Probleem aardlek

Ik woon op een schip en onderga zonder enige regelmaat of aanwijsbare oorzaak een aardlek probleem. Op het schip heb ik in de groepenkast twee ALS'en zitten (8 groepen in totaal) op de kade ook een ALS. Op het schip en op de kade een ALS van 0.03A, 40 A.
Een vriend van mij vertelde dat de problemen ook veroorzaakt kunnen worden doordat twee aardlekschakelaren achter elkaar geplaatst worden in het circuit.

1. Kan iemand mij vertellen of dit idd zo is?
2. Kan ik zonder nadelige gevolgen de ALS op het schip verwijderen?

aardleks mogen nooit achterelkaar geplaatst worden behalve als ze selectief zijn dwz.
<de aardlek op het schip 0,03a dan moet de wal als 0,3a zijn.

Een schizofreen is nooit alleen!

daar heb je gelijk in, maar als je dit niet doet zal daardoor de aardlek niet uitvallen. Er moet dan wel degelijk een fout zijn. Je kan gaan uitmeten met een megger, maar dan moet wel alle elektronica en lampen enzo van het net gehaald worden (en de spanning eraf natuurlijk)

greetz leon

Aardlekschakelaars hebben afwijkingen tot 50% waardoor hij al uit kan slaan bij bijv. 15mA. Als er dan vocht in een apparaat zit kan dit al voldoende zijn.

--

[Bericht gewijzigd door NV Lambik op zondag 9 januari 2005 21:24:29

Alleen degene op het schip schakelt uit

Je zit met dat soort generator op je schip dat je tèrre en je N-geleider samen liggen? Ik heb vroeger als es meegemaakt(op schepen) dat je wanneer je aanmeert en elektriciteit van op de kade gebruikt je verliesstromen kan tegenkomen alover je generator op je terre. In grote generatoren zit een blokkeermechanisme waardoor je zonder problemen externe spanningen op de generator plaatst zonder dat die begint te draaien of moeilijkheden vertonen. Als dit het geval is kan er stroom door je fasen naar je sterpunt van je generator vloeien naar je tère op. Je Diff kan dan raar beginnen doen ja.

Slecht getypte zinnen, maar 'k moet dringend weg en 'k had je graag wat willen helpen

--

[Bericht gewijzigd door NV Lambik op zondag 9 januari 2005 21:25:04

Negen van de tien keer is het koffiezetapparaat de boosdoener, al staat het appaat uit en de stekker zit nog in het stopkontakt (wcd)kan dit ook voor problemen zorgen
Kijk even bij het apparaat of er geen plasje water onder ligt,als dit wel het geval is dan
is dat de boosdoener.

Donder

Op 7 november 2004 23:04:25 schreef Donder:
Negen van de tien keer is het koffiezetapparaat de boosdoener, al staat het appaat uit en de stekker zit nog in het stopkontakt (wcd)kan dit ook voor problemen zorgen
Kijk even bij het apparaat of er geen plasje water onder ligt,als dit wel het geval is dan
is dat de boosdoener.

Donder

Zelfde gedonder heb je ook met een waterkoker

Geacht forum,

Het lijkt de waterkoker te zijn: dank voor jullie tips!