Op 16 maart 2021 18:09:23 schreef ohm pi:
[...][...]Ik ga het misschien eens uittesten.
Ik heb het zojuist uitgetest. Het plan was om zo'n "high efficiency" led te pakken en daar gewoon 20mA doorheen te jassen. Dat is "onprettig fel" als ie continue aanstaat. En de bedoeling was om dan in het donker er naar te gaan zitten kijken.
De praktijk was anders. Het printje wat ik gepakt had heeft een HE led als powerled.... Dat "donker maken" lukt niet. De powerled zal wel op iets van 1.3 mA afgestemd zijn (1k, 2.0V over de led, aangestuurd met 3.3V).
Pulsjes van 5 microseconden zijn goed te zien. 1 microseconde ook.
300ns zijn op de grens van het waarneembare. Het geinige is. Ik VOEL dat ie wat doet, maar ik ZIE het niet. Mijn onderbewuste ziet iets bewegen, maar tegen de tijd dat mijn bewuste observatie er bij is, dan is het al weer weg.
Dit waren dus 2 tijdstapjes van 1/6e of 1/8e microseconde. Bij nader inzien: Ik denk 1/8e, dus 250n kan ik net zien.
OK. Door met een creditcard de hartstikke felle powerled beter af te dekken kan ik 1 tijdstapje, dus iets meer dan 125ns gewoon ook goed zien.
[edit]
Mijn led wordt aangestuurd door een CPU, die heeft een uitgangsdriver van ongeveer 30-50 ohm. Daarachter zit een weerstand van 1k. Dat zal overheersen.
Dan de capaciteit van mijn ledje... Die weet ik niet. Fatbeard wel. Iets van 10 of 15 pF dacht ik. Dus dan zou ie met 1k een 15ns RC tijd hebben. Niet verwaarloosbaar t.o.v. de klokperiode van 22ns van m'n CPU. Maar wel t.o.v. de kleinste "makkelijke" timingloop....
[Bericht gewijzigd door
rew
op dinsdag 16 maart 2021 22:54:26
(16%)