Oude 3x220 tussenmeter geschikt voor meten kWh 4 x PV?

Hallo allemaal. Ik heb 4 panelen met allevier een eigen micro-converter van Enecsys. Om de opbrengst te visualiseren en te meten wil ik een oude tussenmeter installeren.

Dit is de situatie (de grijs/blauwe Mastervolt is de omvormer van een andere set van 8 panelen):
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/totaalplaatje-garage.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/aansluitingen-garage.jpg

De zwarte stekker in het grijze stopcontact is afkomstig van de 4 panelen en heeft drie aders, rood/blauw/groen.

Op welke nummers moet ik de rode en de blauwe ader vastmaken van deze tussenmeter? 1 resp 10?
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/siemens-tussenmeter.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/aansluitpunten-siemens-tussenmeter.jpg

Daarnaast vraag ik me af of deze tussenmeter bruikbaar is voor mijn doel (opbrengst van slechts 1 fase meten).
Ook ben ik benieuwd of de draaischijf normaal draait (dus teller gaat van nul naar 9999,9) als ik de rode op 1 aansluit en de bruine fasedraad (van de PV-groep in de meterkast) op 3.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het snoer heeft kleuren in een vreemde combinatie.
Ik durf niet te zeggen welke waar op moet.

kWh meter’
Fase in op 1, fase uit op 2. (of 3-4 of 5-6)
De nul moet op 10 -11. (Deze klemmen zijn inwendig doorverbonden)
Geen aarde op de meter.
Dus inkomend op 1 en 10, en uitgaand op 2 en 11.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik was net bezig om precies hetzelfde te schrijven als Toeternietoe.

Thanks! Dus deze meter kan wel een juiste opbrengst meten ook al sluit ik maar 1 fase aan?

De nummers zijn overigens 1-3, 4-6, 7-9.

[Bericht gewijzigd door Zenman op dinsdag 30 maart 2021 16:40:16 (20%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 30 maart 2021 16:38:14 schreef Zenman:
Thanks! Dus deze meter kan wel een juiste opbrengst meten ook al sluit ik maar 1 fase aan?

De nummers zijn overigens 1-3, 4-6, 7-9.

Ja hoor,de meter zal ook werken.

Stom dat ze klem 2 er niet bij hebben staan, ben er weer ingestonken.

En draait de meter de verkeerde kant op, wissel dan 1 met 3.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De klemmen 2, 5 en 8 zijn er wel degelijk. Die zitten per fase bovenin het schroevenvak. Dat zijn de verbindingen naar de spanningsspoelen, en zijn normaal verbonden met de inkomende klem. Dus 2 zit aan 1, 5 aan 4 en 8 aan 7.
In zo'n meter zitten 3 aparte meetsystemen die je onafhankelijk van elkaar kunt gebruiken.

Bedankt Klaasz en Toeternietoe. Eerst een kleine correctie van mijn kant. De kleuren van de draden in de stekker (afkomstig van de Enecsys-omvormers) zijn toch normaal (bruin, blauw, geel/groen), excuus.

Ik zit nog met een vraag. Doordat alles samenkomt op dezelfde lasdoos vraag ik me af wat de tussenmeter gaat doen.

• Gaat de tussenmeter alleen de opbrengst van de 4 Enecsys omvormers tellen (1000W),
  • Gaat de tussenmeter alleen de opbrengst van de Mastervolt omvormer tellen (2000W) en gaat ie daardoor de verkeerde kant op draaien?
  • Gaat de tussenmeter 2000W-1000W tellen (salderen)?

Hebben jullie een idee?
Mijn doel is om alleen de opbrengst van het Enecsys-setje te tellen met de tussenmeter, maar kan dat wel op deze manier of moeten de setjes daarvoor op een andere manier worden aangesloten?

In onderstaande afbeelding (klik voor een grotere versie) heb ik rood omcirkeld een vraagteken geplaatst. Ik vraag me daar af wat de 'richting' van de stroom is.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/schema-garage.png

Sine

Moderator

Hmm, wil je zou oudbakken meter nog gaan gebruiken??
Voor een paar tientjes heb je een dinrail meter die je in de groepenkast erbij kunt zetten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zoals je tekent meet de kWh meter alleen de opbrengst van de 4 Enecsys panelen

Op 2 april 2021 20:32:45 schreef Zenman:
In onderstaande afbeelding (klik voor een grotere versie) heb ik rood omcirkeld een vraagteken geplaatst. Ik vraag me daar af wat de 'richting' van de stroom is.

