 4 diodes. Wat ik alleen apart vond was dat aan één van de aansluitingen van de ingang (AC kant) een weerstand zat met daar parallel overheen de condensator.
Deze condensator doe je toch normaal aan de DC kant voor de afvlakking?
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe het kan dat je 20 ledjes in serie rechtstreeks op 220V wissel (met deze gelijkrichter er tussen) kan aansluiten.
Ik heb wat zitten rekenen met 220V x wortel 2 (minus 2 x 0,7v) als DC waarde en dan 20x Vf (+/-3,2) = 64Vf van de ledjes maar ik kom dan op een veel te hoog vermogen dat door de ledjes zou gaan.
Zo ziet het schema er uit:
Ik ben heel benieuwd of één van jullie het wel weet een het mij dan ook kan uitleggen.
Bij voorbaat dank.
NB. Ik hoop dat dit het juiste forum onderdeel is.