De stroom is wisselstroom, die loopt heen en weer. Maar de energie loopt van de omvormer via de meter naar de lasdoos.
Als je het aansluit zoals getekend dan zal de meter vooruit draaien.

tja, ik zou een dergelijke oude meter ook niet meer toepassen, en PV met een stekker is ook geen aanrader overigens. nu is dit nog een laag vermogen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 april 2021 21:53:58 schreef testman:
.....en PV met een stekker is ook geen aanrader overigens. nu is dit nog een laag vermogen..

Klopt, stekker gaat verdwijnen.

Op 2 april 2021 20:46:38 schreef Sine:
Hmm, wil je zou oudbakken meter nog gaan gebruiken? Voor een paar tientjes heb je een dinrail meter die je in de groepenkast erbij kunt zetten.

Aan de meterkast zit ik liever niet en ik vind dat oude spul mooi om te zien. Alleen dat telwerk al, prachtig hoe dat mechanisch is uitgedacht, de tandwieltjes van verschillende formaten, de schijf die ronddraait... Bovendien wil ik het meetgedeelte graag bij de andere omvormer in de garage plaatsen zodat ik al het PV-spul bijelkaar heb én ik wil alleen het Enecsys-setje meten én het mag (bijna) niets kosten, dus vandaar die oudbakken meter :)

Het is alleen de vraag hoe nauwkeurig die meter nog is. Dit type dateert uit de jaren '70 en in de landelijke lijsten staat hij als afgekeurd.

Op 3 april 2021 11:13:14 schreef KlaasZ:
Het is alleen de vraag hoe nauwkeurig die meter nog is. Dit type dateert uit de jaren '70 en in de landelijke lijsten staat hij als afgekeurd.

Ik kan de Enecsys-omvormers ook digitaal uitlezen middels de raspberry pi. Zo kan ik dat dan mooi vergelijken. Ik ben benieuwd. :)

Op 3 april 2021 11:13:14 schreef KlaasZ:
in de landelijke lijsten staat hij als afgekeurd.

Dat betekent dat bij een steekproef een te groot percentage (iets) afwijkende getallen heeft gegeven. Als de toegestane afwijking 1% bij max 1% van de meters is, dan heb je een 99% kans dat deze gewoon binnen 1% nauwkeurig is. Goeeeeddd..... het zou best kunnen dat deze al 30 jaar bij de afgekeurde meters lijst staat....

Maar voor thuis gebruik om een indicatie te hebben van wat je panelen doen... Ik denk dat het prima werkt. Niet voor commerciele doeleinden: stel IK betaal jou panelen en laat jou tegen het geldende energietarief totaal 110% van de aanschafwaarde betalen en daarna zijn de panelen van jou. Win-win: Ik krijg in de loop van 10 jaar ongeveer 1% rente per jaar, en jij hebt na die ongeveer 10 jaar gratis zonnepanelen. Dan wil je nauwkeuriger meten, maar om een indruk te krijgen wat je panelen doen is zelfs als ie 10% afwijk dat toch niet een serieus probleem?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 april 2021 12:25:32 schreef rew:
[...]Dat betekent dat bij een steekproef een te groot percentage (iets) afwijkende getallen heeft gegeven. Als de toegestane afwijking 1% bij max 1% van de meters is, dan heb je een 99% kans dat deze gewoon binnen 1% nauwkeurig is.

Kilowattuurmeters voor woonhuizen zijn klasse 2, en afkeur van een type gebeurt pas bij een afwijking van meer dan 4%.
De werkelijke afwijkingen kunnen nog groter zijn, als de draaischijf b.v. door zijn onderlager zakt zal de meter vrijwel tot stilstand komen. Als de remmagneet verzwakt kan hij zomaar op hol slaan.

Maar Zenman schrijft dat de omvormer ook de kilowatturen telt, waarom dan nog die extra meter?

Op 3 april 2021 12:41:27 schreef KlaasZ:
[...]Maar Zenman schrijft dat de omvormer ook de kilowatturen telt, waarom dan nog die extra meter?

Pure nostalgie :)

Eindelijk tijd genomen om het spul te monteren. Zie hier het resultaat. Het werkt! Bedankt allemaal.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Beugels zijn ook zo duur, en een plens werk.....

een stalen (alarm)kast omgebouwd voor de meter, zeker omdat het kapje over de klemmen miste. het kastje ook aan aarde gehangen? beugels is idd een puntje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer